|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 49 M5 E61 Touring 07 -Individual Platinum.
Cadillac Seville Touring -Sedan 97 Lincoln Navigator 2003 |
Hej. Vågar man motortvätta? Kan bifoga en bild om ni tycker att det behövs? Är det nåt särskilt man bör tänka på när det gäller motortvätt med denna specialmotor, t.ex. skyddande av elektronik etc, eftersom jag aldrig har motortvättat förut tänkte jag lämna bort den till en firma jag litar på. Vad behöver han för info? Visserligen vet han ju naturligtvis hur man motortvättar och gör rent i ett motorutrymme men han kanske inte vet nåt om denna motor. Hur gör ni när ni har tvättat blev det perfekt resultat i era m5/m6 e60-64? Nu till den andra funderingen (den är väl lite rörigt skriven men ni får ha överseende, är inte så van vid att skriva på forum): Händelse i fredags: Jag tyckte den blev för varm när jag var ute och körde i fredags men mätaren visade på normal olje- temperatur samt sjönk ett sträck när jag valde lägsta växelsteg = hur snabbt man vill att växlingen ska ske, fläkten satte inte igång som den brukar när jag kom hem. Systemet kanske ansåg att den inte behövdes, den satte dock igång när vi hade parkerat i stan, öppnade dörren och kände en väldig motorvärme från bilen, även nu visade mätaren på normal oljetemperatur och kylning. Fick bara en känsla av att nåt inte stämde men jag kan ju ha fel men jag brukar ha rätt när jag går på känsla. Oljenivån är mitt emellan översta pilen och mittensträcket. Tänkte att jag skulle fylla på kylvätska, att det var det som var för lite, när jag öppnade locket efter att motorn svalnat, tog 5 timmar = ljummen efter 3 - 4 timmar var motorn fortfarande väldigt varm som när man precis har varit ute och kört och stängt av. Enligt infoboken så ska den absoluta toppen av flotörpinnen vara kant i kant med ifyllsröret för att vara korrekt mängd men den var 2 cm över och jag fyllde på i tron att den skulle sjunka men den flöt upp så att den vita botten istället syntes, har jag fyllt på för mycket så att det inte går att köra nu? Kan också säga att när jag körde så hade jag växlingsläge på sträck 4 med 400 hk ej power och rusade motorn för en omkörning på E4, körde med automatläge, växellådan ville inte växla utan gick upp mittemellan de två gula regionerna innan den växlade men jag trodde den skulle övervarva därför bromsade jag in lite så att varvtalet sjönk precis i själva växlingsögonblicket, kan det va det som gjorde att motorn inte ville svalna förrän efter 5 timmar. Motorn är ju en av de mest varvvilliga i branschen. Kan jag fortsätta att köra med bilen normalt samt som den bör? Kör oftast med bara 400 hk och växlingsläge 2-4 i stan men det händer ju att M knappen trycks in och den är inställd på S och manuell växling mm samt komfortläge för att det inte ska skramla på guppiga vägar samt att mitt huvud skumpar i taket. Undrar bara om det har nån betydelse för detta som hände i fredags. Tacksam för svar från er experter. Mvh. |
Finns det "verkligen" inte nån här inne som har råd och kunskap?? Inte ens motortvättat sin M5a? |
|
Hej, Jag har aldrig haft en M5 men åtminstone åkt med i sonens. Minst lika häftigt som någon av Lisebergs andningsuppehållare. :) Vad gäller motortvätt, finns det nog två huvudläger, det som har dåliga erfarenheter och det som har det som en nästan vardagsrutin. Du kan nog lugnt lämna bilen till den utförare som anser sig behärska konsten. Personligen - men det spelar ingen roll här - hör jag till de tveksamma. Din andra avdelning väcker funderingar. Hur kommer du på att du skall fylla på vätska i en varm motor, där "pinnen" dessutom sticker upp? För att den skall sjunka!? Pinnen sitter på ett flöte. Och en justering av kylvätskenivån skall/kan bara göras på en *helt kall* motor. Men om det nu ändå skulle ha råkat bli för mycket vätska i systemet, trycker det självt ur sig överskottet. Inte mer med det. Hjälpfläkten, "auxiliary fan", startar bara vid en viss motortemperatur, möjligen med några ytterligare parametrar i bakgrunden, t ex AC inkopplad. Men kanske inte alltid när du förväntar dig det. Sitt lugn i båten, m a o. :) /Lennart |
|
Tack för infon. Känner mig lite lugnare iallafall. Varför är du tveksam?? Du säger att den själv trycker ut sig överskottet = över hela motorn då eller?? Motorn verkar ju vara Bmw´s dyraste iallafall när man lämnar in den för service så man vill ju inte skada den i onödan och inte i annat fall heller. Jag fyllde på den när motorn blev ljummen/nästan kall det tog 5 timmar vilket jag tycker är konstigt och egentligen det som är frågan också = att det tog 5 timmar. Sedan enligt infoboken så ska den absoluta toppen av flottören ligga kant i kant med påfyllningsröret vilket den inte gjorde då och enligt boken så är det inte korrekt att den flyter upp 2 - 3 cm och då måste man fylla på enligt bokens rekommendationer. Därför fyllde jag på i tron att den skulle sjunka, förstod väl inte det systemet, vilket jag gör nu. Det var tydligen så att det redan var för mycket, men det var verkstaden som alltid fyller på och kollar. Vågar jag köra med bilen t.ex. till verkstad eller måste den bärgas?? Eller kan jag köra den som jag brukar normalt med 400 samt med m knapp etc?? |
|
Tveksam förhåller jag mig endast till motortvätt. Men en sådan kan utföras på många skonsamma sätt, så kalla min inställning för vidskepelse, om du vill. Jag gillar bara inte tanken på vatten överallt där det normalt inte förekommer, oftast inte heller önskas. Du antydde att du har en bild på dagens motorhygien. Lägg upp den på forumbilder.se eller någon annan liknande sajt och länka. Du kan inte lägga in bilden direkt här. Om du lyckas, kommer nog fler "motor tvättar" att anmäla sig. Motorn skall vara kall vid kylarfyllning, som sagt. Det kan nog ta en natt, innan du kan justera vätskenivån. Tolvan på min bil behöver det definitivt och jag tror inte att ditt paket svalnar särskilt mycket fortare. Alltså satsa på en justering på morgonen, innan du ens tänker på att starta motorn. Ett eventuellt överskott av kylväska trycks ut diskret via expansionskärlets lock och ner längs kärlets sida. Inget allmänt söl, alltså. /Lennart |
|
|
Problemet med överfyllning kan bli att när övertrycksventilen öppnar pga. för mycket kylarvätska, skjuter den ut mycket mer än bara överskottet...det finns exempel (kanske inte just M5) där bilar har förlorat flera liter kylarvätska pga. överfyllning... Jag skulle definitivt försöka justera nivån så den ligger korrekt när motorn är kall! Kan bli aktuellt att suga ur en del kylarvätska vid behov. När det gäller motortvätt - gör så skonsam tvätt som möjligt, vanligt bilschampoo och vatten i en tryckspruta ("kempåläggare") och vattenslang med lågt tryck brukar räcka förvånansvärt långt om motorn inte är oljesölig. Är det tjock smuts - ta en borste (smal målarpensel är mjuk och skonsam) och bearbeta smutsen innan du tvättar bort den. Undvik om möjligt att tvätta elcentraler och generatorn. Den sistnämnda vill INTE ha avfettning på sig då det tvättar bort oljan från dess bronslager = generatorns livslängd förkortas avsevärt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för infon. Har ju möjlighet själv att pumpa ut vätskan till rätt nivå, men nu blev jag lite osäker om själva den absoluta toppen på pinnen ska vara kant i kant för när jag öppnade locket så var pinnen redan 2-3 cm över kanten och det är ju den auktoriserade M verkstaden som har skött det där åt mig. Det kanske ska vara lite mer än korrekt nivå på just M5 e61? Eftersom jag tänker lämna bort den för motortvätt nu första gången så får jag ju säga det till bilvårdaren men han borde ju veta? Tar och lägger upp en bild på forumbilder i morrn, den är ju inte urskitig precis men dammig och har bildats nåt vitt på en del delar i motorn vet inte vad det är, kanske oxid? Bilden visar. |
Nja kunde inte vänta tills i morrn så jag laddar upp dem nu istället. Så här ser det ut nu med flotören: <a href='Länk <a href='Länk Och så här ser det ut i motorutrymmet nu: <a href='Länk <a href='Länk <a href='Länk <ahref='Länk <ahref='Länk <ahref='Länk <ahref='Länk <a href='Länk <a href='Länk <ahref='Länk <a href='Länk <ahref='Länk <a href='Länk Lite annat jag undrar över. Se bilder. Vad är det här för små vita fläckar på metallen och hur får man bort det?? <a href='Länk <ahref='Länk <ahref='Länk Ser det här korrekt ut eller är den för kort för jag får inte in den i sina hål. <a href='Länk <ahref='Länk |
|
Länkarna blev fel... Funkar inte. 2 - 3 cm över (vid ca 20 gradC) spelar ingen roll. /Lennart |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Motorn i en M-bil är inte känsligare än vilken annan bil som helst för motortvätt, se till att inte köra med högtryck bara (ställ ner trycket till det lägsta) och gå inte för nära med munstycket. Har motortvättat bilar så länge jag kan minnas och aldrig haft några problem. |
Ok men det är ju en massa elektronik i e60/61 M5 motorn som kanske behöver skyddas innan tvätt eller? |
Gör ett nytt försök med en annan uppladdare hoppas det funkar? Så här ser det ut nu med flottören: Länk Länk Och så här ser det ut i motorutrymmet nu: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk = När man kikar ned (kameralinsen nådde inte dit ned så det är en dålig bild jag vet) här emellan allra längst ned under motorn skraplådan? så är det mängder med vägdamm och skit troligtvis för att förre ägaren körde på vintern. Hur kommer man åt att ta bort den smutsen där nere? Lite annat jag undrar över. Se bilder. Vad är det här för små vita fläckar på metallen och hur får man bort det?? Länk Länk Länk Länk Ser det här korrekt ut eller är den för kort för jag får inte in den i sina hål. Samt måste värmeskyddet eller vad det heter tas bort i samband med motortvätten? Annars hamnar ju vatten emellan? Länk |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Elektroniken är inte så känslig som du tror, det är hög kvalitet på kontakterna med packningar osv. Men spola inte så nära och spola inte på samma ställe för länge så är det inga problem. Fläckarna på toppen är oxidation, det får du bara bort med polering. Inget att tänkta på med andra ord, om du nu inte vill plocka ur motorn. |
Du menar att all elektronik och sladdar är så väl skyddade så det kan inte överhuvudtaget kan komma in vatten eller fukt? Även i kontakterna? Har sett att en del använder tryckluft för att spola bort överflödigt vatten efteråt även i skrymslen där vatten kan samlas på elen t.ex. Är det bra? Vad är det som orsakar att det blir "oxidation" är det att man inte kör med den året om eller att man inte tvättar motorn en gång om året eller skyddar dessa delar med nån vätska typ? För det ser ju för jävligt ut med dessa vita prickar men jag vill ju inte plocka ur hela motorn. Har du samma på dina motorer? |
|
Oxidation på aluminium blir det på alla motorer. Det är inget unikt för din bil. Din motor ser ren ut och det är mer du som är petnoga i överkant. |
|
| Går bra att spola direkt med högtryck, men undvik hårt tryck direkt på kontakter, ABS m.m, så gjorde jag med min tidigare m5 e60 utan problem | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Du kan använda tryckluft att blåsa bort överflödet om du vill eller köpa en motorcykelblås, dom är väldigt effektiva. Ja, alla mina bilar har oxidation på motorerna. Bara att leva med det. Vill du använda bilen går det inte att hålla den i perfekt skick, om du nu inte vill använda all din fritid och pengar på den. |
|
Oxiderad aluminium får man lättast av att köra vinter med saltade vägar. Salt reagerar bra på oskyddad aluminium så en rejäl tvätt för att få väck detta är av högsta vikt. Kommer du åt efter att kanske lossat på en del plastkåpor kan du avlägsna den vita korrosionen med stålull. Du kan skydda med utspädd Atom-Mac från Bilt Hamber. Ser ut som ett kul projekt för en eftermiddag i helgen! Skaffa lite olika borstar (typ smala flaskborstar i olika längd och rund anstrykare med 5 cm långa borst) så kommer du åt överallt i skrymslen och vrår. Det ser ut att räcka med vanligt bilschampo i ditt fall. Undvik högtryck då det pressar in vatten där man inte vill ha det och stänker ner nåt infernaliskt. Avsluta med att torka av allt vatten du kommer åt samt efterbehandla med en bra dressing. Kan rekommendera Auto Finesse Dressle då den är väldigt lättarbetad och inte ger blank yta. :P Tvätta när motorn är kall och då kan du först passa på och reglera kylvätskenivån på ett smidigt sätt. Ta av ett spraymunstycke från en plastflaska. Rengör och stoppa därefter ner dess sugrör i kylvätskebehållaren och pumpa/spraya över till en annan behållare. Framöver, om du inte kör vinter, kommer du klara dig med torrtvätt, alltså med en QD på spray och mikrofibertrasa. |
|
|
Spolar mitt motorrum med högtryck (lite avstånd, lagom punktvis) under dom 5.5 åren jag har ägt bilen. Förvisso M3/V8an men skulle förvåna mig om inte E60an också är tillräckligt skyddad. Motorrummet är designat för att motstå plenty smuts och fukt. |
|
Tack alla ni för mycket finfina tips, tar tacksamt emot fler. Ju fler desto bättre. Körde en vinter sparsamt precis när jag hade köpt den sedan bara sommartid och de senaste 2 åren bara i fint väder. Så det måste ha varit de 2 tidigare ägarna som körde året om. Tyvärr har jag ju 2 km grusväg ut till asfalt men med 15-25 kmh så blir det ju inte så mycket damm Och det stämmer som henke lexus säger jag är nog petnoga i överkant men på så sätt så blir man ju nöjd (och håller bilen i skick). Yeddheng säger "Oxiderad aluminium får man lättast av att köra vinter med saltade vägar. Salt reagerar bra på oskyddad aluminium så en rejäl tvätt för att få väck detta är av högsta vikt. Kommer du åt efter att kanske lossat på en del plastkåpor kan du avlägsna den vita korrosionen med stålull. Westersund säger tvärtom "det får du bara bort med polering Inget att tänkta på med andra ord, om du nu inte vill plocka ur motorn ". Fel Server: Hmm osäker. |
|
Jo alltså tvätt för att få bort saltet och stålull för oxiden. Polering är själva handhavandet där W o jag menar samma sak. Ordet polering drar kanske tankarna till att göra något spegelblankt men i detta fall där vi har gjuten aluminium med skrovlig yta menar vi polering för att avlägsna oxiden. Sen kan man använda handen, polermaskin, borrmaskin, dremel eller lite av varje beroende på åtkomlighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.