AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.547

Snäll örebroare!

Sida 5 av 8
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det är nog ingen fara att åka till Örebro.

Däremot tror jag polisen är trött på alla dessa falskskyltade bilar. När sedan bilägaren har det dåliga omdömet att tjafsa är det väl inte speciellt svårt att inse polisens irretation.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har åkt 8 dagar utan regskyltar överhuvudtaget i nyårshelgen,
gick alldeles utmärkt :) även i Örebro. Så bättre utan än hemmagjorda.

MVH
Hasso
Länk

ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Häromdagen damp det ner ett brunt kuvert hemma ifrån åklagar väsendet. Dagsböter på 7500:- Det var dyra läropengar för att man försökte vara lite ball, nu har man ju lärt sig en läxa. Sitter och tänker på allt roligt man kunde ha köpt till bilen för dom pengarna. Nu kan ni känna er trygga ut i landet för jag kommer aldrig att göra om denna hemskt kriminella handling igen. Åklagaren tykte att det var fjantigt av polisen att göra en anmälan, men när det låg på hans skrivbord så var han tvungen att ta tag i ärendet. Är det verkligen så att jag inte får ha vad jag vill på bilen när jag står parkerad någon som vet? Vill passa på att tacka den vänlige Örebroaren igen, om han är här och läser, så kan du höra av dig. Vore kul att träffa dig och förstå hur du fungerar och tänker. Jag bjuder på ett glas, det har jag nog råd med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hape, jag förstår inte en sak!
Var det "rätt" registreringsnummer på den nummerskylt som du blev av med och fick böter för?
Eller var det ett annat registreringsnummer än ditt riktiga till bilen?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker nog du ska överklaga och dra in lite media i detta.
Polisen har ju gjort åverkan på din bil och stulit din "reklam"skylt.
Sedan när man frågar så har dom aldrig hört talas om att det har hänt.märkligt.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Gör som hasso säger!!!

Skulle vara helt vansinnig om jag var du!! Du har ju inte kört med bilen =)

Fy fan för vissa snutar. De flesta är hur bra som helst, men så finns det ju rötägg som förstör ryktet för de övriga.

Kan tillägga att även jag körde helt utan plåtar på min Audi i drygt en vecka här i Söderhamn. Själv är jag inte särskillt populär hos polisen men då brydde de sej inte ett skit!!!!

Min bil: Länk
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Jo förresten! Har du fått namnet på polisen som gjorde anmälan?? Om de vägrar att ge ut detta så är dom iaf tvungen att uppge tjänstenummer!! Sen kan du ju kolla upp nummret på nåt vis. Så brukar jag göra!

Sen är det upp till dej att göra det som känns bäst, t.ex. plantera 50 liter hembränt i vederbörandes garage och anmäla honom för försäljning av hembänt. Det kan bli jätteroligt!

Ett tips bara.

Min bil: Länk
Det hjälper inte att övrklaga om du inte kan bevissa att bilen inte befann sig på allmän mark. Polisen handlade faktiskt enligt dem befogenheter dem har dessa fall. Och lagen är skriven som den är.
Men...Du kanske stog parkerad på trottoaren inom 2m från husvägen? Då är det privat mark och där får du ha vad fan du vill klistrat på din egendon......Lusläs lagboken. det måste finns något som du kan hävda för att bevisa att din bil inte var i almän trafik? Eller kanske har du lånat ut den till en person med utländsk vistelse och det är han som har bytt skylltar? Du har väl ett brev från honom som styrker detta? Då är det han som erkänner brottet och då är du friad...Och lycka till att få den personen utvisad till sverige för ett sånt brott...
Så: använd fantasin och håll masken om saken kommer up i tinget...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Men för att de ska kunna dömma dig till dagsböter måste det väl vara en rättegång? Iaf om de skickat ärendet till åklagaren. En åklagare kan väl inte bara dömma ut dagsböter utan att höra din story?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

hape. Ta kontakt med Trafikjuristen snarast. Det är värt en chansning att se om han bedömmer att det går att fixa.

Mvh. Patric

Länk
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag kan tyvärr bara intyga att så här har det gått till. Vi har pratat om detta med kompisar som är poliser till mig och Hape och så här fungerar tyvärr varumärkeslagen. Hape hade ju inte rätt registreringsnummer på sin bil utan han hade gjort en egen skylt som det stod BMW 540 på.

Jag själv har en det står BMW M 635 på och ser helt original ut. Den törs man antaligen inte ha påmonterad på träffarna i sommar. Det kan ju dyka upp en örebroare som ringer polisen.

Hape kommer ta kontakt med en advokat och höra om man kan göra så här, men man bör nog vara toksäker på sin sak innan man driver det vidare för annars har man antagligen hela rättegångskostnaden i ett brunt kuvert i brevlådan.

Fy fan för folk som inte har något vettigt att göra om dagarna.
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Man kan tydligen få ett strafföreläggande med dagsböter utan rättegång. Om fallet är solklart så vill inte åklagaren lägga tid på vissa fall. Är inte så hemma i den här världen, känns som att jag skulle kunna spåra ur och sätta mig på bänken hos dom andra grabbarna med kanyl och flaska, då blir jag billig för samhället. Såg i Aftonbladet igår om någon advokat som var polare med Tommy Sitreus, han skulle nog passa mig nu. Hoppas ni förstår ironin och bitterheten i texten. Jag ska ALDRIG mer vara dum. Ska nu försöka att leta på en advokat och höra om det är någon som kan hjälpa mig runt det här, lite väl sura pengar tycker jag. Det är ingen jurist som surfar runt här som kan bistå med lite hjälp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hape, jag är fortfarande nyfiken på om du hade "fel" registreringsnummer på din plåt!
I såfall kan jag förstå att straffet blev rätt hårt eftersom det är urkundsförfalskning.

Fick du ett strafföreläggande, kan du alltid neka det och få en "riktig" rättslig prövning!

Mvh
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
hape, vad är det för brott åklagaren påstår att du har begått och hur många dagsböter fick du?

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hape, såg i första inlägget att du förmodligen hade "fel" regnr., hade missat det tidigare!

Mvh
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Jag är dömd för märkesförfalskning. (ringa brott)
Lagrum
14 kap 7 § 1st brottsbalken.

40 dagsböter och en slant till brottsofferfonden, men åklagaren påstår att han höll ner böterna för att han tyckte det var löjligt av polisen att rapportera händelsen. Enligt åklagaren skulle jag ha fått dubbelt upp.
Skyllten var enligt polisen väldigt lik vägverkets skyltar, vägverket har förmodligen patent på sina skyltar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad är böterna för att använda Micros kopior på småskyltar runt 400 kr. De är väl lika falska dom eller??? Det är en rejäl prisskillnad för små detaljer.

MVH
Hasso
Länk

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Har man en hemmagjord skylt eller en skylt från Micro (med rätt registreringsnummer) brukar det räknas som att man inte har någon skylt alls. Det kostar 400 kr i böter.
Länk

hape däremot har väl fått böter för att han har "falskskyltat" sin bil med ett registreringsnummer som tillhör en Lada 1500?

Att jurister aldrig kan skriva så man förstår :(
Utdrag ur 14 kap brottsbalken:
"7 § Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller falskeligen äkta märke eller förfalskar någon eljest sådant märke eller det märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."
Länk

/Anders
hehe, då ska Hape vara glad att han slipper skaka galler. Då hade väl Hasso fått besöka dig och i egenskap att han bor nära Kumla bunkern och langa lite ciggaretter som du skulle kunna dela ut till dem hårda grabbar för att slippa vara deras Bitch *asg* ;-)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byter gärna bort en bunkerweekend mot en spaweekend på loka brunn kan det va nått ??? hape :)))

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.