AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.299

x-drive hiss eller diss?

Sida 1 av 2
Hej,

Funderar på en BMW 320D E91. Frågan är om man "vågar" köpa en x-drive? Är den underhållsfri (mer eller mindre, alltså fyrhjuldrivningen. Bortsett från oljebyte)? är den tillförlitlig? Finns ju en mängd x-drivebilar till salu till samma pris som RWD, mer eller mindre. Ska man se upp med x-drive eller är det ett bra köp om det är till samma pris som RWD? Vill ju helst inte köpa en money pit.
Automat är givet för min del.

Tack för svar! :)
Transocean
Fördelningslådorna på alla x-drive BMW är bara skit så om du skall ha en bra 4x4 så kolla på en Jeep eller en Land Rover. Sen skulle jag helt och hållet vägra att köpa en 320d p g a N47-dieseln som kommer förr eller senare rasa p g a kedjebrudd Länk
Har en Audi A4 Quattro i dag och den fyrhjulsdriften är det inget större fel på. Men får man tro internet och youtube verkar ju x-drive vara rena skämtet?
Transocean
Svar ja
Tack för tipset, det där med N47 tål ju att tänka på.
Samma motor i 1-serien antar jag?
Transocean
yes
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, nu är Transocean en notorisk N47-hatare pga eget kedjehaveri, så ta hans ord med en nypa salt - bilden är lite mer nyanserad än vad han vill göra gällande....

Min uppfattning är att från 2012 ungefär är problemen med kamkedjan i N47 väldigt ovanliga. Jag kan faktiskt inte erinra mig att jag har hört om något kamkedjehaveri/problem alls när det gäller de senare uppdaterade modellerna av N47, men därmed inte sagt att det inte kan hända.

Det var en underleverantör till BMW som levererade kedjor av undermålig kvalitet pga. att de i sin tur blev lurade av en stor japansk ståltillverkare som fuskade med stålkvaliteten - stålet höll helt enkelt inte de specifikationer som de uppgav...
Det var många biltillverkare som drabbades av detta, inte bara BMW, detta var en stor skandal för några år sedan.

Däremot är fördelningslådorna tyvärr sköra och det är tyvärr inte ovanligt att de rasar.
Det skulle jag se som ett mycket större presumtivt problem än sena N47:ors kamkedjor.

Om man har nytta eller inte av x-drive är upp till var och en att avgöra utifrån var/hur man kör bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Jag har en arbetskollega som äger en 2015 320D GT x-drive . Han har nyligen fått reparera 4-hjulsdriften för 40.000 !!
Miltal 12000 mil

Man blir ju fundersam ?
Transocean
@ Johan B

Jag vet inte varför du envisas med att påstå att det blev bra efter 03/2011 när BMW själva skriver i sina interna Puma-dokument från 2013 att det inte blev det :-) Länk

Det står där på tyska och ändå så tror du inte på BMW utan diktar upp stories om ett antal felaktiga kugghjul från en underleverantör......Johan, snälla!!!!

Sen så sålde jag min N47 innan det rasade så jag är inte bitter utan vill bara varna!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Transocean, jag grundar det helt enkelt på att jag inte har hört talas om ett enda kamkedjeras på en N47 efter 2012.

Du får gärna upplysa mig om sådana fall om du vet om några!

Jag har inte sagt att du är bitter, det är egna ord...

Mvh
Johan B

Transocean
Johan B:

Betyder det att du inte kan tyska?

Här på engelska och från en annan tråd....inte min Länk
Postad/Inlagd2014-10-24 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar: Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11 Denna kanske:
(Verkar som redan åtgärdade bilar samt bilar efter 2011.11 kan vara föremål för mer åtgärder)

Puma 12:09:13
Measure no.43863106-16

Topic N47 , N47S , N47T , grinding noises in the engine ,Timing chain scrapes

Release date ( dd.mm.yy) 12:09:13

Status released

Organization DE, car affected vehicles
E- series
E60 E61 E81 E82 E83
E84 E87 E88 E90 E91
E92 E93 F07 F10 F11
F20 F21 F25 F30 F31

Engine N47DK0 N47 N47S N47T body

Production time ( from / to) ( dd.mm.yy) / 01:09:13
Feedback (all cases to To measure ) ( dd.mm.yy)

Complaint:
Scraping , -grinding engine noise since 1500 1/min , which in the interior
is noticeable.
The noise can be good the gear housing or to the sump perceived are.

Cause:
Sharp edges of the sprockets , or the timing chain is not running smoothly on Guide rails.

Measure:

Important: Before beginning the repair is necessarily the availability of parts sure !

Attention: Please be sure to check before installing the part number of the supplied parts and possibly compare the two side rails with the system ! As part of the PuMA measure
Only the parts listed in the measure to be installed !

Caution: Note the modified setting high pressure pump to the crankshaft ! this Change is currently not documented in the official repair manual , but already in the series implemented.

For this purpose, please pay attention to the appendix!

Figure 1: Shows the current in the repair instructions " 1131052 both timing chains first ( N47 / N47S .) "
Good positioning of the crankshaft. The HDP is in accordance with the repair Manual positioned .

Picture 2 and 3: Rotate the crankshaft in the direction shown until piston is still a shelter
of 1 mm has .

Figure 4: Shows dugout before top dead center. Install lower timing chain now .

Caution : Remember setting the timing of the crankshaft to the camshaft unchanged ! only the position of the crankshaft is affected by HDP -described change of !

Three cases can be distinguished as follows :

Case 1:
For motors N47 N47DK0 , N47S , production period 01.03.2007 to 05.01.2009 . In case of customer complaint, the following components must be replaced :
- 11 21 7 803 479 replacement crankshaft with bearing shells .
Note: Only crankshafts with production date after the 5th 1 2009 use !
The production date of the crankshaft is stamped on the sprocket. (See Annex, page 1 )
Meaning of the digits :
- The first two digits represent the production line.
- The next six digits represent : Year (two digits) , month, day .
- The last 5 digits identify the unit number of the crankshaft.
The crankshaft reproduced in the Appendix on page 1 is thus 21 October 2009 been made .
- 11 41 7 797 896 for the chain drive of the oil pump.
- 13 52 8 572 504 timing chain below .
- 13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
- 11 27 7 800 523 gear ( intermediate for the balance shafts ) .
- 11 27 7 802 575 gear ( balance shaft drive ) .
- 11 27 7 802 576 gear ( balance shaft drive ) .
- 11 31 8 572 503 timing chain above.
- 11 31 7 797 899 for timing chain guide rail above.
- 13 52 8 573 158 for timing chain guide rail below .
- 13 52 8 573 159 sliding rail for timing chain below .
- 11 31 8 576 201 chain tensioner for timing chain top
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) A shoring of only a damped rail is not permitted!
For the timing chain guide rail only without stiffening webs using up! (see System page 3) Note: The intermediate for the balance shafts in accordance with repair instructions exactly Set !
If the intermediate and the balance shafts are adjusted insufficient , the motor despite new crankshaft etc. produce sounds !
See repair manual 11 " replace crankshaft " 21 500th

Note: For vehicles in which in a previous repair already crankshaft was renewed :
These vehicles treated as described in " Case 2 " .

Case 2:
For motors N47 N47DK0 , N47S , N47T production period from 05.01.2009 - 01.03.2011
Replace the following components in the case of a customer complaint :
- 11 31 7 797 899 for timing chain guide rail above.
Note: The screw of the intermediate for the balance shafts must not solved more are !
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) A shoring of only a damped rail is not permitted!
For the timing chain guide rail only without stiffening webs using up! (see System page 3)
Note: For vehicles in respect of which a repair already the slide rails without Reinforcing bars were installed and replaced both timing chains : These vehicles treat as described in " Case 3 " .

Case 3:
For motors N47 , N47S , N47T from production period 01.03.2011 or has already taken place repairs with guide rails without stiffening ribs .
In case of customer complaint, replace the following components
Note: The below is just damped timing chain tensioning and guide rails use ! (see Plant page 2) . A sheeting of a single damped rail is not permitted!
Note: The target build status after repair is illustrated on page 4 of Appendix IP: ...[36.3.29]
Transocean
Johan B:

En 2012 F30 som fick kedjeproblem: 22. April 2018

Ich hatte den BMW 320D F30 Baujahr 2012.

Bei einem Kilometerstand von unter 15000 Kilometern wurde die Steuerkette getauscht. :fail:

Ob da ab 03/2011 etwas geändert wurde? Keine Ahnung.

BMW 320D,Le Mans blau,M-Paket,Navi Prof,19 Zoll BMW Styling 198....
Guckst du hier :bmw-smiley: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan visst (hyfsad tyska) men den bil du länkar till är den första jag har hört talas om...och gick den sönder innan 1500 mil, kan det varit något annat underliggande fabrikationsrelaterat problem som triggade kedjan, för så tidigt är inte "normalbilden" av en havererad kamkedja i N47 - de brukar mig veterligen ge sig till känna efter kanske 8000 mil eller mer.

Det är dock många tidiga N47:or som fått problem och jag lever fortfarande i uppfattningen av att sena N47:or ytterst sällan drabbas av kamkedjeproblem.

Puma-dokumentet kan vara utformat så att man tar i lite för säkerhets skull i avvaktan på verkliga utfall efter de löpande uppgraderingarna.

Man får väl även sätta detta i förhållande till hur många N47-motorer som de facto har producerats och monterats i bilar från BMW...det vore intressant att få lite statistik hur många procent av motorerna som fått problem - det är ju bara de som fått problem som man får höra om.
Sannolikt är väl att merparten av alla N47-motorer klarar sig, även bland de äldre dito, men att det finns vissa "partier" av kamkedjor som nästan garanterat får problem fram till 2012 eller därikring. Vilket parti av kedjor som bilen har är lite av ett lotteri med fler "nitlotter" runt 2008-2010. Det är dessutom i runda slängar tio år gamla bilar nu.

Mvh
Johan B

Nu handlade det väl primärt om x-drive och inte n47..
Korrekt Mahhbechh :)
Men har nu läst på lite och någon x-drive blir det inte, inte N47 heller.... kanske inte ens BMW :)
Verkar vara en money pit, BMW över lag. Men alla märken har "sina" problem... kanske blir en Volvo :)
Tack för all info
Jag får instämma med de övriga, jag är inte rädd för n47, min egen har gått 26.000 mil, men fyrhjulsdrift är ingen hit. Förutom andra problem måste du rätt dimension på däcken, annars rasar fördelningslådan eller framdiffen. Och hur ofta behöver man egentligen fyrhjulsdrift, om man inte bor i snöiga norrland? Min bakhjulsdrivna 118i går fint till snön blir så hög att underredet drar i, då går det för tungt och man kan köra fast. Tror inte de fyrhjulsdrivna klarar mer än några centimeter till innan de också fastnar.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Angående xdrive och utslaget på antal bilar så är det väldigt låg risk. ha rätt däck och rätt lufttryck så är det högst osannolikt med problem. N47 skulle jag inte vara speciellt orolig efter 2012, antalet katastrofala haverier är troligen lägre än snittet. Men om vi ser till n47or mellan 08-12 så skulle jag absolut tänka mig för, jag tog en kostnad på 20k på min 320d 2010 för att byta kedja och jag har hört flertalet äldre n47 rassla om kedjorna.
Alla märken har sina svaga punkter, ett tips är att hålla sig till bilar som omfattas av maskinskada om man är orolig.
Ja så är det säkert.... ville så gärna ha en 118D alt 320D men nu är jag osäker...
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Instämmer om att x-Drive är onödigt i de allra flesta fall. Här i Skåne förstår jag inte alls poängen med x-Drive. Men ser man all reklam där de flesta bilar ser ut att köra ned till stränder, i Svalbard eller upp för hoppbacken i Falun förstår man att det går att sälja x-Drive till Malmöbor. Särskilt som trenden med suvar helt har förändrat design och byggande av bilar de senaste åren. Har man suv måste man ha x-Drive...

Har en e61 med x-Drive och en utan. Den utan är klart bäst

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag gillade x-drive ett tag, men nu vete tusan. Dels upplever jag inte väglaget på vintern som något större problem; man får köra försiktigt när det är snö helt enkelt.

Dessutom blir det bara störigt med däcken om du får punktering med x-drive.

För övrigt så tror jag inte du behöver vara mer orolig för just kamkedjestrul än för något annat; de flesta bilar med undermåliga kedjor har havererat för länge sedan och på en bil som är tio år/20 000 mil gammal så finns det trots allt en uppsjö av saker som kan gå sönder som vanligt är med gamla bilar.

För att ge en proportion på hur stort - eller litet - problemet med kamkedjor är så skulle jag tro att risken att en Bmw körs av vägen pga undermålig förare är större än risken för kamkedjestrul pga undermålig kvalitet. Jag pratade med en mekaniker på Holmgrens Bil i Nyköping och han svarade att "Kamkedjestrul på N47, ja det har jag hört talas om och jag tror att vi ev. haft någon med det".

(Holmgrens Bil fd Proauto är BMW-återförsäljaren i Nyköping för det som inte vet det).
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Du har inte funderat på en 325d istället för 320d? Iofs dyrare skatt och ngt mer förbrukning.... men ack vad de går gött :)

/Kent

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.