|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ny här på forumet har precis blivit första gångs ägare till en BMW och har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med :) Jag undrar vad som sitter på original har original bmw fälgar nu men tror att det inte är ej dom som den såldes med från början är idag 17” med 225x45 runt om -vilken tum? -Offset? Igentligen varför jag vill veta är vad som jag kan få på då jag ska skaffa fälgar att ha R-däck på vill ha så små i omkretsen som möjligt (pga ha minimal ofjädrad vikt) men räknar med att ha 17” så man kan skaffa bmw bigbreack kitt oem som behöver minst denna tum ,kommer skaffa kW colivers framöver så vill att det ska gå fritt alltså funktion före bling men sen är det plus om det ser bra ut Med vänlig hälsning, Kristoffer | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Slänger iväg ett svar lite snabbt innan det är dags att pinna iväg :-) Här kan du se vilka fälgar som modellen generellt sett kunde utrustad med original (har man valt lite ovanligare options med större bromsar eller eftermonterad original Performance Parts med större bromsar så är det inte säkert att alla fälgar passar) Länk Men jag utgår ifrån att du har standard bromsar (flytande enkolvs bromsok och 300x24 mm bromsskiva där fram). Fast som du säger, verkar som 17" BMW Original lättmetallfälgar fungerar tillsammans med BMW Performance Brakes (trodde faktiskt det krävde 18"). Länk Men tänk på att bara för att BMW Original 17" lättmetallfälgar fungerar med dessa bromsar inte automatiskt betyder att alla eftermarknads 17" lättmetallfälgar kommer att göra det! Så de kombinationer jag ser verkar vara de vanligaste är följande *** Non-Staggered *** 7"x17" ET47 *** Staggered *** 7"x17" ET47 + 7.5"x17" ET47 7.5"x18" ET49 + 8.5"x18" ET52 Du kan lätt se exakt vad du har för fälgar idag. Ta av ett hjul och kolla på insidan av fälgen. Om det är BMW Original så står det ett sjusiffrigt nummer ingjutet i fälgen - det är BMW's reservdelsnummer för just den fälgen. Se exempel på länken nedan. Posta det här så kan vi peka ut vad det är för fälg. Länk När det gäller r-däck så vill de gärna ha lite bredare fälgar än vanliga däck. Exempelvis Toyo's R888 i dimensionen 225/45R17 trivs bäst på 7.5"-8.0" fälgar. Tror Kumho V70A vill gärna ha ännu mer för att fungera optimalt, inte orimligt att köra med 225/45R17 på 8.0"-8.5" fälgar. Så låter som det är 17" som gäller för dig, ger ju lite mindre ofjädrad vikt och lite billigare däck (fortfarande mycket bra utbud bland 17" r-däck). Kör själv med antingen 7.5"x17" eller 8.0"x17" fälgar med 215/40R17 eller 215/45R17 r-däck - fast det är ju på min svagt ombyggda E30 323i -85 :-) |
|
Tack för ett väl skrivet svar :) Trodde att fälg storleken var ingjutet direkt på insida men så år det kanske inte på BMW oem fälgar ska kolla numret har precis beställt hem för görs stor service under min semester olja filter till både motor låda och diff samt nya tändstift och racing bromsvätska ska kolla då när jag ändå har hon på lyften vad där är för nummer blir inte nya fälgar fören till vintern men tänkte kolla runt litte vad jag vill ha men som du sa 17 tums gör det mer ekonomiskt att sko skillnad om det var för gatan den skulle gå åter kommer när jag kollat nummerna på fälgarna Tack än en gång /Kristoffer |
|
Jo, tror att vissa (men inte alla mått) alltid är ingjutna. Eftersom de flesta inte är lika "nördiga" :-) kring det här med alla olika varianter och mått det finns på fälgar så brukar jag förenkla och bara be om reservdelsnummer - då blir det inga missförstånd och man får alla uppgifter på en och samma gång (fälgdiameter, fälgbredd, skruvmönster, skruvstorlek, inpressningsdjup, navdiameter och även hur fälgen ser ut). Som i en tråd härförledes där vi tack vare reservdelsnummer kunde med 100% säkerhet konstatera att en inköpt E39 (5-Serie) vars medföljande sommarhjul hade E36 (3-Serie) fälgar. Alla fälgmått kan vara samma, men i detta fall skiljer sig navmåttet och det är en omöjlighet att få på E36-fälgar på en E39-bil. Men yes, tre mått brukar finns ingjutna. Här är mina gamla E34 (5-Serie) fälgar. Man kan se att de är 7" breda, är 15" i diameter och har ett inpressningsdjup på 20 mm (e20). Du kan även se att bead profilen är av typen J (den vanligaste på personbilar), men att fälgkonturen är av typen H2. Länk Här är E87 (1-Serie) fälgar som det just nu sitter vinterdäck på. Man kan se att de är 6.5" breda, är 16" i diameter och har ett inpressningsdjup på 42 mm (IS42). Du kan även se att bead profilen är av typen J (samma som ovan) men att fälgkonturen är av den lite nyare typen EH2+ (aka Extended Hump +). Länk |
|
Intressant input med nummerena det med h2 har jag ej sätt innan är det fälg disegnen/mönstret om jag uppfattar det rätt? Hitta denna ganska intressant läsning också: Länk Det är inte lätt att hitta något med ET över 40 är själv sugen på typ denna dok finns bara som 18" och uppåt Länk Blir det stor skillnad på att köra square setup eller staggerd? blir staggerd bättre turn in känsla i bilen alltså den roterar bättre? Hade tänkt igentligen square setup för att kunna slita upp däcken jämt har haft på några bilar där r888 har korvat sig vid däck mönsteret dok på framhjuls drivna bilar Om jag förstår dig rätt vill man inte ha stretch på gummina när det gäller r-däcken Blicken, pilen, filen |
|
|
På en BMW som man kör på bana med finns det inga fördelar med en staggered-setup skulle jag våga påstå. Kör du med sqare-setup så blir bilen mycket mindre understyrd och du kan, som du själv skriver, rotera hjulen för att optimera däckslitaget. |
|
J är ett exempel på profilen på den så kallade tyre bead - den yta där däck och fälg möts. Se några exempel här nedan. Länk Länk H2 och EH2+ är exempel på profiler som visar hur hela fälgen ser ut i profil - om jag förstår det rätt handlar det mycket om att ge fälgen styrka. Ser nu att EH2+ verkade tas fram för att kunna hantera runflat-däck. Länk Länk Länk Precis som MUC skriver som kommer en square-setup ofta göra bilen mindre understyrd (ibland även mer eller mindre neutral), men framförallt ger det möjligheten att kunna rotera hjulen (när man kör bana är det extremt sällan man får jämnt slitage). Och jag tror även att framdäcken får leva en aningens hårdare liv på bana med en staggered-setup på 215+245 än med en sqaure-setup på tex 225+225, 235+235 eller liknande - men har inga direkta belägg för detta. Här är faktiskt ett intressant test under kontrollerade former kring just detta (och de kommer fram till ungefär samma slutsatser). Nä, man vill varken ha tysk-stuk eller inverterat tysk-stuk på sina r-däck :-) Däcktillverkarna brukar ge rekommendationer till vilka fälgbredder deras däck är "godkända" för. Exempelvis är R888 och R888R 215/45R17 godkända för 7.0"-8.0" breda 17" fälgar. Men de flesta brukar vara i den övre skalan dvs köra med 7.5" eller 8.0" för det här exemplet. Du menar denna typ av korvar (inget jättebra exempel men enda jag hade en uppladdad bild på)? Det är nog det slitaget jag är minst oroad över, de flesta brukar ha problem med att exempelvis ena skuldran är nedsliten medans resten av däcket är nytt, däcket är mycket mer slitet 2/3 in på slitageytan, det bildas pucklar på ytterskuldran och så vidare - antagligen har du sett det mesta av detta redan :-) Länk |
|
Men om däcket slits så på skuldran låter det för mig att toe är något aggressiv ihop med - minus camber, cambern kan i sig kan va rätt aggressiv utan slitage men ihop med en toe in så man plogar fram sliter kraftigt vet dock inte hur mycket toe är oem på BMW. hade på föra trackday bilen 0 fram kunde ibland upplevas stirrig men kom snabbt när man styrde in problemet som jag hade med att däcken korva sig var något i stil med hur däcket som visades som var slitet på skuldran tittar man noga börjar där bli veck efter mönsteret fast då hade jag på hela ytan och grovt så det kändes som att köra ut på kantlinjer med mönster på, detta va en fwd bil, blev bara fram troligen förmycket för r888 då dom fick ta mycket stryck fram gas broms så dom blev troligen överhettade medan bak fick man passa sig då det tog betydligt längre tid än vad man kunde tro vilket ledde till att man snurra 😳😳 Med e82 och dagens gat däck tycker jag att den ligger bra även när man utmanar på sina ställen (ska bli kul att se skillnaden på banan) men tror jag ska ha runt om 235 bör räcka även när bilen kommer få nya dämpare (oem är något förlåtande när den är mjukare och sätter sig gämfört med en hårdare eftermarknads dämpning) Filmen med test av square och staggerd i olika format och grepp test var riktigt bra Blicken, pilen, filen |
|
| Har 135i som har samma bromsar som bmw performance från fabrik (brembo 6 kolvs fram). Tror du behöver 18 tums hjul för att få plats för bromsarna. ’Problemet’ med E82/88 är att et är väldigt högt, inte många hjul från andra bmw modeller passar. Jag har en uppsättning bmw performance 18 (M269) i rätt dimensioner för E82/88 (staggered 7,5 resp 8’’ breda) över om av intresse. | |
| mackan 323ti - Har 135i 6-kolvsok fram som standard? | |
| Japp, partno 34106786059 | |
| Det funkar med 17”, det hade jag på vinterhjulen på min 135:a. | |
| Det var ändå seriöst må jag säga! | |
Yes, E82 135i hade 6-kolvsok fram som standard (broschyren antyder det iallafall) - men nog bäst att mackan 323ti bekräftar det :-) Däckslitage är lite magi - hal som tvål när man försöker förstå sig på det. Är så otroligt många faktorer som spelar in (och vi har inte nämnt tryck eller körstil i tidigare inlägg). Precis som du säger så får man olika beteenden mellan FWD och RWD men även mellan olika vikt och effekt också. Räcker exempelvis att skuldran viker sig så får man mycket märkligt slitage eller olämpligt varmtryck så kan man också få märkligt slitage. Extremt slitage på skuldran var dock bara ett exempel hur högen - inget som råkat ut för hitintills (däremot har jag lite märkliga "dyningar" på ytterskuldran - både på R888 och V70A däck - men verkar inte vara något man ska oroa sig för). Ja, som du säger - ditt exempel låter lite som att däcket kanske har överhettat. Nog lättare att göra på en FWD än en RWD (iallafall en sådan RWD som jag har med en liten kvittrande originalmotor från -85). Låter riktigt knepigt det där med FWD - men jag vet att man kan köra snabbt i sådana track day bilar också! I princip alla personbilar har måttlig toe-in och det är samma på de flesta BMW-modeller jag sett iallafall. Och denna toe-in är väl inte direkt önskvärd vid körning på bana med r-däck men det är heller inte hela världen. Exempelvis har min E30 323i -85 i runda slängar 0 grader 9 minuter toe-in fram per hjul (0 grader 9 minuter är samma som 0.15 decimalgrader). Kör själv med 0 grader toe på framhjulen (använder det som en sorts baseline), huruvida jag går vidare mot lite toe-out på framhjulen återstår att se - det finns mer "akuta" saker på mitt chassi som måste åtgärdas - vissa har påpekat att den kränger ovanligt mycket :-) Nä, ET47 är ovanligt och ET52 är ännu ovanligare. Jag har ju sniffat lite på Team Dynamics fälgar förr och föredrar högt ET då jag alltid kan justera ned det med spacers (det omvända är ju lite svårare). Vet exempelvis att de har 17"x8" ET45. Jag är också lite förvånad att BMW säger att 17" passar till BMW Performance bromsarna. Detta påstående gäller ju såklart bara BMW's egna fälgar och då är det troligtvis precis på millimetern att det passar om inte värre. Så det finns som jag nämnde tidigare ingen garanti att någon eftermarknadsfälg kommer att fungera. Ett alternativ är att montera BMW Performance bromsarna först (för det verkar som att du förr eller senare ändåså vill ha dessa) och då se hur mycket clearence du har och var någonstans det är som mest kritiskt. Skulle inte förvåna mig att det finns ett par ställen där man knappt kan få in ett läskpapper :-) |
Crap, mackan 323ti och MUC har ju redan hunnit svara på det mesta innan jag hunnit skriva klart :-) @MUC : Kommer du ihåg om det var precis dina 17" fälgar gick fritt från bromsarna eller var det såpass mycket clearence att du kunde pressa emellan hela 2 hela ark av läskpapper? :-) |
|
Visst det kan vara mer ekonomiskt att ha samma dimension på hjulen runt om vid körning på bana, i och med att man kan rotera runt dem på bilen så att slitaget fördelas jämnare. Men annars ser jag inga fördelar med samma dimension fram och bak på en bakhjulsdriven bil med lite mer effekt i torrt väglag. Dessutom vill jag påstå att det är en fördel att ha lite strech när man kör med r-däck på lite tyngre bilar, speciellt fram. 8,5 tum fram med ett 225/45-17 däck är helt ok för att undvika att däcket viker sig i svängarna och dessutom få en bättre slitagebild. |
|
Som nämnts innan beror det lite på vad det är för slitage. Om exempelvis slitaget är jämnt men att bak slits snabbare än fram så är det ju bara att beställa ett par nya bakdäck (slits däcken så slits däcken). Men hamnar man i en situation där exempelvis framdäcken slits ovanligt mycket på ytterskuldran och bakdäcken slits ovanligt mycket på innerskuldran så kan man ju förlänga däckets användbara tid om man byter fram<->bak. Är så tråkigt att stå med ett nyinköpt däck som är helt utslitet på bara en liten del av däcket medans resten av däcket har 75% kvar att ge - känns att behöva kasta iväg ett sådan däck - ni vet nog hur det känns... Men man kan ändåså hoppas att det blir nåorlunda bra slitagebild på däcken och då är man inte i samma behov av att swappa fram och bak. Vänster och höger sida kan man swappa ändåså även om kör med staggered (man kanske kör på en och samma bana och de flestas banorna här i Sverige går ju medurs). Även om många r-däck är rotationsbestämda så spelar det inte någon större roll på en torr bana. Men angående effekt så kan det finnas viss poäng där. För mig exempelvis är en square setup alldeles finfint - jag har en försumbar effekt i min RWD så där behöver jag inte oroa mig. Även i filmklippet jag länkade till innan så nämner man detta. Bilen i det testet var en "vanlig" 3-Serie (skulle gissa en 328i) dvs inte särskilt vansinnigt mycket effekt på bakhjulen. Det tar han upp i testet också, med mer effekt hade det nog blivit lite annorlunda resultat med staggered setup - vilket han gärna ville prova någon gång. Och 135i bör ju definitivt klassas in bland bilar med mycket effekt på bakhjulen, så från det perspektivet kan det ju vara intressant att hålla den dörren öppen. Men frågan är om det ger någon väsentlig skillnad på en 135i. Bästa hade ju varit att kunna prova båda setups, men kanske lite dyrt att hålla på och laborera med detta. |
|
@slangen, det var faktiskt inga problem alls med 17”, minns dock ej hur många läskpapper som fick plats🤔 Men jag säger inte att alla 17”-fälgar funkar. Att 135:an fick så feta bromsar var rätt konstigt faktiskt, det var ”klenare” bromsar på 1M trots att detta var en M-bil. Om jag kommer ihåg rätt så var det Brembo-ok som BMW leverade 135:an med. Square vs. Staggered: Även om det är mycket effekt på bakhjulen så finns det trots allt en gaspedal för att reglera detta. Det finns inget tråkigare än massiv understyrning vid bankörning, här kan man inte göra så mycket mer än att vänta och vänta tills understyrningen slutar. Jag kan förstå vitsen med bredare däck bak på t ex. Porsche 911 eftersom nästan allt vikt är i bakänden. En BMW har i bästa fall 50-50 i viktfördelning. |
|
| Jag för min del kommer att gå upp ytterligare i bredd på mina bakdäck för att kunna få mer grepp i bakdelen och för att få ner mer effekt i marken. | |
|
Brembo 6 kolvs ok fram på 135i (exakt samma som BMW Performance till E82/88/9X) stämmer bra. 1M hade mycket riktigt 1 kolvsok men jag tror de är bättre än 6 kolvarna på 135. Om någon är sugen på att uppgradera finns 4 ok här för en spottstyver här: Länk OBS att ett framok till 135 kostar över 5000:- nytt.... |
|
| Ett tillägg, 1M ok på en 'vanlig' E82/8 kräver fjäderben från E9X M3. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.