|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en E61 från 2005 som fått fler och fler elektriska problem bak. Jag vet att det är en vanlig sjuka på detta att kablarna bryts i gångjärnen. Därför har jag nu rivit det som måste till för att komma åt kablarna. Jag har hittat en tjock brun kabel som var av på vänster sida. Denna är fixad. Sen hittade jag en tunn vit/brun kabel på andra kanalen på vänster sida som också var av. MEN, otroligt nok så återstår alla problem fortfarande. Jag hittar ingen annan kabel som verkar vara av. Har dragit i alla flera gånger. Har nån av er sett ett kopplingsschema för denna bilen, så att jag vet vilka färger och i vilken stam jag ska leta? Detta fungerar inte just nu: - Mikrobrytaren till glasrutan på bakluckan (till och från) - Värmetrådar bakruta (till och från) - Vänster nummerplåtslampa - Höger backlampa - Baklyse höger sida (verkar lysa, men ger felmedelande) - Bromslyse vänster sida På förhand tack!:-) Mvh Hosse | |
|
Här finns scheman, bara att välja rätt bil Länk |
|
|
Tackar! Men finns det inget som säger i vilken kanal kablarna går i? |
|
|
Denna säger litegran, men inte vad alla kablar går till och vilken färg dom har.. Länk Mvh Hosse |
|
|
troligen bäst att bita i det sura äpplet och byta hela kabelstammen på åtminstone ena sidan, helst båda |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Köp en komplett kabelsats på Ebay och byt samtliga kablar. Du har flera som är av. Att laga enstaka är meningslöst och det går i samtliga kanaler. matning och återledning går inte i samma. jag har bytt på ett 15- tal E61de senaste åren är de inte av så går dom av. Den tjocka bruna jordningen till bakrutevärmen och den brukar även smälta spolarslangen. vitbruna finns det flera stycken av. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, ni har nog rätt. Är det Sencom jag bör köpa då? På eBay ser det ut som om dom bara säljer höger och vänster. Dvs bara två stammar. Men detta är ju 3 st. Två på höger och en på vänster. Skumt.. Mvh Hosse |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Dessa brukar jag köpa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso! Då beställer jag ett sånt kitt:-) Mvh Hosse |
|
|
@hasso Då kastar jag mig över denna jobb i kväll. Hur är det med kablarna som är av samma färg i samma stam? Går dessa om varandra, eller måste jag träffa helt rätt kabel för att allt ska fungera? Menar att jag såg flera vita med brunt streck på. Flera helbruna också. Skulle tro det är jord på alla, men man vet ju aldrig. Mvh Hosse |
|
|
i den kabelsatsen jag köpte kan man använda många kablar som har samma färg som original, men inte alla. du måste därför använda några kablar i satsen med 'dubbelfärg' och märka dessa ordentligt. kablarna har också olika tjocklek. vet ej hur det är med den som hasso länkar till, men jag gissar att det är samma där |
|
|
Ok! Jag köpte ett SenCom kit jag också. Massa vita kablar som är numrerade. Hade varit fint att veta vad dom olika numren passar till av färger.. Mvh Hosse |
|
Dom vit bruna som går på höger om jag inte minns fel är inge större bekymmer. Men om det är vit gul som går på höger så går det ena till bakljuset och det andra till låset,. där får man testa så det blir rätt. är nog 3 st om jag inte minns fel- Är ett tag sedan jag gjorde.'I det kitt som jag beställde såg jag att det var en hyfsad beskrivning på kabelmärkning och vilka som skulle paras ihop. fast du var jag redan klar, var nog den 12- el 13 jag gjorde då, Är pengar att tjäna. Jag tar 5000 ink material på fd jobbet kostar det dubbal ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Herregud! Efter 8 timmar i garaget är alla kablar bytta med Sencom kablar. Allt ska vara gjort 100% riktigt och jag har bytt så mycket kabel jag kan. HIttade 2 kablar som kan kunde dra rakt ut pluss 9 (!!) st som var skadade. Var helt säker på att jag löst alla problem och testade nu i kväll igen. FORTFARANDE samma felmedelanden! Är det möjligt?? Den 4x4 och start assistant saken är säkert pga att strömmen varit borta, och dom kan jag nog köra bort, men varför är dom samma problemen kvar? - Vänter nummerskylt - Höger backljus - Höger bakljus - Höger bromsljus - Glasluckan öppnar sig inte med mikrobrytaren Ruskigt besviken och sliten.... Länk Länk Sjukt tacksam för tips!! Mvh Hosse |
|
Jadu har det blivit riktig rätt då. Du har väl 3 gul vita som kan bli fel på höger bakljus och låset om man förväxlar dom. Dom brukar jag spara till sist i taket och bara tvinna ihop dom så man får bakljuset rätt. SEN kan det vara så att du måste testa ljusmodulen den stänger nämligen av utgångar efter tillräckligt många fel i följd . Då måste man in med dator i systemet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det är ett riktigt tradigt jobb! Man sitter illa och måste ändå ha hög precision på arbetet. Kan det vara så att klämkopplingen någonstans blivit dålig? Matthias |
|
|
@hasso: Det låter ju definitivt som ett alternativt fel. Dessa fel har ju varit där länge, så om ljusniduken hängt sig kan det ju hjälpa med programmering. Ändå skumt att inte glasrutan funkar.. Exakt samma problem på allt som innan kabelbytet.. Mvh Hosse |
|
|
@Matthias: Jag löser över allt och sätter på krympstrumpa sen, så ska vara 100%. Mvh Hosse |
|
|
Hej Jag har komplett original kablage/kontakter för båda sidor med gummimuffar och allt. Kostar 8 288 komplett , men du kan få köpa dem för 7000 :o) |
|
|
PS! Såg nu att din bil var en 3-serie, Mina kablar är till en e61 så jag vet inte om de passar. |
|
|
@elwe82: Tack för det, men jag har monterat SenCom kablar nu:-) Jo, detta är en E61 som jag trolig ska köpa, fixa och sälja. Dvs en 5 serie. Mvh Hosse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.