|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tycker att min 325i ryker lite väl mycket. Röken är vit, fuktig och ganska luktfri. Känns som vattenånga nästan. Igår tog jag ur mina tändstift och noterade onormalt utseende på 3e och sjätte tändstiftet (där 1 är framåt och 6 bakåt). Tredje tändstiftet är väldigt sotigt, torrt och svart. Det sjätte är lite flagnat på mittelektroden. Det blir snabbt sotigt på ändrören. Kan det bero på orena spridare? Eller något annat? En annan sak jag noterade är om jag tar av oljepåfyllningslocket när motorn går så går varvtalet upp direkt, och när jag sätter tillbaka det så tappar den varvtal för några sekunder innan den går tillbaka till normalt. Ska den verkligen reagera så tydligt på att jag lyfter locket? Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt? Jag tycker också den "tickar" ganska högt men så kanske det ska vara. Värt att nämna är att den varken drar kylarvätska eller onormalt mycket olja. Jag hade tänkt ladda upp bild på tändstiften och video men det vet jag inte hur man gör.. Med vänlig hälsning, Grönvall | |
|
Hej och välkommen! Bilder och videor måste du lägga upp på någon sajt för ändamålet (t ex forumbilder.se för bilder och möjligen youtube för videor, men det finns nog bättre alternativ än denna stora soptipp) och sedan länka till dem här. Vit, icke-luktande ”rök” torde bara handla om vanlig kondens - det bildas vatten vid förbränningen. Ditt test med oljelocket kan jag inte kommentera mer än med att det skall finnas ett svagt vakuum. En plastfilm över hålet skall bukta inåt/nedåt, men om motorvarvet brukar öka (utan plastfilmen) är mer än jag vet. /Lennart |
|
| Generellt ändras motorvarvet när man tar av oljelocket på bilar med sluten vevhusventilation, så det är inget konstigt. | |
|
Tack! Jag provar att ladda upp lite bilder: Video [url=Länk Tändstift [url=Länk Angående kondens, det brukar väl bara vara i början när allt är kallt som det bildas kondens? Även när jag kört över 30 mil i stäck så är röken densamma. Är det svårt att komma åt och göra ren vevhusventilation? Jag tycker mig ha hört att det är ett vanligt problem på dessa så jag skulle vilja se över den om det inte är allt för avancerat. Även om tryckförändringen verkar vara normal. |
|
|
Det där bilderna jag laddade upp vet jag inte vad dem kom ifrån.. provar igen: Tändstift: Länk Video motor: Video rök: |
|
|
Svart rök = bränsle Blå rök = olja Vit rök = vatten |
|
| Ryker det så där mkt även efter 30 mil så skulle jag tippa på toppackningen. Förlorar du kylvätska? | |
|
Okej så om röken eller ångan rättare sagt är vatten/kondens, är det normalt att det ryker så mycket? Och vad kan det bero på, för det ryker ju lika mycket när den har gått varm ett tag. Den förlorar ingen kylarvätska, har aldrig behövt fylla så den borde det inte vara då. Tack! |
|
|
Vit-rök (synlig kondens) är ju mycket en fråga om utetemperatur. Kallt väder = mycket "rök". Drar bilen inget kylvatten, är det lugnt. Tändstiften har jag ingen direkt uppfattning om mer än att trean tycks bränna olja. Ventiltätning eller kolvtätning, det kan bara en fortsatt undersökning klargöra. Eller eventuellt går den cylindern v ä l d i g t fett. Vissa generationer av insprutare är "svaga" i kvaliteten. De med erfarenhet av den här motorn har säkert mer tips att komma med. Men samtliga stift verkar ju har varit med ett tag. Hur många mil då? Motorvarvet har du redan fått svar på. /Lennart |
|
|
Hej! Jag har likadan motor och årgång på bil. Vevhusvent är inbyggd i ventilkåpan, det går att fixa, men så länge din bil inte drar onormalt olja eller 'visslar' från vent.en skulle jag vara lugn med den. (det är ett fjäderbelastat gummimembran som släpper i limningen, vilket gör att olja tillåts passera till insuget och bilen får orolig tomgång) Stiften däremot ser ut att va varit med ett tag som skrivs ovan. Kostar 200kr/st, köp endast original! Jag hade lite sot på alla, borstade av mina och justerade elektr avståndet till 1,4 mm (var 1,6 innan, mätte ett orig på BMW till just 1,4) Sotigt stift, skulle kunna vara att en spridare är sliten och läcker/flödar mer än när den var ny. Vilket index är det på dem? Jag har 07 på min tillverkad i mars 2010. Hur långt har den rullat? /Anders |
|
|
Först vilken bra respons jag har fått och många bra svar, tack! Den har rykt ungefär lika mycket oavsett temperatur ute sedan jag köpte den i somras, men det borde vara lugnt då. Håller med om att tändstiften ser gamla ut, jag vet inte när det byttes senast så jag tänkte beställa nya. Inte de tändstift som det står BMW på men NGK med samma beteckning som original (ZKBR7A-HTU), jag tror att det är samma. Bilen har rullat drygt 12000 mil. Jag hoppas att det inte är spridarna.. Men det verkar inte helt otroligt att det skulle vara dem. Jag ska kolla upp vilket index dem har och återkommer med det. Ska byta tändstiften så fort dem kommer hem. Med vänlig hälsning |
|
|
Ja, NGK's är ju samma förutom BMW-loggan då. Frågar du BMW duger bara deras (hävdar att det är något som skiljer) Innan tändstiftsbyte: Kör motorn riktigt varm, stäng av och vänta några timmar. Skruva ur stiften och lukta på var och ett. Om du kan känna minsta bensindoft orkar inte spridaren hålla tätt. /Anders |
|
|
NGK-beteckningen borde stå på stiften förutom BMW-loggan. Köper du NGK-stift utan BMW-loggan men med samma beteckning, så är det exakt samma stift rent tekniskt, annars hade de haft olika beteckningar... Minst en av spridarna verkar vara "trött"/smutsig. Prova en flaska RedLine Oil SI-1 nästa gång du tankar. Det innehåller Polyeteramin som är en tillsats som används i bensin för att rengöra bland annat spridarna, finns normalt som additiv i bensinen i låg koncentration som inte alltid räcker för vissa motorer. Det medlet brukar faktiskt kunna göra stor skillnad om problemet är smuts. Brukar ta ett tiotal mil eller så innan man märker skillnad, eller rättare sagt ibland kan det kännas som motorn går sämre initialt innan medlet börjat rena ordentligt och motorn går bättre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag är ingen förespråkare för massa medel som ska rensa spridare etc. Innan du ger dig på sånt där, prova enkelt att byta plats på den spridaren du tror e dålig mot en som verkar bättre baserat på stiftfärgen. Kör nån vecka och kolla igen. Flyttar sig färgen så har du problemet med sotet där. Ang vattenångan är jag kluven. Den KAN INTE ånga så mycket hela tiden dag in dag ut utan att den drar kylvatten under förutsättning att du inte själv/någon annan sprutar in vatten i ljuddämparen vid tvätt. Fler än en person har kliat sig i huvudet över vattenånga innan man kommit på att man kanske varit lite vårslös med högtrycken vid tvätt etc. Jag som kör mycket motorcykel har ett tänk jag märkt inte alla bilförare har, nämligen att inte sikta rakt in i ljuddämparen. Hojarna har sällan katt (iaf inte mina......) och mkt kortare avgasrör så man pajjar helt enkelt maskin om vatten kommer in i cylindern. Att det ska hända på en bil är osannolikt, men att få in ett par liter vatten i ett avgassystem är inga problem, när ljuddämparen själv rymmer säkert 10 liter. Att det ligger och ångar av under drift är sen bara naturligt. Jag sålde en m-performanceljuddämpare för några veckor sedan som jag själv haft på min 435. Den hade minst ett par liter vatten i sig så som det skvalpade runt när den väl kom loss. Pga alla resonansrör så är det inga problem att få in vatten i den, men att få ut är helt omöjligt så länge det inte ångar ur. Det tar tiiid..... |
|
|
Om spridarna byter plats så glöm inte kodningen..! Samt pfte-packning och kopplingselement (vissa hävdar att de går att återanvända) Redline är säkert bra i smörj- och rengöringshänseende, men läcker det så pratas det på olika forum om främst två orsaker: Krackeleringar i Piezoelementet, samt en gummipackning i spridaren som blir hårt med tiden. Det är ju trots allt 200 bar som ska hållas stången! Jag upplever också att min ryker vid kallare väderlek, men så kör jag mest korta sträckor. 1 liter förbränt bränsle = 1 liter vatten. Kanske påverkar Nox-katten också? Nedan två videor hur man testar läckor samt spridarbild: |
|
|
Jag ska prova byta tändstiften till en början och samtidigt lukta på gamla tändstiften efter bensinlukt. Ska även prova köra med SI-1 ett tag. Hade i en flaska i somras men det skadar väl inte att köra det lite oftare. Idén att byta plats på spridarna är smart men jag vågar inte göra det än, jag kan inte koda och vet inte vilket program som jag behöver då det verkar finnas en uppsjö att välja mellan. Jag har funderat på att köpa Carly men den kanske man inte kan programmera spridare med? Jag har faktiskt tänkt på det där med högtryckstvätten, oftast har jag inte varit så försiktig med den då jag gillar rena ändrör... Så det kan nog gå in en del vatten då, särskillt när man tvättar så ofta som man gör. Men jag har trott att det borde dunsta när jag kört långt. Körde Oskarshamn-Gävle ca 55 mil utan att märka någon märkbar skillnad. Men jag håller med dig i resonemanget. Tack för länkar, jag får prova det om jag inte löser det med tillsats, tändstift och varsammare tvättning. |
|
|
Gick lite fort med länkarna, de visar bara läcktest. Men bara att googla :) Ista/inpa fixar kodning. Jag har det senare. Ej Carly. Lycka till och håll oss uppdaterade! /Anders |
|
| Tack, om jag hinner få tändstiften till helgen så blir det lite skruva då! :) | |
|
Lycka till som sagt! Länk Rättar mig själv, i inlägg nr 3 i länken ovan beskrivs varför spridarna fallerar. |
|
|
Det skapas ca en liter vatten i avgaserna för varje liter bensin/diesel som motorn förbränner så det kan bli en hel del kondensvattenutfällning i ett avgassystem som har stor volym. Jag skulle nog testat SI-1 först, har du tur så kan det hjälpa och hjälper det inte så har du rensat bränslesystemet från smuts och det är inga jättepengar... Har du otur (kanske mest troligt) är spridaren dålig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är med största sannolikhet spridaren på cyl 3 som är kass. Jag bytte 3 injektorer på min så sent som igår och nu går bilen som en dröm. Tipset att lukta på tändstiften funkar mycket bra, det var precis så jag gjorde, i kombination med att titta på tändstiften. Är de svarta eller delvis svarta betyder det för mycket bensin. Jag hade ett helsvart som var dränkt i bensin och sedan två där båda var delvis svarta och det ena dessutom luktade bensin. Svart torrt tändstift = för mycket bensin (inte olja som någon skrev). När en injektor inte är tät resulterar det i att bensinen droppar ner i cylindern när motorn stängs av. Bensinen rinner sedan förbi kolvringarna till oljetråget. Nästa gång du får oljan varm kommer vatten och bensin avdunsta från den heta oljan och sugas in i insuget via vevhusventilationen. Detta i kombination med för mycket bensin från den dåliga injektorn är nog orsaken till röken. Det kan även bildas rök från själva oljan om man har viss oljeförbränning t.e.x. slitna ventiltätningar. Eftersom det ofta är LL04 olja man har även i bensinmotorer blir oljeröken inte blå utan snarare vit eftersom LL04 är av Low Ash typ. Men du verkar inte ha någon onormal oljeförbrukning så jag skulle satsa på att byta injektorer. När man köper nya injektorer får man sådana med index 11 eller 12. Man ska helst inte blanda index 11 eller 12 med index 1-10 i samma bank (leta upp pdfen länkad här: Länk. Så om du inte redan har index 11 kan du antingen köpa en injektor och hoppas på det bästa eller köpa tre och byta alla i bank 2 (cyl 4,5,6). Eller slå på stort och byta alla sex och dessutom byta tändspolar + tändstift. Sen måste du förstås ladda ner och installera ISTA-D också för att koda in dem. Och köpa en K+CAN kabel så att ISTA kan kommunicera med bilen. Men sen kommer den gå bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.