|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kör hakka 8 rft? Funkar bra el är dessa hårda/bullriga? Till F31 Har begagnade fälgar med tpms sensorer. Kan dessa återanvändas vid däckbyte? Har dessa ofta batteri och kan batteriet bytas ut i så fall? Helt noob på detta :) | |
|
Ventilerna kan återanvändas De är batteridrivna, går ej att byta batteri. Kan inte svara på Hakka8 specifikt, men generellt är RFT hårdare och bullrigare än vanliga däck, och detta blir ännu tydligare på vinterdäck. |
|
|
Som ovanstående skriver så kan tpms absolut återanvändas. Men man kan även koda bort hela tpms systemet och få punkterings övervakning via abs-sensorerna. På så sätt slipper man tpms ventiler. Mvh www.facebook.com/bmwkodning |
|
| Jag har Hakka 8 RFT på F30:an och de fungerar riktigt bra i alla avseenden. Jag vill nog säga att alla RFT vinterdäck jag har haft har fungerat bra. Dubbat såväl som kontinentala dubbfria. Det har däremot inte alla RFT sommardäck gjort. | |
|
Hur kodas detta bort? På bmw el kan man göra det sj? Kostnad för detta? Kanon då kanske ja köper hakka8 då. |
|
|
Bmw varken kan eller får utföra det. Antingen köper du sladd och program och kodar bort det själv, eller ber någon som har kunskap och verktyg att hjälpa dig. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
Såg länken nu :) Såg att det fanns bimmercode och carly. Testat nån? Vart finns sladd å köpa billigast? |
|
|
En annan fråga. Är det nån ”fara” å köpa 2-3år gamla däck som är oanvända? Eller hårdnar gummit? |
|
|
Sommar eller vinterdäck? Generellt kan de lagras såpass lång tid om de lagras på korrekt sätt (mörkt,s valt, torrt), men har de legat i en kontainer under ett par somrar så har ffa vinterdäck tappat mycket av sin mjukhet. |
|
| Sorry, Tänkte på vinterdäck.... | |
|
Min egen subjektiva åsikt är att det går bra att ha äldre vinterdäck om de är rätt lagrade. Bra däck och mönster är betydligt viktigare än något år hit eller dit. Däcksbranchen drog nog igång myten om gamla däck mest för att få sälja fler däck. Möjligtvis bet de sig i svansen eftersom de nu istället får rea ut däcken när de inte blir sålda samma säsong. Som sagt var, mest subjektivt och inget fakta mer än egna erfarenheter under många vintrar med många mil. Alltid med bakhjulsdrift! |
|
| Ni som åkt på nordiska dubbfria icke rft, är dessa mjuka så att de blir ostabila på asfalt el funkar dessa ok? Eller blir dubbdäck stabilare? | |
| Jag för min del tycker att dubbdäck blir lite grann som att köra på is även när det är asfalt som underlag. Kör hellre på nordiskt dubbfria sett ur den synvinkeln. | |
|
Om man skulle köpa nya tpms sensorer fungerar tex dessa? Länk Nån som handlat på ebay? Nån säljare som nån kan rekommendera? |
|
| Batteriet räcker olika länge i olika TPMS, bla beroende å hur snabbt de går ner i sleep mode när hjulet inte rör å sig. Huruvida "din" ventil är bra eller dålig kan jag inte säga. | |
|
Tänkte mer om sensorerna från ebay fungerar rakt av eller måste man betala extra å koda dom på nåt vis? Har läst att batterierna generellt bör hålla iaf ca 4-5 år...men vilka som håller länge är ju omöjligt å veta? |
|
|
Nån som vet om det finns nån som kodar bort tpms i västerås området? |
|
|
Kan hjälpa dig i Uppsala. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
Jaha så ska man bestämma sig vilka vinterdäck man ska köpa (gillar å vara ute i god tid) Nån som testat Hankook winter i*pike rs2 w429 dubbdäck? Känns prisvärda under 1300kr/däck Eller om man ska gå på hakka 8 el 9 Dim 225/50r17. Blir icke rft |
|
Transocean |
Jag körde iPike på min Citroën C5 III, verkligen riktig goda dubbdäck. Hankook gör allmänt bra däck, sitter ju t ex som OEM på min 530e -18 Hankook Ventus S1 evo2 * Nu har jag Nokian R2 RFT 225/55/17 som vinterdäck på 530e:n och jag måste säga dom är helt suveräna med bra grepp, tysta och det går att åka fort (+ 200) på tyska Autobahn med dom utan att det känns vingligt. På min förra 320dA -11 hade jag Nexen dubbfria, megabra i den skandinaviska vintern, usla på tyska Autobahn vid 250 km/h....(320dA:n var trimmad :-) |
|
Tack för svar! Nån som provat såna ljudisolerade däck? Noise guard, sound guard el vad dom heter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.