|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
- hape. Som Zodi. och andra skrivit ovan har du nog en mycket god chans att kunna bråka med snuten. Om bilen är parkerad undrar jag verkligen om de får göra något.... Teoretiskt kunde du ju kommit med din oskattade, oreggade, obesiktade bil på släp, rullat av den, låtit den stå en stund och sedan haft för avsikt att rulla på den på släpet igen och dra hem?! JanteSverige slutar aldrig att förvåna? Mvh / Micke R |
|
|
Har faktisk läst på lite traffikkunskap. Så här är det: Numera måste en bil i Sverige alltid ha skylltar oberoende på om bilen kör eller står uppställd på allmän gata. Detta ändring i lagen tillkom 4-5 år sedan som lagstiftarnas motdrag mot just kardbordbandstricket som Marin beskriver. Men man kan ju alltid hävda att skyltarna blev stulna under upställningstiden. (Fast det hjälper inte Hape). Däremot så har polisen gjort sig skylldig till egenmäktigförfarande genom att beslagta skyllten. Så jag tror att du har inget att frukta i form av böter pga av polisens lagöverskridelse. Det vore dock kul att veta vad som står i lappen som bengen lämnade efter sig... I vilket fall som hälst skulle jag råda att kolla med MRFs eller KAKs jurist (om du är medlem) för det luktar ju polisövergrep... |
|
| Polisen skrev. Främre nummerskylt tagen i beslag. Örebro polisen. Kommer att rama in den lappen, tycker det är lite små kul trotts allt, kanske inte så roligt efterspel, vi får se. | |
Tigerr |
Om man är på fest och blir lite på lyset.. Och sen går ut och ska hämta en sak som ligger i bilen, är man rattfyllerist då llr? Dem kunde inte lägga ner tid på att hitta "jawen"s bil, men dina skyltar har dem tid, ork och lust att ta bort? Varför gick du inte bara ut och fråga vad i h*lvete dom pysslade med? Polis polis potatisgris.. Tigerr |
|
Kontakta Länk Som Z3c 4 ever säger så måste det ju handla om egenmäktigt förfarande. Jag skulle inte gett mej. Nissen som ringde måste ha ett j-vligt tråkigt liv. /Bimmerman |
|
| Hape, nu har jag pratat med en snutkompis till mig. Han säger att dem faktiskt har rätt att beslagta hemmagjorda skyltar. Han hävdar att det rör sisg om lagen om "märkesförfalskning". Tydligen är det statlig monopol på skylttilverkning så har dem så klart gjort om lagen så att det skyddar monopolet...Låter för mig som ett klart fall till EU domstolen. Sverige har åkt ditt gång och gång igen för just den typen av lagar som strider mot andra lagar (äganderätt)...fast i det här fallet gäller det ju oxå att förebygga brott (stulna bilar med falskskylltar.) På det hela så låter det hela som att dem hade inget att göra (det är inte precis så att Örebro är så spännande, så de måste väl förgylla sin vardag... Kommer sen hem till frugan så kan han krydda till det lite så han får det till skjutdrama eller sånt....) | |
|
Skapligt idiotiska regler i detta land, betänk att du parkerar din bil och någon stjäl dina skyltar..vad händer bilen blir bortforslad om den står på allmän parkeringsplats och du får böter. Som trots borde man tillverka egen skylt som det står fuck you på och sätta fram bakom vindrutan och ta bort den bakre skylten samtidigt som man kedjar fast bilen med grova kättingar på alla tänkbara sätt sedan kan det ju lycka till med att frakta bort bilen :-) |
|
| Verkar ju helt rubbat om de skall få beslagta hemmagjorda skyltar om bilen inte är i drift..tror jag skall sätta på lite hemmagjorda skyltar på olika parkerade bilar så kommer alla de ägarna att få böter...bra samhälle??? Nej | |
betriebsanleitung1 |
Jag har på min ena bil efterkonstruerade nr plåtar för jag fick inte de små nr plåtarna av VV.Med dom stora kan jag inte öppna tanklocket.Alltså kan dom helt sonika ta mina plåtar också? |
|
Hm du sitter i en annan båt, du har ju efterkonstruerade plåtar dvs inte falskskyltning så förmodligen gör du dig skyldig till felaktiga/ej godkända skyltar vilket måste hamna mycket under falskskyltning på straffskalan vilket anses som "relativt" allvarligt iallafal sa polisen det till min kompis som roar sig med att tejpa sina plåtar så man får andra bokstäver resp siffror. |
|
| betriebsanleitung1 ett tips sätt dem fram bakom vindrutan så kan de ju lycka till med att ta dem i såfall. | |
| Det där med dom löstagbara skytarna rann ut i sanden därför att ngn smart jurist på VV kom på att en felparkerad bil får inte bogseras bort hur som helst ( byråkrati...) medan en bil utan regskyltar INTE är en bil utan "belamring/nedskräpning av gata" ( typ container o dyl) och kan bort forslas med omedelbar verkan utan större ansvar eller myndighets inblandning.... | |
| Gasar Magnus verkar finnas lite logik i det resonemanget, men får falskskyltade bilar också bärgas bort??? | |
|
Visst är det väl så att om man kör med en regskylt som ej kommer från Vägverket så klassas det som att man ej har någon skylt alls och ska således bötfällas för att man kör utan skylt. Har fått påpekande från polisen ang. skylten på hojen men de har aldrig brytt sig om att ge mig böter för det, än mindre har de gett sig på att ta skylten. Kanske skillnad på polisen i Örebro och Stockholm, vad vet jag.. Mvh / Malte |
|
|
vad sägs om att göra så här då: om man har två bilar beställer man en extra uppsättning skyltar till varje bil. när man sedan parkerar nånstans byter man skyltar till sådana som hör till den andra bilen. lapplisan skriver ju bara upp bilmärke, modell, och reg. nummer... när det sedan inte stämmer överens stryks böterna pga troligt fel av lapplisan... right!? /Jonas |
|
| Problemet då azkikr är nämligen att om du istället står illa till och man bestämmer sig för bortforsling av din bil eller du t.ex. får inbrott och man upptäcker att din 535a har skyltar från em Nissan Micra kan du nog räkna med att Polisen vill ha en pratstund med dig... | |
| Han slipper dock p-böter..... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En kompis har byggt två Testarossareplikor på Fierochassie (10år sedan)beställda av -08. När en var på besök för att få en lackskada upplackad, så fanns det en uppsjö med parkeringsböter som inte var betalda pga det stod Ferarri på dom . MVH Hasso |
|
Annars kan man förvandla en Dodgevan till en Cheva, fungerar bra! /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Nu har våra lagstiftare varit måna om att skaffa ett rättssäker samhälle!!! Betänk det som min kompis snuten sa om att dem kan ta i beslag hemma gjorda skylltar och det som Gasar Magnus skriver om bilar utan skylltar...Men andra ord så kommer en polis och beslagtar dina skylltar, det i sig ett brott mot äganderätten som dem har lagstiftat bort men sedan vipps så har han helplötsligt rätt att bogsera bort din bil för att den inte längre ses som en bil... Fast med samma logik så kan man ju bogsera bort 4-hjuliga EU mopeder, dem har ju inte skylltar. Moment 22? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.