|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| finns inget relä på min z4 under handskfacket alls bara säkringar | |
| Såg på nätet att vissa Z4 har en fyrkantig box i högra hörnan av bagageutrymmet. Inuti den finns en massa utrustning för pumpstyrning. Kanske har du en sådan. | |
| kan det inte vara tomgångs ventilen ? | |
|
Istället för att fortsätta gissa i blindo vore det lämpligt att skaffa en bränsletrycksmätare hos Biltema för 109 kronor och mäta ända framme vid "railen" som matar spridarna. Då vet du om bilen stannar p.g.a. brist på bränsletryck eller ej. Du ser om det händer något speciellt med trycket före den stannar. Som referens, M52/M54 motorn på Z3 skall ha 3,5 bar +/- 0.2 bar. 20 minuter efter stopp får trycket minska med max 0.7 bar. Kan tänka mig att du har samma tryck på din motor om det är en 6 cyl. Jag kan inte hitta någon info om att tomgångsventilen dödar motorn som du beskriver. Då borde det gå att hålla motorn igång med gaspedalen. |
|
| någon som vet var bränslepumpen sitter på z4,, | |
|
Google på bmw z4 fuel pump location...: Länk Och modulen: Länk |
|
|
Och relät, bör vara samma för allt Z4: Länk |
|
| grejen är att det ser inte ut så i mitt bagagerum finns ingen panel att ta bort och batteriet sitter nersänkt i bagaget och reläna sitter inte under instrumentpanelen finns inget som tyder på att modulen sitter i bagaget ,,,, bytte relä till soppapumpen och huvudrelä men det vart ingen skillnad den startar och går fint efter ca 30 sekunder så bluddrar den och stänger av sig | |
|
Är ingen expert på detta med får man vara med och spåna? Kan det ha att göra med att bränslepumpen funkar bra tills dess att den kommer upp i arbetstemperatur...och motorns lager nyper? Känns lite som om värme är inblandat i detta. |
|
|
Jag är lite nyfiken på hur det gick för dig Ektorp. Hittade du felet till slut? En annan tanke...i annat fall...kan det vara igensatt avluftning till bränsletanken....så att ett undertryck byggs upp efter nån minuts körning? |
|
| Har inte hittat felet en tyvärr | |
| Kan någon vägleda mej , om ja köper en bränseltrycks mätare var ska ja koppla in den någonstans och behöver ja mer grejer som kopplingar eller slangar för att mäta trycket , vet någon vilket tryck det ska va för att det är ok tack på förhand | |
|
Har du OBD-kollat bilen? Felkod...Internetcheck av felkoden? Bilen funkar bra tills motorn blir varm... Kolla OBD först...och se vad den säger. 2....vad kan hända när motorn blir varm?....Har bilen gått 10.000 mil ?.....då kan det vara dags för nya tändspolar... Det finns en logisk förklaring bakom problemen... Izzy |
|
| Finns ingen felkod | |
| Vet någon om det går att köpa bränslefiltret som sitter i tanken löst någonstans ,, fick reda på av bmw verkstad att det går bara att köpa filter och pump ihop Totalkostnad på 7300 kr | |
|
Verkar som det är i en enhet till din bil, men priset låter högt - du kan köpa delen för halva den pengen från Trodo t ex. Länk Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej köpte en sats från verktygsboden Spridartestarsats TU-114 Men får inget att passa ventilen på spridarbryggan Kan ja skruva ur ventilnålen på schraderventilen ? Någon som vet ? |
|
| Bytte bränslepumpen så nu går den igen | |
|
Bra lärdom för alla som stirrar envist på eventuella felkoder. Den 29 juli 2019 skrev jag i denna tråd: Jag tror du kan glömma det där med bil-el. En Z4 är ingen Formel 1 med diverse mätpunkter som är bra för analys. Man mäter inte bensintryck, oljetryck, temperaturer, om det inte behövs. En vanlig bil ger felkoder, enbart med utgångspunkt att korrekt ELEKTRISKT värde avviker från korrekt värde vilket flaggar en specifik kod. Du har ingen kod = glöm det elektriska. Glöm tändspolar, tändstift m.m. Satsa på en i en standardbil icke elektriskt uppmätta fel. Sådana saker är exempelvis som tidigare nämnts, bränsletryck, bränsletillförsel, bränslepump. Jag hade lagt ned mycket tid på felsökning av bränslesystemet. Den 3 augusti: Istället för att fortsätta gissa i blindo vore det lämpligt att skaffa en bränsletrycksmätare hos Biltema för 109 kronor och mäta ända framme vid "railen" som matar spridarna. |
|
|
Prins Valiant...bytte min e85 ( 2.5) mot en e89 ( 2.3) i våras. Jag gillar bägge bilarna. e85an är en råare körmaskin och e89an är lite mer en glidare. Nu har de första felen poppat upp på min e89. -elektriska handbromsen har slutat fungera...så gäller att hitta plan mark då man parkerar. -batteriet är slut ( aldrig bytt)...spänningen ligger på 12.1 volt. ...Chansen är god att batteriet är orsaken till P-bromsproblemet. -sedan så har ena helljuset ( xenon ) gett upp Hade det varit en e85:a så hade man bytt batteri, spännt upp handbromsen och bytt lampa. Har man en e89a så är man mer beroende av att kunna gå in i bilens mjukvara och nollställa felkoder....( reset i OBD-läsaren funkar troligen inte på e89) Så byter man batteri så skall detta registreras i bilens mjukvara, och P-bromsens felkod skall nollställas i d.s. Så min lärdom är att e85 är betydligt enklare att meka med som amatör....men som tur är så har jag kontakt med en bra verkstad som har BMWs diagnosverktyg...så jag klarar mig på det sättet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.