AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

Köp av 535?

Sida 1 av 2
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Har lagt ett bud på en TOKsnygg 535 90' som gått 16600 mil. Inte ett fel på bilen och den ser mycket fräsh ut på de bilder jag har sett. Ska åka och kolla på bilen imorgon. Finns det nåt jag speciellt behöver kolla? Hur är driftskostnaderna? är 3,5 en bra motor? allt ni kan komma med uppskattas!

Tack
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
3,5;an är en j*vligt bra motor, förutsatt att den är skött rätt! Kolla därför servicehistorik och oljebyten, vilket du säkert redan visste. Driftskostnaderna är humana med tanke på prestandan/bilens ålder :-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
BobaFett
Har en 91:a och kan bara säga: Köp den om den är ok.

Underbar bil... men tänk på att kalkylera med högre soppa förbrukning... Svårt att krypköra med en så pärla..:)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag säger bara guldklimp, hitta rätt bil som har uppkollad och verifierad servicehistorik så har du en trogen vän i många mil framöver...skit i miltalet..koncentrera dig på hur motorn är skött och se till att serva den seriöst när du själv äger den...motorn kan "rassla" något vilket är relativt normalt men kan låta otäckt för vissa som kanske är vana vid att lyssna på de nyare BMWmotorerna. Bilen är nästan för perfekt "tyvärr" är klart ljudisolerad och man märker inte farten och knappt ens vid hård acceleration vilket gör den kanske något osportig men
allt det andra är positivt.

Driftskostnaderna är inte högre än stora svenssonbilar sålänge du kör landsvägskörning i lagligt tempo, men hamnar du i stan under längre tid så sticker snittförbrukningen iväg ordentligt..räkna med mellan 1-1.5liter milen om du mestadels kör stadskörning..annars
går det att snitta under litern. Jag har kört nära 1000mil med min 535a och den har dragit 0.97l/mil i snitt vilket är superbt (80% landsväg och 20%stad) är detta grundat på.
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Tack! jag har läst lite om det som skrivits tidigare om 535:an här på forumet, (ursäkta att jag inte gjorde det före jag skrev inlägget men jag är lite ivrig just nu..) och alla verkar vara överens om att det är en riktigt bra bil! Och är den här i lika bra skick som ägaren säger att den är, är jag mycket nära att äga min första BMW!!!!!! Han hade gjort en förbesiktning (?) på verkstad och allt dom hittade var en trasig lampa. Låter bra!!
Är också villig att lägga en extra slant på bensin/försäkring för att få lite extra hk och ear-to-ear :)

PS: nån som vet vad det är för bultmönster eller vad de het på E34??
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
5/120

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
förövrigt samma som på 3-serien E36, 5-serien 82-2002, 7-serien 87-2001 och en massa fler BMW-modeller. Sen är det ju inpressningen, ET, som skiljer. Fälgar är således relativt lätta att hitta om man bara fixar spacers.

Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
har läst lite om priserna på 535 och insett att 56000 som jag bjudit är väldigt högt, hur välskött den än är.. det finns ingen servicebok, importerad 99'

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg tycker inte att 56000kr skulle vara för högt om bilen har full dokumentation bra skick invändigt såväl som maskinellt samt snygga fälgar med få ägare.

Men servicebok är allt nästan när det gäller dessa äldre, speciellt 535 som ofta gått väldigt långt och om man slarvt med service finns det ingen återvändo även fast man kanske tycker att motorn går fint och verkar låta normalt.
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
jaha..... så blev de ingen da.. blev alldeles för osäker när ja läste vad en 535 var värd här på värderings-forumet så hela affären sket se.. fanns ju som sagt ingen servicebok, ingen dokumentation alls.. men är fortfarande säker på att jag kommer att ångra mig ändå.. jajja..

har jag gjort rätt val???

PS: egentligen vill ja ju ha en M3-stylad 325 coupé iaf.. men ändå..
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Om du gillar bilen och den är bra i övrigt, testa att ge ett bud som du tycker känns o.k. Tycker nog att 56 låter aningens aning för mycket, utan att för den skull vara 535-expert.

Backelitsmurfen
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Zlaatan: Du gjorde HELT rätt! Om ingen dokumentation finns så ska man helt enkelt inte köpa en BMW, det är iallafall min uppfattning och det är säkert många som delar den med mig. Om inget finns dokumenterat så kan bilen i princip ha gått på samma olja de senaste 10 åren (ytterst osannolikt, men ändå möjligt). Klokt val du gjorde, och jag lovar dig att du hittar en annan fin bil för de pengarna!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Bryr mej inte alls om servicebok på så gammla bilar,då säger skicket mer om hur den skötts...bra skick betyder oftast att den är skött med omsorg...även om bilen har en servicebok så kan nog ägaren ha fullvarvat kall motor och andra dumheter...är det däremot en nyare bil så blir serviceboken betydligt intressantare då den dokumenterar milen...en äldre bil anser jag att skicket betyder mer än milen...

MVH
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Det finns gott om välskötta 535. Grejen är väl att de inte är till salu. Jag sålde min finfina 535-90(22000mil) för ett år sen och fick 68000:- köparen tyckte det var ett bra pris... och jag ångrar att jag sålde den *snyft*

Något som kan vara värt när man kollar en bil är att lyfta på ventilkåpan och kolla kamaxeln. Slarv med oljebyte eller kvalitet kan gnaga kammen.
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Jag kan få den för 53000 om jag vill. Har ångrat mig ca. 143 gånger idag och varit på vippen att åka och köpa den bara för att sekunden senare ångra mig igen.. Men alla dom här "billiga" 535, vars finns dom???
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Ville bara tillägga att det också är den absolut snyggaste E34'an jag nånsin sett.. Och den verkar vara väldigt välskött av den nuvarande ägaren. Men man vet ju aldrig som sagt....
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Du skall göra såhär..bjud 49000kr med hänvisning till att du har en annan 535a pågång och skyll på att du igentligen inte vill köpa en bil utan servicebok. En 535a är relativt svårsåld är min uppfattning eftersom det är en gammal bil med relativt höga drift och ägandekostnader så betingar dessa en stor del av bilens värde och det är nog folk i allmänhet lite rädda för. Jag är helt säker på att utan servicebok är bilen lite småkall på marknaden, även trots det fina skicket i övrigt som du beskrev.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Normalt sett så brukar man få 535or runt 1990 med 25000mil på mätaren för 30000kr som kanske har lite småskavanker och smårost, men den du tittar på har gått lite mindre (om det stämmer) samt verkar vara klart bättre och finare än en en brukis..så säg att
det är rimligt att få den för kanske nedåt 45000kr hårdprutat just pga saknaden av servicebok...jag skulle aldrig chansa...ca 50000kr är surt att förlora, och har du tid så invänta den rätta bilen...utrusta den med lite lull lull och snygga fälgar osv kan du göra själv om det är detta du är ute efter.
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Det är just det jag behöver, lull-lull å snygga fälgar. annars tycker jag att nästan alla BMW modeller ser lite "småtråkiga" ut orginal.. bortsett från M modellerna och några till. Men jag tror ändå att jag lämnar den här 535'an. Har velat ha en 3-serie coupé sen jag var 10 år gammal och kommer nog skaffa en sån, hur snygg 535'an än är och man måste betala lite mer för coupén.

Har fått tips om en kille som tar hem bilar på beställning från tyskland och har redan skickat min "beställning". Har hört att han tar mellan 5 - 10000 för att ta hem en bil. lite off-topic men kan det priset stämma???

hur som helst så blir det nog ingen 535.. ajja..

tack så mycket ändå för alla svar!!
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
FRIFART = verkar ha frifart i sina kommentarer.....
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Har nyligen bytt topplockspackning på min ex 535iA.
(Den har 23000 väldokumenterade mil på nacken). En välskött m30-B35 motor med dom milen ska bara vara lätt ljusbrun om du tittar ner på kam ock vippararmar genom oljepåfyllningen. Är det svart och sotigt har inte oljebytena skötts alt. fejkad mätarställning. På tomgång påminner en M30 lite om en diesel, dock ska det mekaniska ljudet vara väl dämpat. Vassa tickljud och rassel betyder trött motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.