|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag skulle sätta en slant på däcken...Landsail har figurerat förr i "vibrationsdebatten" om vi säger så och nästan alltid har det slutat med att problemet försvann med byte till bättre däck... ;) Däck med orundhet och/eller partiella förhårdnader i stommen kan man balansera till 0,0 gram obalans men ändå försvinner inte vibrationerna! Det är tyvärr vanligt att billiga kina-skräp-däck som t ex. Landsail har orundheter och förhårdnader. Vissa bilar är mer känsliga än andra för detta och BMW tillhör troligen en av de mest känsliga i det fallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...är du helt säker på fälgen? Jag vet inte vad man kan testa med som referens, borde finnas någon stabil origialfälg....kan så klart ha fel, men har haft samma problem med fälgar till en Volvo C70 ( 20"...), efter däcksbyte och balansering försvann problemen....det säger mig att mycket kan sitta i fälg/däck... em3 |
|
|
Landsail däcken gör det 10 ggr värre ja. Två firmor som haft däcken, säger att det beror på det bättre greppet i nya sommardäck ihop med någon svag punkt på bilen. Två firmor har alltså balanserat och mätt däcken men någon sorts laser som skulle upptäcka problem med däck/fälg. Däckteam har även gått igenom bilen i samband med fyrhjulsinställning och sa att de fann inga problem alls, undrade istället hur mycket jag lagt ut på fram/bakvagn då allt såg bytt ut. Har även testat 2 olika uppsättningar originalfälg/vinterdäck 16". Problemet är att vibrationerna finns där även med andra däck, men betydligt mindre, så lite att man kan leva med det, uppträder i samma hastigheter och ger samma fenomen. Bilen vibrerar och spårar, är även extremt vindkänslig. Pga att problemet finns oavsett däck/fälg, så söker jag nu i första hand problem på bilen, köper såklart att Landsail däcken med stor sannolikhet inte håller måttet och förvärrar problemet. Funderar på att byta bromsok, ingen kolv kärvar dock. Men fattar inte att skivorna verkar slå sig hela tiden, bytt 3 gånger, senast till Brembo. Med helt nya skivor vid första turen efter bytet så ruskade ratten väldigt lätt, sen förvärras det bara mil efter mil. Tänker om det kan vara något med oken? Har bytt hjullager och belägg. Om skivorma nöts vinda snarare än slår sig, för de blir inte varma. Känns som man famlar efter halmstrån nu 🙄 |
|
|
När det gäller nya skivor är det väldigt viktigt med inkörningen så det inte slår sig , finns massor med tips hur man går tillväga. Gällande spårkänslighet, och vindkänslighet låter det med som stötdämparna har gjort sitt. Hur långt hade bilen rullat? |
|
|
Men vänta lite , du lånade originala fälgar då försvann ju allt vibrationer vill jag minnas? Kör du med samma fälgar fortfarande med centumringar? Tror inte att spårkänsligheten är pga kass ringar men vibrationer garanterat. Dåliga stötdämpare orsakar som sagt svampig körkänsla , spårar och är mer eller mindre mycket farligt enligt mig. Även om du har nya centrumringar betyder inte det att du ska lycka få bort vibrationer om måtten inte är 100% |
|
|
Det du behöver göra för att helt utesluta däcken (och fälgarnas ev. orundhet) är att göra en "Road force balansering" där maskinen mäter upp avvikelser i däckens kraft mot "vägen" när de snurrar. Det är inte så många däckverkstäder som har den typen av balanseringsmaskiner men de finns lite varstans i landet... Glapp i framvagnen kan ge vibrationer i bromsarna. Varje enskild detalj i framvagnen kanske inte är så sliten men totalt kan spelet bli för stort när saker är lite halvslitna... Kärvande bromsok kan få skivorna att gå varma med vibrationer som följd. Det är dock mycket ovanligt att bromsskivor "slår sig" även om nästan alla säger så - det brukar främst vara ojämn friktionsmaterielöverföring från bromsbeläggen till skivorna som får dem att vibrera. Det kan bero på kärvande bromsok eller att man kör skivorna för varma och sedan bromsar in och står still med bromsen nedtryckt - då får man en "stämpel" av bromsbelägget på skivan med friktionsmaterial och det materialet bygger sedan på sig själv allt mer vartefter och problemet eskalerar. Mvh Johan B Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Jag trodde vibrationerna var helt borta med de andra däcken. Men tog ut segern i förskott. Efter några dagars körning märkte jag att de fanns kvar, men i betydligt mindre utsträckning, behövdes hårdare inbromsningar, torr asfalt, bromsning i kurva mm för att få fram samma fenomen, så problemet var kvar men minskade betydligt med mjukare och högre däck. Fälgarna är samma igen, nya ringar. Finns inga glapp i framvagnen, bytt allt utom stötdämpare. De byttes aldrig då bilen inte är ett dugg svampig, snarare lite åt det stötiga hållet, ej sänkt, helt original. Oken kärvar inte, kolvarna rör sig lätt, vart isär med och smort upp båda oken, samtidigt som hjullagren och skivorna byttes. Som jag kanske nämnt tidigare köptes bilen för två år sen, med lätt vibration i framvagnen vid körning och kraftigt vid inbromsning. Säljaren sa att skivorna är vinda, bara byt och tuta kör. Den stod på Dunlop däck då, de gav alltså samma fenomen som nuvarande Landsail. Har säkerligen kastat + 30 000:- i framvagn/bakvagn/däck och har fortfarande inte löst något alls, (om någon tycker jag låter bitter) Funderar på rattstången också, jag har ett litet klick om man står still och rattar höger/vänster, men kan inte med handkraft få fram något glapp ur framvagnen, inte heller däckfirmorna eller bilprovningen, som jag bad kolla extra efter något glapp eller om något var påväg att ge sig, tipp topp från samtliga Men å andra sidan klickar det och knäpper i ratten på nästan varenda bil över 10 år utan att de vibrerar sönder... |
|
|
Jobbigt fall och 30 000 är mycket pengar. Kan tyvärr vara dyrt att äga beg BMW om man inte själv mekar, det har jag själv fått erfara. Man har ju en tendens till att lyckas köpa begbilar som behöver en uppfräschning. ;-) Just underrede, framvagn, bakvagn kan så klart springa iväg men förhoppningsvis har man ändå bilen en del år och då sprids det åtminstone ut (en liten tröst). Vore ju bra att låta en seriös verkstad undersöka det hela, en verkstad med både däck och mekkompetens med tillgång till de rätta maskinerna, jag är väldigt tveksam till Landsail däcken själv, ofta har väl Kina däck hårdare gummi. I värsta fall kanske både hjulinställning och hjulbalansering behövs men en seriös verkstad bör väl kunna vägleda. |
|
|
Tråkigt att höra att inget hjälper. Har skummat igenom hela tråden men hittar inget om "platta fläckar" på däcken. Har själv bråkat med vibrationer och obalans och tillslut visade det sig att det var just platta fläckar efter bara en natts parkering, och kanske än mer efter en helgs parkering. Min erfarenhet av dessa är att man måste köra flera mil innan däcken "går till sig". Jag hade ca 5mil till jobbet och det var på gränsen med Landsail däcken, 3-5mil räckte med Hankook, körning på mest 80-väg. Däcken blir inte varma nog vid vanlig landsvägskörning. Körde jag en mer inspirerad sväng tog det kortare sträcka. Hoppas det löser sig! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Med tanke på hur mycket pengar du lagt på bilen redan, tycker jag nog att du bör göra en seriös road-force-balansering (kanske det du borde gjort först) - kostar några hundralappar och då får du svart på vitt hur hjulen beter sig (både fälg och däck tillsammans). Det kan vara så illa att fälgarna inte är helt runda av någon anledning och/eller däcken har strukturella problem som gör att du får vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@525i Vet inte om jag missförstår dig nu men att man ska behöva stå ut med att köra 3-5 mil varje gång (?) innan vibrationerna släpper låter inte bra alls, inget jag skulle acceptera. Beror i och för sig också vilken typ av vibrationer vi snackar om nu. Möjligen lite extra vibrationer om bilen stått ganska länge (ej ovanligt) men inte annars, verkar ju sjukt irriterande/jobbigt, inte "normalt" för en BMW med regelbundet underhåll. Borde ju kunna bli "krigsrubriker" i motorpressen annars. "BMW vibrerar på körsträckor under 5 mil." Kanske är såpass enkelt att folk måste sluta snåla med däcken. ;-) |
|
|
Johan B har ett bra förslag på lösning! mats_epost, Länk Flat-spots uppstår på alla däck men troligtvis så är det skillnad på märke och pris på däcken hur snabbt de "återställer" sig, som du är inne på ;) . Sen kan det vara att olika bilar beter sig olika men just BMW har vissa modeller som är extra känsliga. Jag upplevde fenomenet tydligt med Landsail och halvtaskiga bussningar i framvagnen på en E61 -2005. Bytte "allt" iframvagnen och samtidigt byttes alla däck. Skillnaden var markant till det bättre och en "vanlig" person skulle nog inte ha känt att det var något efter denna operation, men jag kände... Det beror troligen på att jag var van min bil och var extremt uppmärksam. Detta uppstod oftast på våren då det just bytts till sommardäck och att det kan vara stora temperaturskillnader. En annan sak att beakta är vägen man åker på. Finns många sträckor där det upplevs som små vibrationer i bilen och det kan då bero på att vägen inte är jämn, tänker er en "ångvält" vid nyasfaltering som stannar och föraren går på lunch eller annan rast, välten står på samma ställe och den väger ju en del= det blir en liten grop. En grop skapar fler gropar av oss som kör på vägen. Tänk vinterväg, men bör bli lika på asfalt då den inte är så hård som många tror. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.