|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har ärvt min storebrors bmw 528i -97. Tyvärr har alla nycklar försvunnit. Det jag har kvar är en plåtbricka från bmw med serienummer på och en plastnyckel för att öppna dörrar. Hur gör jag för att billigast möjligt kunna starta och flytta bilen? Den är inte jättefräsch längre så det gör inget om det blir åverkan på den. Jag vill bara slippa punga ut med x-antal tusen kr för en sprillands ny nyckel. Automaten är trasig och behöver bytas så jag vill kunna starta den och felsöka lite, om jag får bilen att fungera så köper jag gärna orginalnycklar hos bmw. Vad hade ni gjort? mätaren säger 32tusen mil men motorn är bytt, har gått 10tusen mil, med nya dämpare och bromsar, bussningar runt om. Men den har stått I cirka fem år...problem problem. Vad hade ni gjort? Mvh, fattig uppfinningsrik | |
|
Den är så pass nya att den har startspärr med kodad nyckeln som måste kodas in i systemet om man skaffar en ny. Troligen kostar jobbet klart mer än bilen är värd om den dessutom ska bärgas till verkstaden. Sälj till någon som behöver delar. // Magnus |
|
|
Nej, köper du en nyckel på BMW så fungerar den direkt. Kostar mellan 2-3 tusen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för dom snabba svaren! Pga affektionsvärdet så kommer jag inte att sälja bilen, den ska fixas. Jag kommer att beställa en ny nyckel från bmw och sen köpa en fräsch automatlåda och bärga bilen till någon som kan byta automaten. Känner du någon som kan byta automatlådan till ett bra pris? Hör gärna av dej, vore jättesnällt. Bilen står I Älvsjö området, sthlm. |
|
| En ny nyckel från BMW måste väl ändå "kodas in" i styrdonet, med andra ord din nyköpta nyckel kommer passa rent fysiskt, men inte starta bilen så länge den inte är "tillagd" i bilens "styrdon", så har jag förstått det iaf. Av detta följer analogt att borttappade nycklar kan "tas bort", dvs nycklarna må passa och öppna bilen, men starta bilen kommer de inte göra, iaf inte tills man "lägger till de" igen. | |
|
Nej, EWS värdena finns sparade hos BMW så man får en startklar nyckel. Däremot brukar man få initiera fjärrfunktionen. För lådbyte så hör med Danviksbil på Norrtullsgatan. De brukar kunna ge ett bra pris. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Ja men nyckeln måste läggas till i styrdonet. Bilen kommer inte starta tills detta inte är gjort. Jag beställde en ny nyckel till min E36 från -98 när den var "ny", o minns jag rätt så var BMW tvungna att ta in bilen för att koda in nyckeln, samma borde gälla E39, Så jag är 99% säker för att inte säga 100% att en ny nyckel från BMW vilken inte läggs till i styrdonet kommer INTE starta bilen, då bilen inte känner igen nyckeln, för varje nyckel (man kan ha upp till max 10) har nån form av "unik identifierare". Skulle det vara som du påstår betyder det att en stulen borttappad nyckel kan inte bara öppna bilen, utan även starta den, vilket inte är fallet, därav att man bör kontrollera vilka nycklar som är aktiva när man köper en gammal E39, och ta bort de nycklar vilka man inte har i sin besittning. |
|
|
Nya nyckeln ska aktiveras (och lämpligen avaktiverar man då samtidigt nycklar som är "borttappade" för säkerhets skull) men det kan andra verkstäder än BMW göra via diagnosuttag och lämpligt datorprogram/OBD-system. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det verkar som att man kan få igång bilen utan programmering, men det förutsätter att man har en befintlig fungerande "Masterkey", vilket inte är fallet för trådstartaren. Länk Med andra ord köper man en ny bil bör man alltså initiera om alla nycklar enligt länken. På så vis så blockerar man de nycklar vilka man inte har i sin besittning? |
|
|
Jadu, jag har ingen aning. Men bilen är svensksåld och det borde ju gå att köpa en fungerande nyckel tycker jag. Antar att det är en kopia på orginalet så den är väl redan kodad till ecu'n? Men enligt dej tremont så måste jag alltså ta bilen på bärgare till bmw för att koda trots att jag beställer en svindyr orginal nyckel? Jag hoppas du har fel min vän :) |
|
|
If the new key will not start the car right away it easily addressed by using the Original key to initialize: *Turn ignition on to Run Position with Original Master Key. *Remove Key from ignition. *Within 5 seconds, Turn ignition on/off to Run Position with New Master Key. *Once completed the GMIII will assign a different set of rolling codes to the FZV/DWA programming. Du behöver inte ta bilen till BMW, men du behöver nån form av "programvara" för att göra detta, gissar att INPA kan ordna detta. INPA är en form av "felkodsvavläsnings-programvara" |
|
| Vad var annars vitsen med att göra en nyckelkontroll hos BMW, vilket på den tiden var krav för gällande stöldförsäkring, om en bortkommen nyckel ändå enkelt kunde starta bilen? Har för mig att nyckelkontroll kostade i storleksordningen 1000 kr på den tiden, men minnet kan svika. | |
| Nyckeln kommer fungera, men inte innan den "lagts till" i styrdonet. Det är säkert en smal enkel sak för den som har rätt verktyg, tar säkert inte mer än 5 minuter att göra. | |
|
Tremont, ja en bortappad nyckel som inte tagits bort ur bilens lista kan givetvis starta bilen. Nyckeln vet ju knappast själv att den är bortappad ;-) Men beställer du en från BMW så får du en färdig som har nästa löpnummer som hittills inte tilverkats tex nr 4. Den fungerar direkt. Har beställt flera själv. Sen är det smart, precis som du säger att spärra nycklarna som man inte har. Alla 10 nycklar är öppna i EWS original så rent tekniskt kan man ta ut en extra nyckel på sin bil och sen åka och ta tillbaka den efter försäljning. Även om man då stoltserar med att "alla nycklar finns" i sin annons. Jag spärrade alla nycklar som jag inte hade på min M5 så fort jag kom hem. Se nedan bild hur det ser såg ut på min 540. Alla nycklar är enablade per default. Beställer jag en ny får den nr 4 och kommer fungera direkt. Däremot fanns inte nr 3 när jag köpte bilen så den är numer disablad. Mvh Ola Mina bilar: Länk Key status från bmw scanner: Länk |
|
|
olao, tack för tipset! tremont, jag får lite olika svar här men bilden börjar klarna, tack för hjälpen. Jag ska kontakta bmw och höra hur det ligger till i mitt fall. |
|
| Konstigt. När jag då runt 2000 köpte en ny nyckel till min E36 så ville BMW ha bilen 1 timme för att "programmera nycklarna". Vilken programvara använder man/du? | |
| Testa o starta med nya nyckeln, startar den så halleluja. Om inte så vet du varför iaf. | |
|
Som sagt ingen programvara, men iofs har jag bara beställt nya nycklar av den diamantformade typen. Detta är ju den tidigare nyckeln. Mickee39 får återrapportera när han har pratat med BMW. Men det är ju högst opraktiskt att inte kunna "hämta" en nyckel till en strandad bil. Rent tekniskt är det ju inga problem för BMW att ta fram bilens EWS-data från sin databas och göra en nyckel. (Detta sker i Tyskland, inte lokalt) Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
tremont, precis min tanke också. Hoppas på det bästa. Men jag tror olaO har rätt i att den kommer att fungera direkt. Din bil var ju helt ny när du bytte nyckel år 2000, dom kanske hade andra rutiner på den tiden. Den här bilen var superfräsch förr, målet är att göra den fin igen och återuppleva lite minnen. Vi har haft den i familjen i över 15år. Nu känns det som att nyckelproblemet är löst då det bara finns en lösning. Nästa sak på listan är att hitta en billig mekaniker som kan byta automaten. Hade jag haft en mekplats skulle jag gjort allting själv men det får bli automatbyte hos mekaniker och resten på OK "gör det själv" hallen. Jag borde kanske starta en projekttråd, finns nog dom som är intresserade av att se bilen komma till liv igen och kanske få lite tips själva, den är i eländigt skick just nu och jag lär ha många dumma frågor. Jag är helt ny här på forumet och jag måste säga att ni är över förväntan hjälpsamma och trevliga, kunniga. |
|
|
OlaO har rätt. BMW har ett system som är omvänt mot normala bilar. På normala bilar programerar man in nycklarna i bilen. En ny nyckel man köper kan alltså programmeras in i vilken bil som helst bara man har nyckeln id -nyckel. BMW är tvärs om. Du programmerar in bilens ID i nyckeln och det görs bara i Munchen så ny nyckel beställs från fabriken. Det enda man gör i bilen är att sätta nycklar som aktiva/inaktiva. |
|
|
Om plastnyckeln funkar till dörrarna så borde den rimligtvis även kunna användas för att starta bilen också. Plastnyckeln innehåller immobiliser så den är fullt duglig till att starta bilen med utifall att den hör till bilen vill säga, och fungerar den som dörröppnare då hör den med 99.9% sannolikhet till bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.