AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.311

Specifiserad räckvidd 330e? -2019

Sida 2 av 3
@löwet Den sträckan blev snittförbrukningen 0.02l/mil då det handlade om 400m utav 50km. I alla fall enl. färddatorn :)

Men sedan senaste tankningen för 1,5mån så snittar jag 1,6lit/100km.
Pa
11
Pattedala
330e - 20
@befa

Grymt, tack för den uppdateringen. Då ser det ändå hoppfullt ut :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Hämtade ut vår nya 530e igår och kan inte mer än säga att det är en fantastisk bil. Laddade den fullt imorse med förvärme (bilen var varm och batteriet 100%, satte bara avfärdstid för klimatisering och laddning till samma tidpunkt) och bilen visade 32 km på el, men parkerade bilen på jobbet efter ca 21 km på el med 60% kvar så tror att den har mycket mer att ge dock så har den rullat knappt 100 km. Lät motorn gå lite på motorvägen så den skulle bli lite varm (tydligen rekommenderat av BMW). AC av och bara förarsidan på 20c, passagerarsidan avstängd.
Tror att jag är ensam om att ha beställd 17" V-eker 631 :), men fick Goodyear EfficientGrip Performance som är A-klassat när det gäller förbrukning så jag är nöjd. Pumpade dock upp dom till 2.9 bar runt om, med 2.1 bar från fabrik så kändes dom svampiga.

/P-O
@Pattedala Ja du kan vara hoppfull :)

Försök pumpa däcken till 2.8-3.0bar och kör på Eco Pro. Då bör du komma över 45km
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Ni som har en laddhybrid vet vilken den vanligaste frågan är man får från en intresserad omgivning - Hur långt går den på bara el?Den frågan är den första du får i 99 fall av 100.

Även om jag måste erkänna att jag själv var inne lite på detta innan jag skaffade min 330e så vill jag med bestämdhet hävda att frågan är fel. Visst, det är en parameter men det finns så många andra parametrar och frågor som egentligen är viktigare och mer relevanta.

De två mest relevanta frågorna är enligt mig:
1. Vilken genomsnittsförbrukning har du med din körcykel?
2. Hör sömlöst går bilen mellan ren eldrift och hybridläge?

Vi pratar här om en laddhybrid - bara namnet säger att den är till för att gå på både el och bensin.

Följande fördelar vill jag lyfta fram med min 330e:
1. Klart lägre bensinförbrukning med min körcykel,i mitt fall ca 0,2 liter milen, jämfört med en ren bensin-dito
2. Möjligheten att med aktivt val alltid kunna smyga fram på bara el när du så önskar
3. En jäkligt rolig och snabb bil som alltid har 252 hästar att tillgå hur "urladdat" batteriet än är
4. För mig och andra som har bilen som tjänstebil, ett förmånligt förmånsvärde som gör att den inte kostar mer att ha än en vanlig 320i
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med 50+medbmw
Att köpa en körglad prestanda bil för att sedan fisköra i eco-pro läge är hål i huvet. Korkat och dumsnålt.
//Marin
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Uffeolby, förstår dig helt. Men för många som har en fossilbil och aldrig kört annat så vet de inte bättre. De flesta behöver få testa en själv (lite mer än en provkörning) innan de förstår.

Är som när smartphones kom och någon med en Nokia sa kaxigt att ladda var och varannan dag istället för en gång i veckan är orimligt och det skulle de aldrig acceptera...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Marin: tumme upp
Pa
11
Pattedala
330e - 20
Fortfarande orelevant i fråga vad er åsikter ligger kring varför och vilken bil man köper. Finns ingen sådan tråd kan ni säkerligen skapa en där folk kan tycka o tänka vad de vill om valet av olika bilmodeller
MU
940
MUC
M340i - 2025
Om räckvidden är 50% av utlovad räckvidd med ett splitternytt batteri så kan man undra vad som blir kvar om några år när batteriet har laddats x antal ggr.
Kan bara instämma i det uffeolby skriver efter tre år med en 330e. För min egen del så handlar mina resor på el om relativt korta sträckor inom Stockholm. Oftast är det inte möjligt att gasa på oavsett bil p.g.a. trafiksituationen så då kan man lika gärna försöka köra så snålt som möjligt. Jag kommer inte fram senare för det.

Sneglar nu på nya 330e Touring till nästa bil. Känns svårt att hitta något bättre i samma klass. Renodlad elbil som Polestar 2 lockar men efter att ha upplevt hur mycket räckvidd som tappas vid kyla så får det nog bli en till laddhybrid innan man hoppar på elbilståget.

För att återgå till ämnet så baseras elräckvidden bilen uppger som andra skrivit på hur man kört under den senaste tiden. Min bil visade 22 km fulladdad förra veckan men idag efter tre resor enligt hastighetsbegränsning Stockholm-Uppsala mån-ons visade den 28 km räckvidd på el (total räckvidd 826 km fulltankad!). Har nog klämt ut uppåt 30 km på el som bäst.
Transocean
Länk

Pa
11
Pattedala
330e - 20
Jag var i behov av en mindre bil o pendla till o från jobbet så valet var ganska enkelt att satsa på en hybrid med förhoppning att ta sig till o från jobbet samt grabbens fotbollsmatcher med el på ett billigare men bekvämt sätt.
Idag tog jag mig till jobbet 47km bort nästan på bara el, så sista 3km fick bli på bensin. Då var det mestadels motorväg där jag körde 110km/h med farthållare.
Nästa gång jag tar samma sträcka ska jag kolla 120km/h och se skillnaden.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Transocean du behöver städa bilen ;)

/P-O
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pattedala, från 34-35km i första inlägget till 44 km nu. Det går ju åt rätt håll. :)
Transocean
P-O
Bilden är högupplöst. Du tittar på en snapshot av kosmisk strålning 😀
Pa
11
Pattedala
330e - 20
@Grelle

Jomen visst. Stor skillnad på att köra i stan o längre sträcka helt klart. Kommer köra samma sträcka i em. Se nu när det är mildare ute hur temperaturen påverkar :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håll oss uppdaterade. Jag är intresserad av användardata och inte bara biltillverkarnas uppgifter.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Transocean ska säga det till frugan nästa gång, får se om hon håller med ;)

Uppdatering, bilen har i alla fall startat varje dag med att säga mellan 36-38 km i räckvidd på el och har i runda slängar runt 20-21 km till jobbet med 60% kvar på batteriet när jag parkerar på jobbet, dock så kan jag utan problem ta mig hem utan att agera bromskloss (tvärtom skulle jag säga). Dock klima passagerare avstängd, AC av samt eco pro och farthållaren där det går.

/P-O
Låg på 0.66 Stockholm - Ljusdal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.