AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.549

Snäll örebroare!

Sida 4 av 8
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Som ganska många andra av oss som kör mkt E4 har jag införskaffat en reg plåt modell mindre, monterade först en USA skylt hållare men fick ingen liten skylt av VV så det blev en skylt från micro. Har fått påpekande av ordningsmakten ett par gånger, bla under ett regnigt besök med andra härifrån vid brostugan i sommras. När allt var löst mellan mig & polisen så blev resultatet bara ombesikting efter andra anmärkningen, den första anmärkningen var klassad som "1:a" = åtgärdas snarast. Jag "glömde" det och fick då föreläggande om ombesiktning eftersom det klassas som att man kör utan skylt = följer inte VV regler och måste bli godkänd av svenskbilprovning.
Men inga böter & jag har sluppit en fortkörning...

Om någon skruvat bort min plåt hade jag inte gett med mig & efter att ha pratat med mina polis vänner så säger dom att dom absolut inte får göra så ! Dessutom kan det väl aldrig vara tal om förfalskning om plåten har andra mått och dessutom inte är märkt med vägverkets logotype !? Verkar mkt mkt märkligt !

När du älskar att köra !!!
Min polare åker E39 touring där emblemen bak+fram är utbytta mot loggan för hans företag Audio Art, och lapplisan som lappat bilen kryssar för citroen (lik logga) inte skilja en bmw från en cittra...... illa
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Följande har jag hört av lokal trafikpolis:
Köra utan skylt (fram som är hyfsat poppis) = 300kr i böter + ombes med laglig skylt.
Köra med "egentillverkad/beställd icke laglig/godkänd" skylt = 800kr i böter + ombes med laglig skylt. Varför? Jo, för att du åker på förfalskning. Alltså bättre att köra utan skylt än med olaglig sådan... Har hört att de höjt böterna för användning av fordon som saknar skylt till 600kr men det är ju ändå billigare... Skumt!!
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
hape:kan väl knappast var vettigt att dra det till tingsrätten kan inte tänka mig att en åklagare,vill ta i det.Utan ett tomt hot från Polisen,för att skrämma upp dig lite, inget ovanligt beteende när dom vill få folk att erkänna.
Bara att se och avvakta vad som händer.
Inte har väl du satt dit skylten på bilen ,måste vara nån som vill skoja med dig heller hur.:))
Finns det bevis för att det var din bil dom tog skylten ifrån.Det fanns ju ingen rapport till och börja med.Och får Polisen skruva bort saker och ting hur som helst, är det riktigt utrett, speciellt som bilen inte användes, utan stod parkerad mm, Det finns mycket som talar emot polisens agerande.Simma lungt.

MVH
Hasso
Länk

JPM
Fan rena Stasi storyn :-)

Har dom inget annat o pyssla med......

Juan Pablo Montoya For President
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Riktigt kul grej det här.
Anfall är bästa försvar, i allafall enligt polisen i Örebro....
Det kan inte finnas en möjlighet att åka dit på detta då bilen stod still.
Be att få se bevismaterialet, eller kanske få möta vittnet (så kan de ju förklara sin rätt att montera av saker på bilen)
Det är kul att se hur saker prioriteras hos polisen, min kollega blev misshandlad i en bankomatkö och det dröjde 6månader innan han kallades in till förhör, 2 ÅR innan rättegången sattes igång...
Då hade han ändå fått en bestående knäskada
Lycka till, och fortsätt gärna storyn när du får mer info.
Min tjej blev plåtad av kameran föra veckan. hon körde 76 på 70 väg - det blev 800kr. En vanlig "levande" polis hade väl inte ens stoppad henne för 6km/h för att säga ajabaja desto mindre för att ge en bot. Alltså är ekvationen så här för mig: 300kr för åka utan skyllt mot 800 spänn eller mer för en löjlig fortkörning.
Nu åker skyltarna av nästa gång jag ska köra utanför stan.
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Enbart för att reta dom där poliserna kan man väl köpa en laglig skylt med bokstäverna A.C.A.B och sedan trycka upp en logga nå´n stanns på bilen med förklaringen till det hela (All Coops Are Bastards) ledsen om ja stava fel, engelska va väl inte huvudämnet. Sen får man se om dom rycker bort den då oxå..

/Johan
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Vedertagen förkortning... Den skylten blir aldrig godkänd.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
ACAB går att beställa! Har kollat på VV:s hemsida. Där kan man kolla om önskat ord är ledigt och godkänt. Vid beställning säger man ju såklart inte vad förkortningen står för!

Nu är det bara att hitta på massa roliga och störiga förkortningar =)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
ACAB = Applied Composites AB!! Ett fd företag i SAAB koncernen som numera är sålt till ett engelskt företag.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
TG_rossi: Hemsidan indikerar bara vilka ord som är lediga, inte vilka som är godkända. Jag prövade till exempel att skriva in diverse ord som säkerligen INTE hade godkänts om det väl kommit till kritan.
Exempelvis Dolme, idiot, slyna......
JohanOS
Alltså, svaret på din fråga är enkel.
Är din bil -stillastående- och på en regelrätt parkering får den ha precis vilka plåtar som helst temporärt. Du kanske tänkt fota bilen utan plåtar i estetiskt avseende? eller med just den plåten. Dom har ingen rätt att ta av din plåt i detta fallet, jag tycker du ska bråka med dom.

Samma gäller ju även trim och spoilrar som inte håller måtten enligt lagen... Det är alltså inte tillåtet att köra med dem, men ha dom på din bil får du gärna, sålänge den inte flyttar på sig och/eller du kör inne i ett godkänt inhängnat område.
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
nofx16: Testade att skriva in kuk, fitta mm när jag kollade och dessa blev inte godkända!! Stod att dessa var otillåtna ord. Men om det nu är så att ACAB inte går så är det ju som sagt bara att hitta på nån annan rolig förkortning!
Johan OS: helt fel. Dem har skräddarsydd lagen och kan faktiskt både botfälla en bil som står på allmän mark och beslagta plåten. Jag vet, det är för djävligt men sant. Man borde kanske provocera fram det och sedan ta till prövning i Europa domstolen. Det är faktiskt så att våra "bekvämma lagar" som tillkom bara för att snutten skulle ha det enkelt hållet inte. EU har daskat Sverige på rumpan ett antal gånger och i matchen Sverige mot Svenska folket så leder vi stort. Problemet är bara att det är så krångligt att ta saker till domstol så vi heller blundar på sånt och engagerar oss inte...
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Förlåt, men jag bara måste:

Den som har BMW 540 är... *trumvirvel* en VAZ 1500 COMBI (!)

Helgerån?!
Straffbart?
Förargelseväckande beteende?

Värt att köpa bileländet bara för att få åka runt med skylten ;-)

// CLiFF
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ger mig sjuttton på att det var Vazägaren som ringde Polisen :DDD

MVH
Hasso
Länk

Varför egentillverkad framskylt? Något att dölja? Om min bil eller mina barn blev påkörda så skulle jag föredra att det går att identifiera förövaren...

Udo Dirkelsniff
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Måste bara tilläga en liten bärettelse som hände mig i somras, angående vår eminenta ordnings makt.

Detta hände min första bil en Saab 900 -87, som stod parkerad på en upplyst parkerings plats medans jag var och jobbade, jag går ut när jag slutat kl:02:30 (på natten). Och min stereo är stulen. Jag ringer polis centralen i Gävleborgs län och anmäler saken. Den trevliga damen (not) i luren säger att alla poliser i hudiksvall är upptagna (tror att det är 3-4 polisbilar och en piket buss på natten). Ok tycker jag och far iväg till Statoil för att köpa mig en efter jobbet korv och gissa hur förbannad jag blev när jag ser en polisbil plus piket bussen med tillhörande poliser står och äter korv på Satoil.

Men då har också trafik polisen i gävleborgslän fått den eminenta utmärkelsen sveriges lataste poliser. (gissa om de är heta på småförseelser nu)

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Ro
28
RobertF
525i -93
Lunken: Kan förstå att du blir arg. Men även poliser har rätt till lunchrast. Och eftersom det inte gällde något grövre brott eller att det var ett pågående brott så ansågs det antagligen inte tillräckligt för att avbryta rasten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.