|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vågar man köpa en 530D F10/F11 som börjar närma sig 20000 mil? Eller ska man räkna med att kamkedjan ger upp strax efter köp..? Andra svaga punkter man ska vara uppmärksam på? | |
|
Hej Om bilen är välvårdad, servad som den ska, rätt pris. Växellåda fungerar felfritt och inga oljud från motorn så tycker jag att du ska slå till. Just den motorn vart det inga större problem med kamkedjan utan det är N47 motorn som är en utav de olyckliga sorgebarnen. Alltså den 4 cylindriga dieselmotorn. 530 är ju en sexa. Sen kan ju alla bilar krångla, visst en del lite mer än andra men frågan man då bör ställa sig är: Vågar jag köpa bil? |
|
|
Absolut! Men välj inte billigast på Blocket utan välj en bil som har blivit väl omhändertagen och gärna med få ägare. Jag har själv kört tre BMW från näst intill nya upp mot 30.000 mil med förvånansvärt små problem. |
|
| Det är alltid tryggt att ha maskin och elektronikförsäkring på bil men det har man ju som längst till 15000 mil eller 10 år. Köper man en riktigt dyr bil som faller utanför dessa parametrar måste man ta höjd. En buffert på framtida kostnader för reparationer på 50 - 100k är väl inte helt fel på denna bil. Låter mycket men inte helt osannolikt. / Peter | |
| Yes helt rätt Mats!!! Ju fler kockar desto sämre soppa (bil) | |
| Att ha en buffert för ev reparationer är jag helt införstådd med. Min största oro är nog just kamkedjeproblematiken, problemen med fyran verkar ju vara väldokumenterade och sexan är väl i princip samma konstruktion fast med två cylindrar till? Är kamkedjan m styrningar annorlunda gjord på sexan jfrt med fyran? | |
|
Vet inte om konstruktionen är den samma men logiskt sett så borde den ju vara det då det är i princip likadan motor med två cylindrar till. En sexcylindrig motor går ju jämnare och mjukare än en fyra därav till en viss del kamkedje problemen hos fyran. Som du ser i min sign så kör jag fyran. Köpte bilen för snart två år sen och kände inte till kamkedje problemen förräns strax efter köpet men jag är nöjd. So far so good (ta i trä). Oavsett bilköp så tar man en viss risk så är det bara t om vid nybilsköp kan man få en krånglande bil även om risken är mycket mindre men den finns där. Den hade gått 9400 mil då nu är den uppe i ca 15000. Pendlar dagligen till jobbet 10mil. En perfekt pendlarbil skulle jag vilja påstå, framför allt enormt bränslesnål för sin storlek. Jag har lyckats med att köra 131 mil på 65 liter diesel! Tycker jag är bra iallafall. Den bränslesnålaste bilen jag ägt och då har jag ägt många bilar. |
|
| Mats har en bra poäng. Sen är väl automatlådan, eldrag, xdrive sånt som drar iväg. | |
|
Eldrag o xdrive har jag tänkt undvika, ser de bara som potentiella krångelpunkter. Som sagt, är medveten om att man behöver större repbuffert i takt med att milen ökar. Är dock inte pigg på ett generalras typ brusten kamkedja.. Annat att tänka på, hjulupphängningar, stötdämpare mm? Aktiv styrning, bu eller bä? |
|
|
Inte läst om ett enda kamkedjeproblem på sexan. ALLA trådar handlar om fyran. Min förra 530xd gick 23k mil utan några problem relaterade till motor eller växellåda men nästa ägare drabbades av kabelbrott i bakluckan |
|
| Tittar man på lite utländska forum verkar även sexan ha dessa problem så helt problemfritt verkar det inte vara. Om det är frekvent nog för att vara ett problem att ta med i beräkningen är väl vad jag hoppas på att få svar på här. Kanske olika körprofiler (och miltal..?) här jfrt m där problem rapporteras..? | |
|
håller med tidigare inlägg, jag har inte sett någon som haft problem med kamkedjan på stora dieselsexan. Utan problem är ju ingen motor, stora sexan har haft problem med Swirl flaps på vissa motorer. Men jag har svårt att minnas någon tråd här på AP som ger mig känsla av dyrt typfel. Har själv två 530d och båda har gått nästan 40000 mil. Tittar just nu på en lite nyare med 'bara' 15-20 tusen mil på mätaren, känner inga bekymmer med det. Matthias |
|
| BMW's raka 6'or som fått regelbunden oljeservice är ju kända för att hålla länge,inget kamkedjetrassel som N47 & B47 tycks drabbas av... | |
| @Rille000 KAN du undvika en bil som har AdBlue system,så är det ett STORT + (!) Då gränserna för felkodsindikering verkar snävt satta ( biltillverkaren vill INTE ha några "Dieselgatebekymmer") ? | |
|
helgonet1@ Jag kör ungefär som du i vardagen... Ja,den är sanslöst bränslesnål vi normal vardagspendling (0,49),å ingen AdBlue,då jag har RWD. Byter olja var 1000:e mil (kamkedjeskräcken finns). |
|
| Både n47 och n57 fick uppgraderad kamkedjedrivning 2011/03, efter det är det mycket mer ovanligt med kamkedjeproblem. | |
| Göran69 Har heller ingen AdBlue och RWD. Byter också oljan + filter var 1000 mil men lider också av kamkedjeskräcken. B47 motorn är väl den senaste som kom med G30 modellen ock den har väl iallafall inte jag hört lr läst om nåt kamkedjeras hitills. Daniel123 Det är ovanligt men finns en del fall ändå har jag läst mig till. Hoppas min går åtminstone till ca 20000 mil (helst längre) utan problem sen får jag nog kanske kolla upp med verkstad om kamkedjorna behöver bytas. | |
|
"Både n47 och n57 fick uppgraderad kamkedjedrivning 2011/03, efter det är det mycket mer ovanligt med kamkedjeproblem. " Jag kolla min, den är tillverkad 2011/03. Hur 17 ska jag veta om den är uppgraderad? Det är ju precis i skarven. |
|
| Tror motorbeteckningen skall ha tillägget TU (Techniche Uberarbeitet) för att vara den uppgraderade... | |
|
Nja att N47 efter 2011/03 skulle vara ett säkrare kort det tvivlar jag på. Finns gott om exempel på kedjeras efter det. Även N57 drabbas av brustna kamkedjor (enligt utländska forum) men det sker oftast vid högre miltal än för N47. Ungefärligen över 25 tusen mil då får man tydligen börja vara på sin vakt för kedjerassel på N57. |
|
| När kamkedjan börjar bli dålig, får man någon förvarning på det? Eller kommer det som en blixt från klar himmel att den går av eller kuggar över? Och någon som har kolla på ungefärlig kostnad för att byta kedja och tillhörande nödvändiga detaljer? (pratar N57/530 nu) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.