AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.499

BMW E30 320i går på 5 cylindrar

Sida 2 av 2
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
otroligt att du kan vara optimistisk efter allt detta med motorn

man lyfter på hatten!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Holy crap...

Folk brukar tycka jag är dryg och jobbig när jag ibland försöker förklara för andra att bara för att någon säger "den ä sketabra" om en sak till salu betyder inte att den är det... Men de svarar mig bara "den ä ju bällig"... Men jodå, jag har själv gjort några riktigt sopiga köp själv och även blivit lurad ett par gånger. Så jag vet hur det är...

Så med tiden har jag blivit mer och mer kritisk, och föredrar att kunna inspektera allt själv så mycket jag själv kan innan jag bestämmer mig för att köpa. Problemet är att få gillar det och säljer det hellre till någon annan.

Men du, var det en "äldre" eller "nyare" M20? Jag fick för mig att denna M20 hade Motronic vilket betyder att det är en nyare M20 isåfall.

Tycker det är lite mysko, för det ser ut som att ditt drev på toppen är av den nyare helgjutna varianten medans ditt drev på blocket är av den äldre plåtpressade varianten.

Dessa plåtpressade har ett rykte om sig att ibland kunna gå sönder.

De gick över till helgjutna vid runt -88. Så jag är lite förvånad att sen en mix på din motor.

Min motor är av den äldre typen och på den sitter det fortfarande plåtpressade dreven
Länk

Här ser man nedre drevet lite bättre
Länk

Och här är övre drevet
Länk

Nu har helgjutna drev liggandes, men det är inte 100% bult-på på min motor - så därför så kör jag med de plåtpressade på min motor så länge det håller. Och dessa helgjutna har jag istället till salu (fast verkar bara har det stora kvar och hittar inget artikelnummer så det lär nog inte bli sålt)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Asch, glöm sista frågan vilket motorstyrsystem du har - ser ju på vibrationsdämparen att du har Motronic... Doh!
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Du har ett bra öga!

Motorn är från en gammal med fördelare i blocket men jag har upgraderat till ett motronic 1.3 system!
Jag har hört om att de övre dreven kan gå sönder men inte hört något om de nedre.

Följde guiden här för konverteringen.
Länk

Länk

Länk

Men tror du att alla ventilerna kan vara åt skogen nu eller hur mycket fel kan TDC inställningen vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det stämmer att det i första hand alltid är det övre som går sönder. Och oavsett så var det vad jag förstått det som var problemet här ändåså. Var nog mest en nyfiken observation :-)

Det är ju en interference motor, och ser ju ut som typ 2-3 tänder snett. Tja, kan nog ha gått hursomhelst. Men ett komp-prov lär ju ge svar på den frågan. Min gamla M20B23 hade ju 12.8-13.4 bar, men alla de här M20-motorerna är ju ruggigt gamla nu så alla har ju sitt egen "personliga" komp-tryck. Men du har ju färska värden från vad din motor har i friskt tillstånd, så det är ju bara att jämföra mot dessa.
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Sådärja!
Nu är bilen hemma efter 65 mil motorväg efter meckande under mindre önskvärda förhållanden.
Länk
Länk

Felet var just drevet men nog kunde den jävlas lite till innan den gick att köra iväg.
Drevet som pajade är inte heller helt självklart att få loss om man inte har rätt verktyg att stoppa in i de små hålen men det gick att dra runt den gamla kamremmen runt och be någon snäll att hålla fast med en polygrip.
Länk
Länk

När väl den var på plats så vägrade bilen såklart starta då den saknade gnista, då var det huvudreläet som hade lagt ner men lyckligtvis hade biltema ett som passade (Art. 42-304).
Inte säker om detta är att föreslå då det verkar fattas två dioder som sitter på original reläet men det räckte för att ta mig hem iallafall.

Men när väl det var bytt så var bilen självklart inte klar med att jävlas för då gick det inte att låsa fast motorhuven utan då hade fjädern till spärrhaken lossnat så då var det av med lyktorna och pilla med det.

Men efter det så var det åk-av så om som nu läser detta i framtiden och har en M20 som hoppat två och ett halvt steg och tror att toppen är körd så finns det allt hopp!
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Tänkte komma med en liten uppdatering angående huvudreläet här då detta är tråden jag hittade när jag sökte om byten av huvudrelä till e30 med m20 motorn.
Det är den vita jag pratar om och jag öppnade upp den gamla för att jämföra med den från biltema (Art. 42-304).

Det som skiljer sig är som sagt två dioder som sitter mellan signalströmmen från tändingslåset och jord. Det ser ut at vara vanlig 1n4001 dioder men 1n400x bör även funka utmärkt. Det är nog de vanligaste dioderna jag vet och kostar ingenting. Antingen kan man öppna reläet från biltema och löda dit dom eller sätta dit dom på utsidan av reläet men utan modifikation kan du fortfarande köra men hur långt innan tändningslåset ger upp vet jag ej. Jag klarade mig i 8 timmar iallafall tills jag kom hem till ett garage men jag skulle inte oroat mig för att köra lite längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.