|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Satte på nya däck i år, och ser att de är slitna på yttersidorna , gjorde en 4 hjulinställning för något år sen men inte kört så mycket sedan dess, 150mil max. man bör väl inte behöva göra om det när man har nya däck? | |
|
Är det fram eller bak du får konstigt slitage? HUR slitna är däcken på mest slitna stället? Hur hårt körs bilen? Är bilen standard eller sänkt? Hur breda däck kör du på och har fälgarna rätt inpressningsmått? Vilka däck är det? Hur mycket lufttryck kör du med? Hur ser protokollet ut från hjulinställningen? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B tar upp en viktig sak, har du fälgar med av fabriken godkänd specifikation inklusive inpressningsvärde (ET), och korrekt enligt instruktionsboken specificerad däcksdimension. I de moderna hjulinställningsmaskinerna finns en databas som baserar sig på tillverkarens rekommendationer. Detta förutsätter att bilen är original angående däck och fälgdimensioner samt frigång. Sedan, om jag förstått det hela rätt, finns en del mer eller mindre skickliga däcksfirmor som kan anpassa till förändrade bilar, men där finns en risk för misstag. Vid byte till för bilen specificerade däck finns absolut ingen anledning till hjulinställning. |
|
|
hejsan 1) Det är på alla fyra däcken som är slitna/nötta på yttersidan 2) inte alls, lugn söndags körning till glasskiosken. 3) standard 4) original fälgar, 225/40 18, och 255/35 18 K127 EVO3 , (Bytte från michelin pilot sport 4 i samma storlek) 5) Har inte kollat, förutsatte att däckverkstaden tryckte in rätt(nu är den avställd och i garage. ) 6) återkommer med en bild 7) ~13000mil |
|
|
Skiljer slitaget mycket mellan ytterkant och mitt på. Jag antar att du med din Z4 inte precis ligger och pendlar landsväg. Om en bli svänger ofta, gärna med den härliga känslan av god väghållning, sliter detta definitivt på framdäckens ytterkant. Är du osäker, kan en däcksfirma utan problem se om det är normalt slitage från svängning m.m. eller fel inställning. Kanske kommer de att säga att du skall förändra lufttrycket. Du kanske oroar dig i onödan. |
|
| det var besiktningsmannen som påpekade det ... | |
|
Låter lite som hjulinställning...bakdäcken verkar jättebreda...säkert att det är standarddimension? Izzy |
|
|
Ja, det är orginal. Länk |
|
|
Hur ser inställningsvärdena ut? Om du har för mycket toe-in flyttas slitaget ut mot ytterkanterna på däcken. Korrekt lufttryck och hjulinställning blir än viktigare när du har så breda däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här är en bild: Länk Såg att det var 2016 den gjordes... Käns som igår ... |
|
|
Jag bytte fjädrar/dämpare 2017 på min 2003a. Dämparna som gått drygt 10.000 mil var totalt slut ( ursprungliga Sachs), och fjädrarna var mjuka som mashmallows. Om dina fjädrar är original, så är det detsamma som att ha sänkt bilen ett par centimeter....och då bör ju cambervinkeln ha påverkats. Izzy |
|
|
Spontant såg protokollet ok ut men det var ju som sagt tre år sedan....mycket kan ha hänt sedan dess. Jag misstänker också att de INTE viktade ner bilen med sandsäckar som skall göras enligt BMW innan hjulinställning...det är få verkstäder som gör detta och görs det inte blir inte värdena rätt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej! Jag har aldrig haft snedslitna däck - peppar peppar men gör alltid hjulinställning efter nya däck. Har aldrig haft sandsäckar i bilen heller men frågat min lokala firma som menar att det inte behövs. | |
|
Nedviktningen är något som BMW säger att man skall göra, men frågar du en verkstad som inte har sandsäckarna som är nödvändiga (vilket är ovanligt) så säger de givetvis att det inte behövs... ;) På F31:an ställdes bakre toe in på maxvärdet (dvs. på angiven max tolerans från "bör-värdet") av hjulinställningsfirman då de sa att det skulle göra bilen mer riktningsstabil och även flytta ut slitaget på däcken och motverka det BMW-typiska slitaget på insidan av däcken (främst bak) pga cambervinkeln bak. Nu har jag kört några tusen mil med dessa inställningar och bilen är stabil rakt fram men nästan lite för stabil och "sävlig" - lite "audikänsla". Slitaget på däcken är helt klart mer på utsidan - skiljer kanske en mm eller något mer på yttre "kanalen" i däcken mot inre dito. Så jag tror att det var lite väl aggressivt att ställa toe in på maxvärdet...kanske skall prova att föreslå halva toleransvärdet på toe in nästa gång!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Visst så är det säkert! Jag ställer alltid enligt fabrikens inställningar. Däckfirman vill alltid ställa annorlunda men jag tror mer på BMWs ingenjörer ! | |
| Visst så är det säkert! Jag ställer alltid enligt fabrikens inställningar. Däckfirman vill alltid ställa annorlunda men jag tror mer på BMWs ingenjörer ! | |
|
Stark Industries, om du tror mer på BMW:s ingenjörer, varför tror du då inte att bilen skall viktas ner inför hjulinställningen (har för mig att det är full tank, 75kg på golvet framför förarstolen, 75 kg på golvet framför passagerarstolen fram, 75 kg i mitten av golvet framför baksätet och 50 kg i mitten av bagaget bak), som de specifikt anger? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men å andra sidan Johan B, om man mestadels kör bilen ensam så finns det kanske ingen större anledning att lasta in mer än en sandsäck på förarplatsen. | |
| Visat talar jag emot mig själv men kör nästa alltid ensam och orkar inte bråka med firman som gör inställningen. Har iaf funkat bra för mig! | |
|
Nej jag tror inte att BMW räknar med att man alltid kör bilen med full last, men viktas den ner (som de säger att man SKALL göra), skapar det lite andra vinklar på hjulen som angivna korrekta värden är anpassade för. Det skulle vara intressant att se hur stor skillnad det blir i vinklarna när bilen viktas ner enligt anvisningen kontra oviktad bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om bilen är kvar till sommaren så får det bli lite nya dämpare och fjädrar ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.