AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.251

E46 323Ci -00 ryker i nosen och luktar bränt efter körning

Sida 1 av 2
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
Tjena! Har ett smärre problem med bilen, som jag hoppas att någon med erfarenhet och kunskap kan hjälpa mig att klura ut.

Jag köpte den i mitten av April och har använt den enda sen dess, men efter drygt 2 månader så började det lukta bränt ibland när man stannat med bilen efter körning. Lukten kommer från ventilationen i kupen, om man sätter näsan nära luftdraget så känner man det extremt väl. I början så hade lukten en smärre hint av "bränd elektronik", har man väl känt den lukten så känner man igen den vart som helst. Numera är det mer av en nästan "brandröks" lukt som kan i vissa extrema fall bränna/sticka i näsan för att den blir så intensiv. I vissa fall, vet inte om det bara har varit av slump eller om det är rellaterat, så kan det sluta lukta bränt om man trycker ner och håller kopplingen nertryckt hela vägen.

För drygt 2 veckor sedan så märkte jag även att när det började lukta bränt (när man står still dvs) så kommer det vit rök från den vänstra sidan av bilen, både upp genom hjulhuset (från undersidan av bilen typ) och runt huven i kanterna. Måste påpeka dock att det inte är jätte mycket, det är precis så man ser det, och det är inte alla gånger det ryker heller OFTAST luktar det bara.

Dom senaste dagarna har jag även märkt att om man kör motorväg och bara cruisar så uppstår inte problemet när man stannar. Men efter, rellativt lite dock, stadskörning med mycket stopp/rulla, växling osv så uppstår problemet.

Måste även påpekas att min växellåda läcker olja, det är inte så den pinkar ur sig oljan, men den är blöt i underkant ganska nära kardan. Vad kan det vara som, uppenbarligen, håller på att dö på bilen? Är det kopplingen som håller på att "ryka"? Eller kan det (förhoppningsvis) vara något annat?

A
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Det märks inget på bilen i övrigt?
2) Slirande koppling?
3) Missljud när du växlar?
4) Missljud när du kopplar?
5) Om du låter motorn gå på tomgång utan växel i?

6) Har du åkt med bilen till en GDS-hall med lyft och rengjort den under? Så du kan dels se var det läcker, samt se om läckaget lägger sig på någon annan komponent som blir varm och därav röken.

Svara gärna på frågorna med samma nummer så du inte bara säger. "Ja" eller "Nej" som generellt svar.
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
1) Nej det skulle jag väll inte säga att det gör.

2) Nej.

3) Nej.

4) Den knarrar och "tickar". Tick ljudet kommer bara medans kopplingspedalen rör sig upp eller ner, inget om man håller den halvvägs t.ex och håller den still. Dessa grejer kunde dock vara pga en hjälpfjäder, läste om att andra haft liknande upplevelser med det. Men känner att det är väll lika bra att inkludera det i svaret då jag inte verifierat att det faktiskt är fjädern i mitt fall.

5) Hur menar du? Alltså bara går ut, när den stått över natten, startar bilen och låter den stå och gå? Eller bara låter den stå och gå efter det att körning har skett?

6) Nej det har jag inte. Men när jag kollade under bilen när den stog på farsans pelarlyft så såg jag att det enda stället olja befinner sig på är just på undersidan av lådan. Resten av bilen ser snustorr ut. Fick beröm på besiktningen för hur ren den va på olja undertill, förrutom just bakkant på lådan. Det skulle vara om det läcker ngn stans längre fram på ovansidan av lådan/bakkant av motorn lite ovanför lådan så man inte riktigt ser det isf.

A
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har den dragit någon som helst kylarvätska sedan du tog över den i april?
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
När jag köpte den så gick jag igenom den och kollade oljan och fyllde den med med vatten (lampan lyste) osv, kylar lampan började lysa igen för drygt 3 veckor sedan så fick fylla på den igen.

A
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
4) Har du sett över skicket på slav och huvudcylinder? De skulle ju kunna vara trasiga om det låter när du kopplar. Iofs borde huvudcylindern läcka vid pedalen om jag inte minns fel så slavcylindern är då mer trolig.

5) Jag menar om du låter motorn gå utan växel i och koppling nedtryckt. Det är olika lager som arbetar om det är med eller utan koppling nedtryckt.

6) Jag tror på att försöka städa den helt ren under och sedan se var det kommer vätska. Om din farsa har en pelarlyft borde ni ju ta upp bilen där när du precis kört och verkligen syna varifrån doften kommer. För det är ju sannolikt att läckande vätska kommer på en varm komponent och att det därifrån uppstår en doft.

7) Om du fått fylla kylarvätska efter 3 månaders användning så är det väl ingen tvekan om att den läcker...
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
4) Nej det har jag inte, får nog lov att göra det. Vart sitter slaven på E46:an? På ett ungefär?

5) När man lägger i neutralen och låter motorn ligga på tomgång så luktar det oftast när man inte trycker ner kopplingen. Ibland, inte alltid, så kan det sluta lukta om man trycker ner och håller kopplingen nere ett tag, runt 10-15 sek.

6) Ja det är väll det bästa sättet att hitta skiten... :/

7) Ja det säger sig självt litegran, men det verkar lite lurigt då den inte lämnar pölar/droppar när den stått parkad, och alla ställen man sett att den är blöt (har kollat både på låda och motor) har jag kollat och det är 100% olja, inte vatten. Så frågan är vart vattnet tar vägen isf. Min gamla Corolla hade samma problem, den drack drygt 1 liter vatten/10mil typ, men den brände skiten och det märktes på den. Det verkar inte på denna som att den "dricker" det...

Och ber om ursäkt på förhand om man verkar lite tappad på vissa saker/avsaknad på kunskap, har inte hållit på speciellt länge och mycket så lär mig fortfarande... :/

A
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Testa att lukta på elfläkten, den gäckade mig ett tag tills jag noterade att den skjutit en säkring och jag stoppade i en ny och tvingade igång fläkten via Inpa - då brann den upp ordentligt (själva motorn för elfläkten). Tydligen något gammalt känt fel på de fläktarna. Jag har också en 323Ci 00 bör nämnas.
Hej
på min bil luktade det åxå bränt när man parkerade den efter resa. Och lite rök på vänster sida kunde man se när man öppnade huven, Det visade sig att ventilkåpspackningen var trasig varpå det sipprade ut lite olja som rann ned på grenöret därav bränd lukt så var det för mig iaf. /Nela

NELA
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Nilwe : Men vänta nu, grenrören på en M54-motor sitter ju på höger sida. Borde ju kommit rök från höger sida. Aha, det var kanske en bil med V8, V10, V12-motor?

Men yes, annars är det en klassiker om man känner bränd oljelukt (en ganska distinkt lukt som det inte krävs mycket olja av för att känna). Skiljer sig dock åt mot bränd elektroniklukt. Hade det själv på min 120i (där var det vakuumpumpen som läckte olja).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
bmw-slangen, även om det är möjligt att det var en V12-motor i den....

En annan möjlighet är ju också att när man står framför bilen och öppnar huven så är bilens högra sida, dess vänstra... Nilwe skriver ju "lite rök på vänster sida kunde man se när man öppnade huven"
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Använd inte samma koncept när ni pratar med kirurgen :-)

Men yes, i Nilwe's fall är det högra sidan av motorn som det syftas på. Och trådskaparen tror jag syftar på samma sida (det är underförstått att trådskaparen satt i bilen när vänster/höger beskrevs). Men är så lätt sådana detaljer försvinner på vägen :-(

Men som jag misstänkte, den läcker ju kylarvätska och avdunstande kylarvätska har ju sin distinkta lukt - så det är ju något som bör undersökas. Men är säkert ett andra fel också - så rengöring som du föreslår Grelle (eller en riktigt noggrann inspektion eller övervakning av vad andra typer av vätskor som läcker) är nog ett bra första steg.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vet inte säkert, men finner det mer sannolikt än att den innehåller en V12. Även om en V12 vore värdigare... :)

Men för att summera så vet vi ju säkert att kylarvätskan läcker, samt att det läcker från växellådan. Sedan är det okänt. Men med tillgång till pelarlyft hemma så är ju förutsättningarna för en noggrann felsökning goda! Bara den är ren så det inte är gamla synder som dyker upp istället för de aktuella.

Det går ju ganska bra titta/lukta när det faktiskt ryker och spåra var röken kommer ifrån.
:) :)
så sant man skall ju utgå från förarsätet när man talar om höger eller vänster sida
men som sagt sa jag ju när man öppnar huven ! men strunt i det hoppas det löser sig för trådskaparen . hejdå

NELA
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var nog jag bara som drömde mig tillbaka till V12'or... N74'an drar sina sista andetag och därefter är det sagt att det inte blir några mer V12'or. Nu kom jag nog lite av banan här :-)

Med en pelarlyft har man nästan inga ursäkter kvar längre :-)

Själv rengjorde jag underredet på en 22 år gammal Volvo som läckt styrservoolja ett bra tag - första rundan var hink och spade mest lämpliga verktyg att ta bort de centimetertjocka lager med oljeblandad sand och smuts som fanns överallt - därefter enorma mängder bromsrengöring. Kort och gott - ville se exakt var och vilken komponent som läckte.

Så man får nog göra något liknande här också om man verkligen vill veta. Men som steifan nämner så kan det även finnas fel på tex fläktelektronik. Ett sätt är att inte använda eller dra ut säkringen till denna - finns lukt fortfarande kvar så borde det ju rimligtvis inte komma därifrån.

Själv hade jag två-tre kylarvätskaläckage i våras på min track day bil. Visst det gick att se på ett ungefär varifrån det läckte (nedre delen runt kylaren var ett ställe och fram på toppen var ett annant ställe).

Men var inte toklätt att hitta var exakt det läckte ifrån.

Så jag vispade ihop ett toksimpel kylartryckprovarverktyg (till de modernare motorer finns redan sådana färdiga att köpa), men tog ett par tryckluftskopplingar och en billig fotpump och kopplade in i överflödesanslutningen på kylaren och vips var det uppenbart var det läckte (behövde inte ens vatten och såpa för det var ganska uppenbart ändåså) :-)
Länk
Länk
Länk
Länk

Så håller med Grelle, en riktigt noggrann inspektion står nog på tur. Nilwe pekar ju också ut en klassisk sak på M5x-motorerna som nu är runt 20 år gamla och varenda packning i hela motorn är numera som bakelit och just ventilkåpspackningen är en klassiker.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min 330i cabrio E46 släpper också ut pyttelite olja via ventilkåpspackningen och det kan lukta lite bränt ibland när när varma saker nedanför. Imorgon får jag en ny packning monterad.
Enligt min mek är detta ganska vanligt och ingen större fara (kräver inte akut byte/körförbud) om det bara är litet läckage.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nej det är som sagt ingen fara Patrik, och det är också ganska vanligt på E46. Det är även ett hyfsat lätt jobb att byta packning själv.

Men man ska alltid fråga sig varför den trycker olja ut genom packningen.....

(är det för att packningen är gammal och stel och inte håller tätt, eller har det med stopp i vevhusventilationen att göra)

/Anders
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan man enkelt kolla att vevhusventilationen inte är igensatt?

Jag tror och hoppas det bara var en gammal och torr ventilkåpspackning som nu är ersatt. Bilen gick bra före bytet och gick bra på väg hem från verktaden efter bytet också.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, nu var det ett tag sen jag höll på med detta (bytte vevhusvent på båda mina bilar) så jag minns inte exakt men har för mig att du inte vill uppleva ett tryck ur oljepåfyllningshålet under gång t.ex. Snarare ett sug. Borde gå att testa med motorn igång och lägga nåt tunt papper över hålet. Har för mig maskinen ska ändra gång/varvtal när locket skruvas av också.

(Slangen kan du rätta mig?)

Hur var packningen förresten? Den gamla alltså. Min var som bakelit. En klar indikation på att den absolut icke hade kvar någon tätande funktion, så mycket stod klart. Min läckte nämligen ner på grenröret och det stank.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I min (numera) old school värld bland M10<->M30-motorer så är min uppfattning att det ska finnas ett mycket svagt undertryck i vevhuset (och från anslutna öppningar som oljesticksröret eller oljepåfyllnadslocket). På mer moderna motorer vet jag inte vad stollarna hittat på - men något övertryck ska man mig veterligen aldrig någonsin ha där.

Det ska mig veterligen inte vara något kraftigt undertryck (inte så dina fingar sugs in precis), mätte för något år sedan på en B5254S-motor och där gav en tryckmätare (som mätte både över- och undertryck) inget utslag åt vare sig ena eller andra hållet - vilket å andra sidan var ett bra tecken.

Ska faktiskt ner nu och prova ett enkelt men ganska talande test, ska kränga på en latexhandske på oljesticksröret och se vad som händer. Blir ju ganska uppenbart åt vilket håll luften går :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ska vara ett svagt undertryck i M52tu/54 i alla fall.

En latexhandske eller liknande är lämpligt att använda - lägg den över hålet med motorn igång, då ska den bukta inåt.

Det ska även ske en svag varvtalsförändring när man öppnar locket innan motorgången stabiliserar sig igen efter kanske en sekund eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.