AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.398

Tyda mina tändstift och vit rök 325i -10

Sida 2 av 2
bo
283
borka
325i Cab -10
Om den vita röken inte luktar är det bara vattenånga som någon skrev tidigare. Det blir tydligt nu när tempen har krypit ned mot nollan som för några dagar sedan. (jämför andedräkten - vit rök)

Spridarna till N53 har index 11 som senaste, N54 har 12. Ej att förväxla då de flödar olika.

/Anders

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tyvärr kom det inga tändstift i helgen så det har inte blivit något gjort med motorn. När de kommer ska jag även se vilket index jag har.

Jag såg i någon tråd att man kunde skicka in spridarna och få de renoverade här Länk så jag tänkte att det kunde vara klokt att skicka in alla spridare på fullservice, och är det några som måste bytas så kan jag ta de tre bästa till en bank och köpa tre nya till den andra. Full service för sex spridare kostar 6x350 kr, så 2100 kr då. Inte så farligt om de testar, gör ren och byter tätningar och filter. Har jag tur behöver jag inte byta någon.
Är det någon som har testat att skicka in till dem och har någon erfarenhet?

Angående ISTA så ska jag ta och skaffa det så snart det går.
Vart har ni köpt/laddat ner erat? Jag har tittat på dessa:
Länk
Länk

Jag undrar också, klarar man sig på endast ISTA-D för att; programmera spridare, läsa alla felkoder, släcka alla servicelampor och även programmera/koda nya funktioner (t.ex ljusstyrka i lampor eller mirror tilt)? Eller måste jag komplettera med flera andra program beroende vad jag ska göra?
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Du kan prova denna t.ex.: Länk
Tänk på att det kräver rätt mycket disk, tror man behöver 300 gb ledigt.
Det mesta går att göra med endast ista-d men avancerade grejer tror jag man måste ha andra program till.
Service reset gör man inte med ista utan menyer i kombiinstrumentet. Googla så hittar du exakt hur du ska göra på din modell.
Meddela gärna hur det gick när spridarna varit på service, jag funderar själv på att skicka in mina 3 gamla. Kan ju vara bra att ha i reserv eller så kan man sälja dem.
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag funderade också på att skicka dem dit först men har tänkt om efter att ha pratat med dem. De kan inte byta slitna delar, endast rengöra, plus nytt filter. Jag har bara index 7 så skulle det bli värre lägger jag hellre pengarna på en index 11. Om du har jämn gång direkt efter kallstart bör det inte vara något läck. Likaså om stiften inte luktar.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW Diagnosverktyg INPA Ediabas Länk

Jag köpte inpa av Ola O. här på forumet. Där kan du koda spridare bl. a. Med Carly har jag justerat ljus, lås, mm.

/Anders

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Hej igen, här kommer en liten uppdatering. Jag bytte tändstift men det gjorde som väntat ingen större skillnad. Men ett tändstift (nr 3) var blött av bensin när jag tog ur det så en spridare hade läckage. Skickade in samtliga på fullservice hos BJP race. Sprutbilden blev betydligt bättre på 5 av 6 spridare, tyvärr gick det inte att rädda spridare 3 som läckte.

Beställde 3 nya spridare här Länk
Nu väntar jag på att få hem dem så jag kan sätta ihop allt igen. Det står inte vilket index i beskrivningen men någon hade skrivit i en recension att det var index 11 så då hoppas jag på det. Kommer ta dem tre bästa spridarna av de gamla i en bank och de nya i den andra. Tänkte även byta olja + filter samtidigt då bensinen som läckt ut innan kan ha runnit ner i oljan som någon nämnde.

Köpte INPA av Ola O som någon länkade och programmeringen verkar inte vara någon svårighet.

Protokoll före och efter:
Länk

Återkommer när jag fått i spridarna.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Intressant. Snyggt testprotokoll man får från BJP. Får nog skicka in mina gamla för översyn sen nån gång.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Då har jag fått hem spridarna tillslut, tre st. index 11. Ska montera ikväll, men min fundering jag har nu; jag antar att man räknar cylindern längst fram på bilen som cylinder nr 1, och sen 2345 och 6 längst bort (bakåt på bilen). Men hur är bankerna ordnade? Är bank 1 cylinder 1 5 3 och bank 2 cylinder 2 6 4? Eller är bank 1 123 och bank 2 456?

Så jag inte sätter i fel eller programmerar fel spridare på fel ställe...

Mvh
Ditt andra förslag, d v s 1+2+3 = bank 1.

/Lennart
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej, cyl 1 är längst fram i färdriktningen och bank 1 är 1-3 osv. Det sista ska inte ha något med programmeringen att göra vad jag vet?

Fråga: Vilket index hade du på de tidigare och vad fick du ge för de tre spridarna samt frakt?

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bank har ingen betydelse i en radmotor i detta fallet - i en V- eller boxermotor är den vänstra halvan bank 1 och den högra bank 2 - sett ur förarens position i färdriktningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Johan B: Blev det rätt nu? På min V12 räknas bankarna omvänt, åtminstone. (Men du gjorde mig osäker - efter alla dessa år! - så jag blev tvungen att kolla. :) ).

/Lennart

Edit: exempelbild
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allting som är höger/vänster räknas som att man sitter i förarsätet och tittar i färdriktningen.

All räkning uppåt utgår från fronten och bakåt i bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag är medveten om räkneprincipen. Vill inte tjöta, men kollade du min länk?

Från förarsätet, eller som vi ibland säger, i bilens längd- eller färdriktning, sitter bank 1, dvs cyl 1-6, på höger sida. Cyl 1 längst fram mot kylaren.
På M73, åtminstone.

/Lennart

Edit: en annan bild, i färg och med siffror! :) (Fast, om än en läcker illustration, visar den både rätt och fel på samma gång, vilket påpekas senare i tråden. För en otvetydig och ovedersäglig bild hänvisas till min länk i inlägg kl 15.43)

Länk

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Spridarna är på plats men det kan ju inte vara enkelt någon gång..

När jag startar tändningen får jag först ett utropstecken i skärmen och det piper/tutar varningsljud. Ingen aning vad som orsakar det. Men hur som helst, när jag kopplat in dcan-kabeln och går in på spridarprogrammeringssidan i INPA så får jag felmeddelande: Error #20 IFH-0010: DATATRANSMISSION TO CONTROLUNIT DISTURBED API job error or no such result!

Länk

I samband med felmeddelandet slocknar även lampan på OBD-modulen.

Någon som har någon lösning? Är det min USB-port som inte orkar med eller är det INPA som stänger av den?

Provade starta motorn men den går riktigt dåligt, väldigt ojämt. Hoppas det bara har med programmeringen att göra..

EDIT
Efter lite googling visade det sig att Latency Timer i inställningarna för USB-porten hoppat tillbaka till 16 från 1 så har ändrat tillbaka nu och provar koppla in igen imorgon.
Du hann själv före...

Om du kör OlaO's grejer, är det du nämner lätt hänt. Råkade också ut för det, när jag haft något annat i datorns usb-port. Du kan nog börja hoppas! :)

Eftersom du verkar vara van vid utrustningen, hade det annars varit svårt att komma med annat än enkla tips, som t ex rätt timing vid inkoppling av kabeln eller batterispänning.

Som sagt, du borde kunna sova lugnt i natt! :)

/Lennart
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Här kommer uppdatering igen, efter att ha ändrat tillbaka inställningarna så gick det bättre att programmera in spridarna. Efter uppstart så tog det kanske en halv minut innan motorn anpassade sig och sen gick det väldigt jämt och fint. Har hunnit köra några mil nu och så här långt går allt bara bra. Bytte även olja + filter igår. Jag tror inte att det har blivit någon skillnad på röken dock, men det får snart visa sig när jag kört lite till. Det stämmer att det är OlaOs grejer. Jag skulle inte säga att jag är van vid grejerna, men jag försöker lära mig!

Är det förresten någon som har koll på hur man nollställer serviceintervaller i INPA om det är möjligt? Det verkar inte gå att göra med bilens display och tripmätarknappen. Det är tändstift och motorolja jag vill återställa. Även bromsvätskan är dags att byta snart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.