|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tillägg: I "vanlig" B7-diesel kan det blandas in rätt stora mängder HVO (har för mig att det tillåts upp till 40%), vilket också görs hos de flesta tillverkarna av B7-diesel, vilket gör att många helt ovetande kör med stor andel HVO redan nu... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej, det finns INGEN HVO100 i B7, det är RME som används. INTE samma sak. :) | |
|
Kolla länken som exempel: Länk Scrolla ner lite så ser du innehållsfördelningen i OKQ8-go-easy-diesel (deras standarddiesel som är direkt jämförbar med vilket annat oljebolags standarddiesel som helst). I princip all diesel som inte uttryckligen är skyltad som B0 eller HVO100 är av typen B7. Preem har sin evolution plus som innehåller mellan 43 och 50% HVO100 och dessutom 7% RME...deras "standarddiesel" innehåller lägre halter av HVO (de anger inte exakta mängder vad jag har kunnat hitta) plus 7% RME. Sedan har olika bolag även ibland B7-dieselkvalitet som uttryckligen bara innehåller fossil diesel och 7% RME...allt för att röra till det lite. Läs mer om märkningarna B0, B7, B10 och XTL (HVO100) här: Länk Så JO, vanlig standard B7-diesel innehåller ofta (men inte alltid) stora mängder HVO. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Cirkle K har ju nästan bara sin biodiesel med 42% "förnybar" diesel. 7% rme och 35% HVO . Märkte att dom bytt handtag hemma, tappade bort mitt cirkle K kort av en slump och har kört två tankar på shells diesel nu, tycker den luktar skarpare jämfört med cirkleK, shell luktar mer som den tyska dieseln. (Jag har inget dpf så lukten går inte att missa). Tror min förbrukning sjunkit också. Shell kör väl vanlig "b7" som är blankdiesel med 7% rme eller ? Blir nog till att börja köra på shell/st1 istället . |
|
| Jasså, där ser man. Ursäkta. | |
|
Henrik: Det kan tydligen variera (troligen både över tid och geografisk position i landet)...allt från 0% HVO upp till 80% enligt säkerhetsdatabladet, men "alltid" 7% RME (det är numer kvotplikt på förnyelsebar råvara): Länk HVO100 brukar lukta betydligt mindre "dieselavgaser" pga. renare produkt och bättre förbränning. Anledningen till att jag personligen försöker undvika B7 är just RME-inblandningen. Så helst kör jag på HVO100 eller B0. Senaste tre gångerna jag tankat (två bilar) har HVO100 varit ca 26 öre dyrare än B7 och då väljer jag HVO100. Vissa perioder har HVO100 kostat mer än 1,25 kr litern mer än B7 och då köper jag hellre B0. B0 brukar ligga ca 13-20 öre över B7 där jag bor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så B0 (blankdiesel) är bättre än B7 (typ som preem har)? | |
|
Jag mailade den lokala tankkjedjan (Börjes Tankcenter) i våras och fick följande svar: Dieseln på alla våra tankstationer är sk ”reduktionsdiesel” enligt lagen som infördes 2018-07-01. Det innebär att den innehåller max 7% RME samt förnärvarande 35% HVO. |
|
|
Ferlin, bättre ur perspektivet att man slipper RME! I övrigt får man nog specificera vad man menar med "bättre"... Men i det stora hela är produkterna ganska snarlika om man bortser från just RME. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns en del som säger absolut inte hvo100 på bmw:n. Jag kan inte hitta b0 i jämtland, so i praktik måste jag använda 7% rme. Jag ska prova med hvo100 oavsett men har ni någon uppfattning om circle k diesel miles plus? |
|
|
Pittas. Jag har kört 1000-1300liter cirkle K diesel i min 535d helt utan problem.. Men jag vetifan om inte shells verkar bättre. Den luktar mer diesel iallafall. |
|
|
Då måste jag ju vara besvärlig och ställa frågan varför är inte RME bra? Mår bilen bättre av B0? Mer effekt, mindre slitage? Edit: Såg ditt tidigare inlägg Johan: "Så länge jag slipper RME:n är jag nöjd....RME är en skitprodukt som förstör gummi/plastdetaljer, förorenar/bryter ner motoroljan och ökar risken för "alger" i tanken. |
|
|
Länk Rme sätter igen bränslefilter, bildar alger i tanken om bilen ståt stilla en längre tid. Svårstartad i riktig kall väder. Innehåller mindre energi= drar mera soppa och mindre effekt. Hade varit kul att bänka bilen med rme och b0 i tanken. Själv tankar endast b0 från Skoogs bränsle bilen drar 0,66l/mil på långkörningar med rme drog den 0,69l/mil. |
|
| Nu tänkte jag tanka endast HVO100. Har hällt i första tanken idag och ska köra drygt 80 mil imorrn, så det ska bli intressant o se hur allt beter sig. Känns rätt bra och så kan jag faktiskt släppa tanken på elbil, då detta är ett bättre alternativ än elbil enligt forskare... | |
|
Det funkar fint med HVO100, jag märker ingen skillnad. Det känns rätt bra att vara CO2 neutral med bilkörningen. Nu kan man ju tycka att detta borde subventioneras i lika omfattning som andra miljöbilar. Det borde i allafall vara lite billigare än diesel, nu är det lite dyrare. Mig kommer det att kosta ca 3 000 SEK/år att köra på HVO100, vilket jag tycker det är värt. |
|
|
Soppa för 3000:- då kommer man inte många mil... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
3000 SEK mer per år menade jag, nej precis det är inte mycket. Jag kör max 6 000 mil/år, det kommer att kosta ca 50 öre mer per mil. |
|
|
Jag önksar att shell hade tagit in V-power diesel, Stor skillnad jämfört med allt annat vi har här hemma. Mer märkbar skillnad och man kommer längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.