AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
11.410

Spotify i bilen...

Sida 1 av 3
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej!

Precis köpt ny bil. En F11 2016.

Hur får jag in spotify i bilen? Googlat en del nu. Men fattar inte riktigt, laddat ner BMW connected och lagt till bilen. Men fattar inte hur jag lägger till appar i bilen.

Någon som kan förklara eller länka till en sida som förklarar steg för steg?

Sedan en fråga till, vi har 2 olika profiler i bilen. Vad kan det skilja på då? Speglarnas inställning? Om man har halv el på stolarna? Måste jag ställa in detta i profilen?

Tacksam för hjälp.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej!

Nu har jag fipplat på lite efter att jag läst på lite mer.

Jag har anslutit mobilen med kabel. Startar sedan Spotify på mobilen, men det kommer inte upp någon BMW logga på Spotify.

Om jag sedan går in i media externa enheter så finns inte spotify ikonen där. Inte heller under radio.

Går jag in under min bluetooth anslutning i bilen finns inget "Tillåt appar" inställningar att göra.

Så varför får jag inte upp spotify ikonen?

Behöver jag uppdatera mjukvaran? Eller behöver man betala för något tillägg i bilen för att kunna få in spotify appen i bilen?

Någon som kan hjälpa mig?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du vill inte använda spotify i telefonen och sedan spela via blutooth?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej!

Nej, jag tycker inte det är så smidigt, vill kunna nyttja bilen inbyggda stöd för detta.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Eller... Jag vill ju använda mobilen för Spotify, MEN jag vill kunna få upp spellistorna i bilens meny och välja där ifrån. Hur gör man det?
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Vad har du för mobil? iPhone eller Android?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
En Iphone X
84
235
84jr0
iPhone ska fungera bättre än Android vad jag läst om samt hur jag upplever att det fungerar i min bil. Tjejens iPhone fungerar klockrent och min android strular. Dock har jag aldrig testat att köra med kabel utan kör bluetooth.

Finns ett gäng klipp på Youtube hur man kopplar ihop det med sladd.

Angående profiler så kan man göra personliga inställningar som knyts till nyckeln så appliceras dessa beroende på vilken nyckel som används för att starta bilen. Man kan även ställa in att den frågar vilken profil som ska appliceras vid varje start oberoende av nyckel. Allt detta står skrivet i instruktionsboken.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Problemet är att jag inte får upp Spotify i bilen (spellistor etc), och ingen ikon med spotify heller, oavsett om jag använder kabel eller endast bluetooth.

Så vad kan tänkas vara fel? Gammal mjukvara i bilen? Måste man lägga till något i bilen? Måste man ”installera” Spotify i bilen?
84
235
84jr0
Det finns uppdateringar till bilen på följande länk Länk
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Yes! Jag har laddat stickan med den. Skall uppdatera ikväll.

Tror ni det löser problemet?
84
235
84jr0
Tror inte att det gör saken värre. Jag börjar alltid felsökning med senaste firmware så tar man det därifrån.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har för mig att du måste vara inloggad i appen Connecteddrive - det finns flera och jag använder den som heter BMW Connected med en symbol som föreställer en svart jordglob med blå streck. :)

Därefter skall appen Bmw Connected hoppa igång när du stoppar i laddsladden i mobilen (eller sätter in den i släden om du har sådan) och då skall bilens connected drive-meny upptäcka dels kalendern, spotify och andra appar.

Det är alltid bättre att ansluta med sladd för du får bättre funktionalitet då. Om du väljer att styra spotify från mobilen så skall du bara använda kanalen bluetooth-ljud. Men det vill du ju inte, du vill väl styra från bilens interface antar jag?

För övrigt så krånglar spotify-appen ganska ofta. Systemet är helt enkelt inte så robust som det gärna framställs i reklamen. Tyvärr.
84
235
84jr0
Jag kör min via bluetooth och kan styra Spotify, byta låtar i Spotify, läsa SMS och se kalendern osv i Office menyn. Får man något mer utöver det om man kör med sladd förutom laddningen till mobilen?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tack för alla svar!

Jag har connecteddrive (Svart jordglob med blå streck) Jag har konto där och är inloggad.

Prövade att sätta i sladden men det kommer inte upp något, varken kalendern, sms, spotify.

Även varit i "office" när jag väljer tex läsa sms, så finns det inga sms säger bilen, trots att jag har tagit bort filter, så allt skall synas.

Så om jag nu skall pröva detta ikväll. Då skall jag göra enligt följande?

1. Uppdatera mjukvaran.
2. Sätta i sladden till bilen med connecteddrive appen öppen på mobilen (inloggad) och då skall spotify, kalender, sms dyka upp i bilen?

Var skall spotify appen ligga i bilen, under media? Eller under menyn radio?
84
235
84jr0
Du har uppdaterad iDrive vilket jag inte har så frågan är om det är någon större skillnad. Jag behöver inte starta BMW Connected appen för den startar själv när telefonen är ansluten till bilen.

Jag har ingen Spotify app i iDriven utan väljer CD -> Externa enheter -> Bluetooth då får jag upp aktuell låt som spelas på Spotify och kan med joysticken byta låt. Spellistor får jag inte upp men det kan vara för att min iDrive är äldre än din.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
84jr0, så är det nog. Jag kan byta låtar via bilen, men saknar som sagt själva appen med spellistor etc
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Uppdaterade mjukvaran utan framgång dessvärre...
Kanske är jag som är helt fel på det, men om du ska ha själva appen behöver du väl Apple Carplay?

Har inte hört att man skulle kunna köra själva appen i displayen utan det, men som sagt jag kan ha helt fel.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Aha.

Är det någon som kan bekräfta att man måste ha carplay i bilen för att det skall fungera?
Ja du behöver CarPlay för att få ihop det hela. Köp till det och anslut enligt anvisningar så är du hemma. Android användare hänvisas till andra bilmärken fortfarande då BMW väljer att inte stödja något annat än Apple.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.