AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.416

116i -11. gått ca 700mil över serviceintervall. Törs man köpa?

Sida 1 av 2
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Har ett objekt med statusen beskriven i rubriken. Enligt serviceboken har bilen från ca 5700 mil plötsligt hoppat ca 3200 mil innan den servas igen. Där efter har bilen märkligt nog åter servats efter ca 800 mil. Rekommendation från verkstaden? Bilen har nu rullat 10 500 mil och går bra utan missljud, frågan är hur mycket det säger om eventuella motorskador?
Firman har erbjudit att "kolla" kamkedjespänningens status innan köp, hur mycket kan man avgöra om motorns skick vid en enklare kontroll?
Det är ingen uppsjö av dessa bilar i mina hemtrakter och skulle välja nån annan om möjigheten fanns, men den är i övrigt fin och har rätt utrustning. Är jag bara är nojig?

Mvh, Mattias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är redan långa intervall utan att man överskrider dem....

Be att få ut protokoll över exakt vad som gjorts när.

Att det kommer en service efter 800 mil kan bero på flera saker, allt från att bilen rullat kort men tiden två år slår in, eller att man har bytt bromsvätska, kylarvätska, bromsbelägg eller annan servicepunkt enligt "konditionsbaserad service".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Den två täta servicerna är båda gjorda i år märkligt nog och har samma rutor i bockade. Tänkte om det var en rekommendation från firman i ett försök att rädda motorn.
Nä, det känns inte nått vidare. Förbannat synd eftersom bilen ser fin ut i övrigt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt BMW är det "tillåtet" att överskrida serviceintervallet med 10%, vilket borde vara 300 mil om bilen har 3000 mils/två års serviceintervall.

I detta fallet är det i runda slängar 23% vilket kanske inte är katastrof, men det beror lite på hur bilen har körts - är det mestadels långkörningar där milen har tickat på snabbt eller är det mycket kortkörningar där milen och två år har sammanfallit?
Långkörningar sliter mycket mindre på motor och olja än kortkörningar.

Är priset nedsatt utifrån det (för) långa serviceinterallet?

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Priset är 89 900:- och vad gäller serviceintervallet är det inget de tycks ha reagerat över, eller så låtsas de som det regnar. Priset tycks vara liknande för andra bilar i landet med samma miltal och samma årsmodell.
Allt står och faller med hur mycket man kan säga om motorns skick. Visst kan jag lägga ett bud, men även om jag får den 10 000:- billigare så är det ju inte värt det om maskinen tagit skada.

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Milen har dessutom körts under närmare 4 års tid. Stämpeln före sista servicarna var gjord -15.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...med andra ord är sträckan överskriden med 23% och tiden med nästan 100%!?

Känns inte som någon välvårdad bil - jag skulle titta efter en annan bil om den inte är kraftigt prisreducerad.

Man tyvärr aldrig ta igen eftersatt underhåll och det slitage/skador som det har orsakat genom att senare vårda bilen minutiöst!

Jag har dålig koll på prisbilden på den bilmodellen men spontant låter det dyrt mht. åldern och motoralternativet!
Kolla med bilpriser.se och knappa in alla detaljer där - de brukar ligga rätt korrekt.
Glöm inte att bocka ur att bilen är servad enligt plan!

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ha ha, nä, jag har nog svarat på min egen fråga. "Glömmer" man service i 4 års tid kan man undra om de märkt om bilen gått torr under tiden.
Jag behövde bolla och det fick jag på ett föredömligt sätt, precis som vanligt på det här forumet.
Blir att kika vidare efter annan bil.

Tack så länge Johan!

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Är det denna?
Länk

Servad 2016-12-22 och därefter 2018-08-08 står det där, det blir inte fyra år..
Och med CBS är det (som sagt) inget konstigt med ojämna serviceintervaller.
Viktigare än den överskridna körsträckan tycks mig vara ägarens visade allmänna inställning till hur bilen skall tas om hand. Inte servas ”i onödan”, men vad mer har lämnats därhän? I o f s tveeggat, men det har antagligen inte fulskruvats, inte skruvats alls, på den. Ett onödigt överskridet intervall kompenseras kanske av denna jungfrulighet. En inte föraktlig fördel, åtminstone.

/Lennart
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Det är den! Då har jag rört ihop årtalen. Men stämplingen för 7400 mil saknades i boken. Men då är den alltså riktigt servad? Hur vet man att markeringen vid 7400 mil är en oljeservice?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilpriser.se anser att ca 59000 kr är ett rimligt pris för HMN095, vid köp från handlare...givet att all service är gjord enligt plan.

Har iofs inte förfinat värderingen med exakt utrustning men det brukar bli marginell skillnad...

Mvh
Johan B

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
"Inspection" är besiktning, inte service :)
Kunde ju tagit en svensk länk kanske.. Länk
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Det är flera stämplar som saknas ser jag nu. Men som sagt, vid 5861 mil är det en "service" sen är ju nästa post som benämns som "service" först vid 9156 mil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tittar man på car-info verkar service vara gjord enligt plan med ett stort frågetecken - servicen vid 3000 mil??? är den dokumenterad? Annars har bilen rullat drygt 6000 mil innan första service.

Priset är som sagt väldigt högt!

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ok. Men då är det så att den gått de milen utan oljebyte trots allt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är som sagt 3000 mils serviceintervall och då är det inte helt orimligt att det är 3295 mil (klarar BMW:s gräns med fem (!) mil).

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Väldigt intressant sida det där. Men då är det ju flera frågetecken i serviceboken. Kan jag gå in och titta på vilket regnummer jag vill? Var hämtar sidan informationen?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@Johan B
Beror inte intervallet för oljeservice på förbrukning/körsätt även på E87?

Det är inte säkert att car.info har tillgång till all historik. Om servicen står där så kan man vara rätt säker på att den är gjord, men inte vice versa..
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Är det 3000 mil intervall? Firman trodde 2500?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan söka med vilket reg.nr. som helst - den sidan är en mardröm för alla skumraskbilhandlare! :DD

Det står nog var de tar informationen från, men det är ett antal olika källor som bilprovning, blocket, bytbil.se, Wayke.se, olika generalagenters serviceinformation mm. mm..

Det är inte helt ovanligt att man väldigt överskådligt får se "märkliga" mätarställningshopp...

Det är ju även intressant hur ägarbilden har sett ut - det kan snabbt framgå om det är många privatpersoner som ägt bilen och sålt den snabbt. Men även åt andra hållet där det på pappret är många ägare som visar sig vara generalagent, bilhandlare och leasingfirma och företag - en bil med fyra fem ägare på pappret kan t ex. ha haft en verklig "ägare"/brukare...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.