AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.161

Kör däcken tills dom är olagliga

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Blev lätt stressad att byta däck. Körde i Tyskland i skyfall och ingen vattenplaning. Detta verkar stämma: Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag gillar det kaxiga citatet "Alla däck ska kunna leverera god prestanda ner till den lagliga gränsen, skriver Peyman Sabet marknadschef för Michelin Nordic AB i ett mail till Vi Bilägare."
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ska nog ses som "marknadsföring" från Michelins sida då de t ex. marknadsför Primacy4 som ett däck som ska klara av broms på våt väg ner till 1,6 mm mycket bättre än konkurrenternas däck...

De nämner inget om försämrade vattenplaningsegenskaper eller jämför med däck som har t ex. 3 mm kvar.

På torr väg kan slitna däck prestera lika bra eller t om bättre än nya dito, men det är i väta man märker stor skillnad på greppet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde: Har för mig att det var hos Michelin som jag läste om att de kommit fram till att mer än 70% av alla olyckor sker i vått väglag.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att föra in lite "fakta" gällande vattenplaning i relation till mönsterdjup:
Länk

Det är väl egentligen bara Michelin som går mot strömmen då i princip alla andra däcktillverkare säger ungefär samma sak som Nokian. Även olika oberoende tester pekar mot samma effekt.

Mvh
Johan B

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Körde dock rätt fort i skyfall. Inga problem. Varför är den lagliga gränsen 1,6 mm då? Alla borde vattenplana då?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kan tycka att vatten på vägbanan överraskar sällan föraren, på samma sätt som is kan göra. Därför känner jag mig bekväm med att köra tills däcken är rätt slitna. De gånger jag fått vattenplaning har det dessutom alltid ordnat upp sig så fort man kommit någon decimeter i sidled eller släppt gasen. Sänker man farten lite minskar risken med slitna däck i regn och vatten syns.

// Magnus

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Men stressa folk att köpa nya däck vid 4 mm.
Tom
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Med rätt mönster klarar nog däcket 1,6 mm i mycket vatten.
bl
2.294
blixten
325i -88
Med rätt fart klarar nog däcket på 1,6 mm mycket vatten, är nog mer med verkligheten överensstämmande.

Att dina däck klarade skyfall i Tyskland, kanske berodde mer på att deras vägar oftast är väldigt mycket bättre byggda. De är vanligtvis mycket väl doserade, så att vattnet rinner av och ej bildar pölar eller vattenfyllda spår som i Sverige...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ren idioti!
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Jag byter iaf alltid innan däcket är nere på ca 3mm
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Rubriken kanske skulle vara: Kör däcken så länge de är lagliga

(Men det gäller bara Michelin)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som vanligt finns det väl inget enkelt svar. Det beror på...

Om du kan tänka dig att slå av på tempot när det regnar och är mycket vatten på vägen så kan man köra till 1.6 mm.

Kan man inte tänka sig slå av på tempot så får man byta långt tidigare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...undrar hur många procent? av Sveriges bilburna som verkligen byter däck innan slitagemarkeringarna i däcket/däcken "säger till"..
Inte speciellt många.

Men visst säger den mesta forskningen/erfarenheterna etc. att man bör byta däcken av säkerhetsskäl långt tidigare.

Däck är för det flesta svart och runt och ett ytterst trist köp som man väntar med att köpa in i de sista.

Är t.o.m. ganska ofta man läser/hör om att folk får anmärkningar på slitna däck vid besiktningen.
För mig ganska så uppenbart att däck har "den normala bilägaren" inte speciellt bra koll på.

Kanske TPMS hjälper dagens bilförare att ha lite bättre koll även på mönsterdjupet?

Vet inte hur många olyckor slitna däck orsakar indirekt eller direkt, men det lär ju vara några i alla fall(fast det skrivs det inte så mycket om i media).
Vet inte när polisen kontrollerar däcken vid olyckor, men det är kanske bara är i svåra olyckor?

Mvh Janne.

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Byter när det lagen säger det eller bilen går dåligt. Fick hem baurum brillantis 2 till yarisen i går ska bli intressant å se hur länge dessa går. Treadwear på 420. Michelin energy däcken har suttit på sen 2004 så blir byte nästa vår.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med resonemanget: "Jag anpassar farten efter skicket på mina däck!" är att dels kan man inte förutsäga alla situationer i trafiken och vattensamlingar på vägen kan komma plötsligt efter en kurva/backe etc. och dels tror jag personligen att det blir en "konflikt" när det gäller omdömet/agerandet.

De personer som har "dåligt omdöme" i trafiken och oavsett vad de säger själva, har svårt att faktiskt anpassa sig efter omständigheterna (både yttre gällande väglag, vilt, barn, mottrafikanter etc.) och "egna parametrar" (i form av bilens skick, hastighet, belysning etc.) är de som i störst utsträckning även visar sämre omdöme och argumenterar för att man inte ska göra något förrän lagen kräver det - t ex. byta däck när slitaget når absolut minimumnivå gällande mönsterdjupet...
Eller enkelt uttryckt - vissa individer har ett större riskbeteende än andra och det återspeglas i hela deras agerande.

Återigen ska man se Michelins påstående som "marknadsföring" av deras Primacy4 som är speciellt anpassat för att behålla sina våtegenskaper bättre än konkurrenternas däck.
Det enda argument som jag har sett från Michelin är att det däcket bromsar "nästan lika bra" slitet som nytt på våt vägbana.
Jag har inte sett några argument att vattenplaningsegenskaperna och sidogrepp mm. är lika bra....

Största problemet när det gäller våtgreppet är troligen att bilen tappar greppet vid kurva/undanmanöver pga. vatten i kombination med för dåligt grepp från däcken (vilket givetvis är en kombination av flera parametrar som t ex. bilens egenskaper (här inverkar i stor utsträckning skicket på t ex. stötdämpare), hastighet, vattenmängd, vägbanans material/utformning och däckens greppförmåga i väta (vilket i stor utsträckning beror på mönsterdjup men även bredd/profil, gummiblandning, stomme och mönsterutformning).

Dock har jag sett liknande diskussioner tidigare och de som har "bestämt sig" för att slita ner däcken till minimimönsterdjup, sällan eller aldrig ändrar sin uppfattning i frågan oavsett argument eller fakta....

Så enklast är att var och en får göra det som de ämnar göra men jag tycker man ska ägna däcken lite tanke/omsorg för både sin egen och andras säkerhet! ;)

Mvh
Johan B

mi
225
mikboi
Så sant som det sagt(skrivet) Johan B. :)
em
906
em3
M3 cab -03
...Och jag bygger på lite, med bas i Johan B's trygga teori: för att öht förstå begreppet "vattenplaning", krävs teoretiska kunskaper. Väldigt förenklat handlar det om kontakt med vägbanan, underlaget. När det plötsligt skiljer 20 till kanske 30 mm från det fasta underlaget och vatten däremellan, kommer alla ( nästan) däck i världen, att tappa kontakten med underlaget (asfalten i torrt läge). Det betyder att det blir vattenplaning i alla "djupspår", som finns på många vägar, särskilt de mest rullade.

Rent teoretiskt, erhålls grepp i asfalten, först då vattenytan är mindre än däckets mönsterdjup. Det är här det börjar bli intressant; hur länge kan ett fordon ( en bil, t.ex.) vara i vattenplaning utan att helt tappa riktning? Vad jag förstår, handlar det mycket om bilens mode, är det gaspådrag, bromsning, styrning, någon/några kombinationer av dessa!? Och, det kan finnas ett beroende i utslag, t,ex att ställa sig på bromspedalen med ganska slitna däck, kan ge en effekt av random riktning, när väl bilen greppar igen. Att gasa ger samma random effekt ( men de flesta gör nog inte det..). Att "bara" styra, utan vare sig gas eller broms, är det överlägset mest effektiva ( de som åkt i isbana på halktest, förstod kanske det vid övning inför körkort....

em3
mi
225
mikboi
Det beror ju såklart på hastigheten.
Det blir ju inte vattenplaning per automatik i alla ”djupspår”
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Körde rätt fort i häftigt regn och det funkade bara bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.