AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.551

Snäll örebroare!

Sida 1 av 8
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Var i Örebro igår och käkade, parkerade bilen utanför krogen så jag hade uppsikt över den. Jag har en egen tillverkad nummerplåt i fram BMW-540. En kille i 30 års åldern passerar bilen, går fram och tillbaka några vändor, tar upp mobilen och ringer. 5 min senare står polisen där, skruvar bort min nummerplåt och sätter en lapp på rutan att dom har varit där och gjort sitt jobb. Känner mig väldigt trygg att rätts samhället fungerar, ett stort fång rosor till den som ringde. Har inte polisen något bättre att göra? Väntar med spänning på efterspelet, är det någon som känner igen denna omtänksamma närking så be att han hör av sig så kanske han kan sponsra ev böter. Okay får väll skylla mig själv att jag är så korkad att jag åker runt med den plåten.
Civilpolis?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ording o reda :)) måste väl ha varit en polis som såg din nummerskylt och ringde.!! Men har dom rätt att "stjäla" nått som sitter fastskruvad på bilen, verkar mycket egendomligt eller är det så att vår polis i Örebro har nån typ av skyltsamling??

MVH
Hasso

Har mycket svårt att tänka mig att deras agerande var regelrätt! Så länge bilen stå still får du väl ha vilka skyltar du vill!

Du kan ju likagärna haft den riktiga skylten när du körde dit och sen satt på den andra pga av estetiska skäl!

Du har ju en lysande chans att bråka lite med polisen iaf.

/Per
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Vad trött man blir..... På ett sätt fattbart om det nu var en övernitisk civilpolis, annars undrar man ju vilken bitter typ som lägger ner tid, energi och pengar på något sådant.

let the Best Machine Win!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Om det nu var en civilpolis så kunde han väl tagit skylten själv...
Hoppas att du fortsätter historien när polisen hört av sig!

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Crusty
Här har du ett lysande tillfälle att bråka lite med dem! Ibland gör dom inte heller helt rätt för sig! Visst gjorde du fel som använde en sådan skylt, men när polisen gör ett sådant misstag som att skruva av din skylt??
Om du kör med blankslitna vilket oxå e förbjudet, däck runt om på bilen, kommer farbror blå då oxå o skruvar av alla däck???
Nix! kankse konstig jämförelse men det e principen!
Tror att du blir friad i det här!
Su
554
SunKi
325i -92
Har jag förstått det rätt om jag tror att du hade skyltat din bil med en egen skylt, med regnr BMW 540 ?

Det finns ju en annan bil som har den skylten, dvs du har falskskyltat... låter väl otroligt dumt?
Vad trodde du skulle hända?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi för väl se om vårt lokal polisväsen svarar på mejl.

MVH
Hasso

Jag tycker att det låter väldigt skumt, inte har dom väl rätt att skruva bort något från bilen så där :(

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hape: det är polisen som gjort fel.som zodiaken säger; Så länge bilen står still får de inte göra ett skit!

Du har till och med rätt att parkera din bil UTAN skyltar, om du så önskar (för att slippa P-böter), utan att detta är olagligt. Det är först när du färdas i trafik med bilen som det är krav på att du ska ha "riktiga" regskyltar.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det verkligen helt lagligt att parkera utan skyltar? Jag tror jag läste någonstans att farbror blå inte blev så glad då men jag har inte blykoll. Någon som vet? Om det vore så enkelt skulle man bara ha karborband skyltar istället för skruv så är det bara att parkera var man vill?
JPM
*Retar mig mest på personen som ringer...det är det jobbiga med att bo i Örebro...en klassisk jä... gnällig närking...den typen som inte vet vad kugghjulsprincipen är t.e.x...(Va ska han i ytterfilen komma före mig..ne de går inte....

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Parkeringsböter (Och hur man slipper undan)

* Förse bilens registeringsskyltar med kardborreband. Ta bort skyltarna när du parkerar, och lägg dem i bilen. Man är inte (i skrivande stund)skyldig att ha reg-skyltar på bilen när den är parkerad. Lapplisan kan inte lappa utan skyltar.
//Marin

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Om Polisen ska montera av något på bil måste dom ha ett åklagarbeslut om husrannsakan....
Marin:
Har du inga skyltar tar lapplisorna chassienummer om det är synligt annars är dom berättiga att bärga bort bilen, nästan helt säker ang bärgningen.

hape:
Gör en anmälan om stöld, tog du numret på polisbilen?

/Bimmerman
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Marin, är du säker på detta? Ett tag fanns det som tillbehör en nummerskyltshållare som gjorde att man snabbt kunde ta bort skylten för att minska stöldrisken. Felparkerare såg då sin chans att felparkera utan skylt men vad jag har hört ändrades lagen så att man var tvungen att ha skylt även då bilen står parkerad. Men jag är inte alls säker och det kan säkert vara som du skriver.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är det inte urkund att använda falska nummerplåtar?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kanske säkrast att skruva fast skyltarna på gammelbilen....

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Klart att det är korkat att åka med falsk skylt. Tyckte att det var en kul grej, så jag får skylla mig själv. Men när man är och gästar Örebro för en gångs skull kan man väll vara lite trevligare emot mig. Fattar inte hur man orkar angagera sig i en sådan sak bara (han som ringde)polisen såg rätt rådvill ut. Är det någon som vet säkert vad lagen säger har inte vågat ringa upp polisen än.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Dessutom har väl många av oss märkta rutor på våra
bilar, då måste du plocka ur dessa och lägga i bilen,
alt. ta med dom hem varje gång du parkerat :-)

Samhället kryllar av låtsaspoliser och Sherlock Holmsare.

Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.