|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I november har jag haft min 520d som Personalbil i 3 år och det är dags att byta. Funderar på en 330e som verkar vara en bra alternativ. Har försökt att läsa mig till hur det fungerar med laddning. - Kan jag ladda i ett uttag för motorvärmare? Står att det går men rekomenderas tydligen inte. Hur. Gör ni? Endast dedicerade laddstationer? - hur mycket laddas det när man kör med bensinmotor? Man bör väl el ladda för att det ska vara någon mening med det hela. Väntans tider...(till november) 🤓 | |
| Hur bor du? | |
|
Lägenhet med varmgarage. Har stolpe för kupévärmare där. Har tillgång till stolpe på arbetsplatsen också. ”Riktiga” laddstationer efter vägen antar jag. |
|
|
Fungerar bra att ladda vid stolpe för kupévärmare, jag gör det vid ena kontoret. Nackdelen är att vissa har timer på två timmar så man får gå ut å slå på igen en gång :) Bilen laddar så ofta den kan när du kör, vid varje inbromsning eller nedförsbacke. Jag tror du är helrätt ute när du funderar på laddhybrid, har själv 530e som förmånsbil. De veckorna jag pendlar hemifrån till Skövdekontoret så klarar jag mig nästan på att enbart ladda på jobbet. Där har vi riktiga stolpar med fri laddning. Har två mil enkel och beroende på om man har AC på eller ej och hur bråttom man har så kan man komma fram och tillbaka på en laddning. Perfekt nu när bensin och diesel är så dyrt. Toppar upp hemma över natten på långsammaste laddningsläget med "svärmorsladdaren". Jag är ofta nere i Göteborg också, då pendlar jag mellan Alingsås och Lindome. Med ett par reser fram och tillbaka på E20 mellan Skövde och Göteborg i månaden så brukar ja snitta runt 0.4 och ibland upp mot 0.5 om ja laddat sällan när man räknar på totalen. Kör mycket både privat och i tjänsten. Hade jag enbart pendlat mellan Skövde och hemmet så hade man ju i princip åkt gratis jämt förutom vid längre nöjesresor.. :) Fina är också att exempelvis Ikea har fri laddning vid sina varuhus, iaf i Kållered. Så shoppar man i ett par timmar har man några fria mil sedan. Jag brukar passa på och ladda om ja hittar en stolpe när jag är iväg men anpassar inte min resa efter det så att säga. Riktigt skön känsla att köra enbart på el med, tyst och skönt. Känns som stenåldern när bensinfyran hoppar igång även om den går tyst och har härligt sound när man pressar den lite. Rekommenderar verkligen en BMW-hybrid! Speciellt med det låga förmånsvärdet. Om du åker 5-serie idag så jag kikat på 530e om det inte är så att du är jätteförtjust i den nya trean, är man van och bortskämd med 5-serie så är det jobbigt att gå ner till en 3-serie. |
|
|
Tack för svar. Slog mig nu att min elstolpe har någon typ av timer så arr den laddar enbart 1 timme eller 2. Hur länge behöver den ladda? |
|
|
Håller fullständigt med. Jag kör en 330e sedan 8mån. Är mycket nöjd. Förutom till och från jobbet 2,5 mil t/r klarar helt på el. Motorvärmaruttag hemma och gratis laddstolpe på jobbet. Kör ofta Umeå Oslo, ligger på 0.5 och håller då hastighetsbegränsningarna. Kör då på Eco pro läge. Laddar hemma på låg tar c:a 4.5 Tim på 6amp säkring. |
|
| Med 3 mil till arbetet så kommer jag ju inte behöva vardagstanka så ofta precis. | |
|
Nya 330e kanske går 5 riktiga mil på el så om du kan ladda på jobbet så räcker det ju långt. Tar ca 4-5h att ladda om du laddar med 3,7kW. |
|
|
Tror bara att det är el i stolpen på jobbet under vinterhalvåret. Elstolpen vid bostaden är kraftstation hela året. Tyvärr är det timer på båda så den är nog igång enbart 2 timmar. Om man för det mesta kör ”unplugged” blir den då mest lik en 320i eller en 330i? Var och tittade på en idag och fungerar på följande setup. - Melbourneröd metallic - svart konstläder/tyg - model sport - connected paket - Harman Kardon högtalare - tonade sidorutor - eluppvärmd ratt Tycker det blir riktigt läckert. Eller är jag fel ute då jag inte har någon ”riktig” laddstolpe. Ska jag då gå på tex 320d? |
|
|
Blir nog fin den där! Köp den och sedan finns ju en anledning att lösa laddning hemma/jobb. Om inga bilar finns att ladda så sätter ju ingen upp en laddstolpe. |
|
|
Blir väl så att det blir en 330e till slutet på året. Får kolla upp om det går att få tillräcklig laddning på hemmaplan. Antingen få bort timer på motorvärmarestolpen eller få Huge att montera ”riktig” laddstolpe. Hur mycket kan batteriet bli laddat om nu timern slår av efter 2 timmar. Vet egentligen inte om det är 1 eller 2 timmar. Måste man synka med inställning i bilen så att den laddar den tid mtorvärmarstolpen är på? Mycket funderingar... |
|
|
Beror på hur mycket ström som finns. 10A i 1h med 230V ger 2,3kWh. Om det är 8A så är det 20% mindre. Bilen laddar när sladden är i. Leta inte massa problem som inte finns, men se om du kan ordna så en laddstation installeras. Finns bidrag som ger 50% tillbaka nu. Kolla Naturvårdsverket. |
|
|
Jag har haft min 330e i snart tre år och skulle alla dagar ta en igen mot en motsvarande bensin/diesel. Trots att jag inte har möjlighet att ladda hemma utan bara på jobbet (fast till jobbet brukar jag för det mesta cykla..). När du startar bilen går den i auto-läge och bensinmotorn och elmotorn hjälps åt vilket faktiskt gör skillnad. Bensinmotorn stängs ofta av vid lägre hastigheter och nedförsbackar. Kör man med GPS (vilket man bör göra) sparar bilen på el till när den anser det är mest gynsamt att nyttja den (det lilla som finns). Har man ström i batteriet kan man tvinga den att köra på enbart el och det går även att köra i save-läge och ladda upp batteriet. Kan vara bra vintertid om man vill ladda upp batteriet så att man kan köra på värme med appen. Många här på forumet verkar klaga på kompromissen med hybrid men jag tycker det fungerar mycket bra. Det jag framförallt skulle vilja ha är längre räckvidd på el och det får man i den nya 330e. Min körstil har blivit mer avslappnad och det är skönt att kunna glida fram tyst i köer samtidigt som elmotorn hjälper till vid omkörningar och ger en nästintill direkt kraft utan fördröjning. |
|
|
Härlig läsning Müllweiser. Lutar åt en beställning nu i veckan. Tack Grelle, på stolpen står det 16A 250V IP34 10A Vet inte hur lång timern är. Har hört mig för med mitt hyresbolag om att ta bort timer eller sätta dit laddlåda/Wallbox mot egen kostnad. De skulle höra av sig... |
|
Transocean |
Tja, håller nästan med Müllweiser efter 5000 mil med min 530e bortsett från: "ger en nästintill direkt kraft utan fördröjning" Är ju bullshit även om man kör i Sportmode och sedan drar spaken till vänster.... även då skickas kraften via den åttastegade ZF som då först måste tänka vilken växel skall jag mata in nu liksom:-) och Teslan sticker bara .....såååååå fort |
|
330e Om jag förstått rätt så laddas batteriet i SAVE mod. Detta för att fixa temperatur i kupé vid start. Går batteriet att ladda till max i denna mod? Hur lång tid tar tar det? |
|
Transocean |
Jag laddade batteriet på min 530e med Battery Save från 0 till 100 på en halvtimme mens jag körde på motorvägen i Danmark. Det fick mig undra varför bilen klarar att ladda batteriet 6 gånger snabbare med bensin än med ström? Det batteriet är förresten på 9.2 kWh, vet inte vad den nya 330e:n skall ha för storlek? |
|
(Första inlägget för mig här!) Min X1:a frågar om ”Settings charging current” varje gång jag slår av den. Mitt standardval är ”low” eftersom jag hemmavid kopplar in den i vanligt vägguttag. Men när jag står på ICA eller utanför IKEA så kopplar jag in den i gratis-laddstolpar, såna där man inte behöver ta fram egna sladden. Min fråga är: ska jag välja inställning ”low” även då? Eller kan jag välja ”high”? Kommer jag ladda lite snabbare så? Finns det nån risk om jag väljer fel? Varmt tack för svar |
|
|
Sätt high där. Din bil kan som mest ladda 16A i en fas, dvs 3,7kW så det är inte särskilt "high". Finns ingen risk att du väljer något fel. Bilen tar aldrig emot mer ström än vad den själv kan ta emot. Går liksom inte att forcera in mer ström än bilen klarar av för att laddaren i sig är potent. |
|
| Super, tack för bra svar på en riktig n00b-fråga. | |
| @Brodpinnen På min 330e gäller den inställningen bara när man laddar med den medföljande laddaren i ett vanligt uttag. Det borde vara likvärdigt på en X1 vilket innebär att du kan låta den stå på low när du laddar med en dedikerad laddare. Jag har t.ex. min inställd på 10A men när jag laddar hemma i laddboxen laddar den ändå upp till 3,7kW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.