|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack så mycket för alla svar. Får fortsätta sökandet. Börjar med nya skivor/belägg bak och ser över oken. Hade inte gjort kopplingen mellan vibrationer i ratten och skivor bak, karossvibrationer förstår jag, men att de skulle gå ut i styrningen trodde jag inte. Är inget supersnyggt skick på bromsarna bak ändå, får inbilla mig det är absolut nödvändigt att byta Ska se om någon sitter på en sån klocka man kan låna |
|
|
För att veta hur mycket vibrationer däcken genererar - försök hitta en däckverkstad med lite mer avancerade maskiner som kan "road-force-balansera" hjulen - då belastas däcket med en rulle som ska simulera "road-force" och då ser man direkt hur mycket det ger. Man bör också tänka på att just BMW har väldigt känslig hjulupphängning och en obalans/orundhet i däck/fälg, som inte ens märks av på en annan bil kan vara väldigt kännbart i en BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallå igen. Mer funderingar. Byter skivor bak just nu, plockat bort allt och märker att det finns ett ganska rejält glapp på drivaxlarna, i sidled (flera cm) In och ut mot hjullagret, man känner också tydliga hack när man snurrar drivaxlarna, både framåt och bakåt. Inbillar mig också att drivaxlarna rör sig in/ut när de snurrar. Är något av detta normalt? |
|
|
Hej Landsail däck Centrumringar Stötdämpare Dessa tre skulel jag lägag mest fokus på, Centrumringar är dessa i plast? Vi fick med Centrumringar till min frus förra bil en Tiguan med Enzo fälgar, Vilket skämt att man ens försöker kompensera dessa glapp med centrumringar av plast. Hade exakt samma vibrationer som du i vissa hastigheter. |
|
| Catch: använde du navringar i alu till slut? Var hittade du tillräckligt kvalitativa navringar? Glad midsommar alla! | |
|
Nej det gjorde jag inte utan det var vinter fälgar,höll ut en månad till sedan köpte begagnade WV fälgar Kastade fälgarna. |
|
|
Använder plastringar. Har bytt skivor/belägg/backar bak. Ingen skillnad alls, fast det rasade bitar av backarna ur skivorna bak. Börjar också tro att det är däcken, får testa dom på en annan bil helt enkelt. |
|
|
Så, tack för alla svar! Det är däcken. Har skiftat runt med andra däck fram och tillbaka hit och dit. Lånade en uppsättning originalfälgar med vinterdäck, inte en vibration! Verkar som det är fler än två av landsail däcken som vibrerar, kanske alla 4 |
|
|
Fin återrapportering. Den tackar vi för! |
|
|
Som AnderZ007 skriver att det var en fin återrapportering. Hela tråden är ett utmärkt exempel på hur en forumtråd bör se ut. Problembeskrivning, tips på vad det kan vara, bollande fram och tillbaka med förslag på åtgärder och slutligen en beskrivning på hur felet har lösts. Så fick jag lära mig i mitten på 90-talet hur en tråd i News-grupper bör utvecklas. Tack och en fortsatt trivsam Midsommar på er alla. Vänligen Nöckrosen I rather go ponding |
|
|
Har du kollat under bilen så det inte är något som är löst och börjar fladra när du kommer upp i 80km/h? ha någon som kör framför dig och tittar om de något som börjar fladra/vibrera när du kommer upp i hastighet. Är bilen sänkt? vad har du för lufttryck fram? |
|
|
Waterlilly, det saknades några små detaljer för att tråden skulle bli komplett när du skrev ditt inlägg... 1. Ett sent inlägg efter att problemet är löst som föreslår en lösning på det redan lösta problemet. 2. Någon som svarar TS efter att problemet är löst genom att påvisa att det var han/hon som levererade förslaget på lösning som sedan de facto löste problemet, dvs. vill påtala att han hade rätt från början. Så jag får väl påtala: Vad var det jag sa!? NU är tråden komplett! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag är medveten om att probolemet år löst. Men vill bara åter igen trycka på att balanseringen av hjulen är otroligt viktig. Har varit på några däckverkstäder som helt enkelt inte får till det - sen bytt till en annan verkstad som hittat felet (monterat lösdäcket från fälg lös så fälg och däck ”matchar”, är inte alltid så att ventilen ska vara på exakt samma ställe i förhållande till däcket) Så prova en däckverkstad som kan kraftmäta, alltså mäta hjultrycket mot asfalten. Inte bara när däcket snurrar fritt i luften... Gör det innan ni börjar byta stag etc... |
|
|
Kollade på bosse bildoktorn på youtube, han sa att de ska vara ostkakerent mellan nav å bromsskiva. Alltså så rent så du kan äta ostkaka direkt från navet. Kolla även bussningen eller va de heter på kardan. Om de sitter sån på e60? Har själv vibrationer i min e39 som ja levt med i 2 år. Ja blev galen för länge sen 😂 men kör man över 140 så slutar de, så man kör som en biltjuv 😂😂 |
|
| Läste nu att de va löst, härligt magnus 👍 antar att du också kör me flintahjul 😂 | |
| Hej, har du löst problemet med vibrationer? Jag har samma problem på min 525d f10. SOS | |
|
Hallå. Trodde det, men nej, nya sommardäck igen och samma visa. Sökte hela tiden svaret i däck/fälgar. Problemet är konstant, men beroende på väggrepp känns det mer eller mindre. Nu vibrerar det kraftigt i hastigheter mellan ca 80-120 km/h, sen avtar det successivt i högre hastigheter, 140 km/h och upp så är bilen stabil, jag förstår det icke! Ruskar också kraftigt vid inbromsningar med kast åt både höger och vänster. Upptäckte igår att ena lilla länkarmen fram vibrerat sig lös.... Har som jag skrivit tidigare bytt både skivor/belägg och hjullager, hjälpte inte ett dugg, även bytt större delen av fram/bakvagn. Enda som återstår för min del är stötdämparna, men de känns helt ok, inte svampiga på något vis. Har faktiskt gett upp, orkar inte byta en del till... När uppstår dina vibrationer? |
|
|
Vad är det för sommardäck och vad är det för fälgar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...om något är löst i framvagnen, bör du åtgärda det först! Minsta glapp kan ge konstiga vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
2 st nya Landsail fram igen. Men det är inte fälgarna eller däcken. Vibrationerna finns där oavsett. Dock mer eller mindre, med olika uppsättningar däck/fälg. Har som sagt lämnat in flera uppsättningar däck/fälg till firmor. De säger samma sak, det finns någon svag punkt på bilen som märks när fästet blir högre med nya sommardäck, men vad? Bromsok och stötdämpare är det enda kvar som inte är bytt. Förutom styrväxel/stång, känner dock inget glapp alls i framvagnen. Har självklart dragit åt allt som vibrerat loss. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.