AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.726

Vibrationer i ratten, snart bytt hela bilen 530 E60 -05

Sida 1 av 3
Hej, som rubriken lyder, blir snart tokig.

Köpte bilen för snart två år sen, med ganska kraftiga vibrationer i ratten som förvärrades kraftigt vid inbromsning.
Skivor vinda, tänker man, mindre problem.

Bytte skivor/belägg, blev bättre men vibrerade fortfarande oacceptabelt mycket, men inget vid inbromsning.
Då började bytandet på allvar.
Nya hjullager, däck, fälgar, centreringsringar, styrleder.
Samtliga länkarmar och krängningsstag både fram och bak. fjäderbenlagringar.
Efter det en fyrhjulsinställning.
Tagit av oken, smörjt och kollat kolvar, inget kärv.

Har inte bytt stötdämpare och inte inre styrleder då de känns fräscha.
Firman som ställde in däcken tyckte framvagnen var tajt och såg inga problem, jag kan inte heller tvinga fram något som helst glapp eller missljud från framvagnen.

Bytt skivor igen, då nya Brembo skivorna också blivit vinda, men vibrerar fortfarande, dock åter inget vid inbromsning, men oacceptabelt mycket vid körning.
Testat olika fälgar/däck, ingen skillnad.

Under 80 km/h märker man absolut ingenting.
Det börjar inte krypande från lägre hastighet, det bara uppstår i ca 80 km/h och är ganska konstant även vid högre hastighet.
Kan plötsligt försvinna vid små rattutslag, ex motorväg 120 lätt kurva åt något håll, så slutar det, med ratten rak igen så börjar det vibrera.
Snart lagt ut lika mycket som bilen kostade pga en vibrerande ratt.

Någon med en idé om vad det kan bero på?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Bara några tankar från mig.

Vid 80 skriver du. Min bil lägger i högsta växeln vid omkring denna hastighet. Vibrerar det även om du växlar ned?

Är fälgar och däck runda?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tack för svaret, det har jag faktiskt inte tänkt på.
Ska testa det idag.
Har haft olika däck/fälgar, inte påverkat, det vibrerar i stort sett lika mycket.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Då du nämner att det försvinner vid lätt rattutslag i kurva och att du inte bytt inre styrleder (styrstag) är mitt tips att byt dom då slitna sådana har en symptom likt den du beskriver.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
störigt sånt !

jag hade samma på min gamla 130 -06. Jag blev knäpp i huvudet. Bytte allt, hela kit i framvagnen, stötdämpare, skivor 2 ggr. Olika fälgar , balansera på olika verkstäder. Ibland var det vibrationer som "kom och gick" , var 200 meter vibrera bilen till och sen var det bra i 200 meter. Jag kom aldrig fram till lösningen tyvärr. En sak som jag vet är superviktigt är att anläggningsytorna mellan fälg och skiva måste vara super ren. Där putsa jag ganska mycket med svinto tills det blev helt rent.

Hoppas du får rätsida på bilen !

Min story sluta med nyköp :)
Tack för svaren.
Ska kolla på de inre lederna igen, de kändes som nya, därför de aldrig blev bytt.
Känner likadant, håller på att tappa det, har helt nya hjullager och skivor, så helt rena ytor.
Kan likaväl plocka av skivor och sitta där och stirra på alla blanka ytor och klia mig i huvudet, som sagt, börjar bli knäpp i huvudet

bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan vara styrväxeln som glappar en aning i mittläget, vilket innebär att det blir vibrationer då du kör rakt fram men inte när du svänger. Men börja med att byta de inre lederna/busningar som ej bytts. Styrväxel finns sannolikt begagnade hos skroten för en rimlig peng.
Skulle vara min tur.
Hade en V70 i flera år som började bete sig som en orm på vägen.
Den hade glapp i styrväxeln upplyste bilprovningen mig om.
Den vibrerade dock inte som BMWn gör, var mest obehaglig då man inte hade full kontakt med vägen.
BMWn är inte heller spårig, släpper du ratten på en rak plan väg, då går den rakt, trots att ratten skakar och ruskar.
Volvon kände man också glappet i framvagnen på, det finns inget glapp som jag kan få fram på BMWn, inte med handkraft iaf.
Tappade förståndet på Volvon med, den skänktes bort för att slippa eländet.

Trist. Låter lite märkligt att även de nya skivorna blivit sneda? Detta kan ju hänga ihop med kassa bussningar/länkarmar men dessa har du ju bytt med? Eller körde du en längre tid med nya skivor och gamla länkarmar?
Inte riktigt samma problem men snarlikt... Min e39 vibrerade kraftigt i både ratt och bil med men efter skivbyte fram försvann vibrationerna i ratten men bilen vibrerar fortfarande vid körning och börjar runt 80km/h. De blir dock värre vid inbromsning men inget direkt i ratten. Planerade att byta länkarmssats fram men fick tips om att byta skivor bak först då kassa skivor bak skapar vibrationer i hela bilen. Kanske kan hjälpa dig med? Har inte hunnit byta mina än så jag kan inte verifiera att det hjälper...

Hoppas det löser sig.
Körde en bit med kassa länkar fram och nya skivor ja.
Kan vara orsak. Nu är alla länkar bytt och nya skivor igen.
Skivorna bak är inte helt friska, har inte lagt så mycket fokus bak, dels pga jag kopplar rattskak till framvagnen men vill inte heller ruinera mig på bilen.
Tack för det tipset, har tittat på skivorna bak och funderat, de är inte vackra, men är det som du säger att även de kan ge vibrationer fram.
Då får jag byta dom med

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även defekter i bakvagnen kan ge vibrationer i ratten!

Det finns en tråd där TS hade liknande problem som du och bytte "allt" i framvagnen utan större effekt - efter att ha åtgärdat bakvagnen (jag har för mig att det var bromsskivorna) försvann plötsligt vibrationerna i ratten...

Du säger att du testat med andra hjul - vet du att de är vibrationsfria på en annan likadan bil?

Är det originalfälgar eller eftermarknadsfälgar? De senare kan behöva centreringsringar, annars hamnar de inte centrerat på navet = vibrationer.

Vad är det för däck?
Däck kan ha orundheter som inte går att balansera bort, även om de har 0 gram obalans ger det vibrationer. Vanligast på billiga däck men även premiumdäck kan i enstaka fall drabbas av detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret.
Har en uppsättning originalfälgar 16 och en eftermarknad 18 av bättre kvalitet.
18 däcken helt nya Landsail, 16 däcken är ok men inte nya, använder centreringsringar till 18.
Det vibrerar identiskt oavsett vilka däck jag använder.
Dock inte testat dom på annan bil, mest pga att ingen i min bekantskapskrets verkar äga en bil de passar på.
Killen som balanserade varnade för mindre vibrationer, då han ansåg det svårt att få till bra balans på 18 fälgarna, men det skulle bli minimalt enligt honom.
Därför jag testade med 16 och vibrationerna var identiska.

mekster.se har just nu "bromsveckor" med bra rabatter, om du går vidare på den linjen.

/Lennart
Tack, jag såg också det.
Ska se vilket jag testar först. Skivor bak eller inre leder fram.
Kan utesluta växellådan iaf, manuellkörde precis och det vibrerar för fullt i 100 på 4-5-6, tur det ändå...

En annan tanke jag glömde ta upp.
När jag bytte de 2 stora länkarmarna fram, då satt det plastringar i bussningarna på båda sidor, de var formade efter bussningen med upphöjda plastklackar som tryckte in emot mitten av bussningen.
Hoppas någon förstår vad jag menar.
Hade ingen aning om de skulle sitta på, för de satt löst itryckta.
Jag lämnade dom i, men när jag var under bilen nästa gång, då hade de tryckts ur halvvägs och satt fastklämda mellan bussningen och armen, såg inte riktigt ut så plockade bort dom helt.
Tänker att med dom på så borde bussningen bli betydligt stummare.
Någon som vet något om detta och om det är meningen de ska sitta där?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Landsaildäcken skulle jag nog säga vara stor risk att de skapar vibrationer - har pratat med flera däck-gubbar och de säger att det är väldigt vanligt att de är orunda och/eller har förhårdnader i stommen = går inte att få vibrationsfria även om man balanserar dem till 0 gram obalans...

Vad är det för däck på 16"-fälgarna?
Är de 100% perfekt balanserade?

Hur långt har bilen gått?

Stötdämparna - hur gamla är de?

Det där med länkarmarna och plastbitar förstår jag inte riktigt...känns inte som de är ok om det är saker som pressas ut...

Mvh
Johan B

Tack för svaret.
Har själv vart osäker på Landsail, chansade efter att ha läst några tester med modellen jag köpte.
De skulle tydligen vara första Kinadäcket som tagit en toppplacering i ett däcktest och kunde därför rekommenderas.
16" fälgarna är det vinterdäck på, nordfrost 5 eller 6, minns inte modellen.
Det satt nya vikter på de fälgarna när jag köpte bilen, har inte kört bilen på vintern något, bara använt dom för att testa vibrationer.
Det är identiska vibrationer och börjar vid 80.

Aldrig sett sådana plastringar i andra länkarmar heller.
De satt 2 st per bussning, svårt att förklara och jag slängde tyvärr dom.
Men de var ringar man pressade in i bussningen med 2 st konformade upphöjningar in mot mitten, de tryckte mot centrum av bussningen.
Inbillar mig att med dom i, får man en styvare bussning.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått och hur gamla är dämparna?

Mvh
Johan B

Sry, 21 000 mil, vet inte om dämparna, i värsta fall är dom aldrig bytta.
Dom känns inte på något sätt trötta

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om dom inte har blivit bytta på 21 000 mil och du har vibrationer i högre hastighet, skulle jag definitivt misstänka dem.

Mvh
Johan B

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Tråkigt problem!!
Läste ett svar fr en annan tråd.
Ta av hjulet, använd indikator klocka o kolla kast på bromsskivan!!!
Det finns spec hur mkt det får vara. Att lämna in bilen på verkstad är ingen garanti för att det blir rätt utfört.
Det får alltså inte vara något rost eller skit mellan nav o skiva.
Bytte på min gamla bil o slipade länge innan jag monterade den nya skivan och har inga vibrationer alls..
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.