|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| @Grelle, precis - såg inte ditt inlägg förrän jag svarade. | |
|
@MUC "Ingen extrautrustning ger pengarna tillbaka" Men det är väl just det den gör eftersom DCT som begagnad fortfarande är dyrare. Gillar själv manuell låda men har insett att de inte tillhör framtiden och DCT är mer eftertraktade och kommer att så förbli. Tyvärr så är manuell växellåda för den nya generationen för att uttrycka sig milt ren skit. (Vet av egen erfarenhet) Den manuella växellådan är DÖD "Rest in Peace" |
|
| Den vara hela tillvalets pris plus kapitalkostnad för att det ska "löna sig". Det tror jag inte det gör. Men man får onekligen tillbaka en del av pengarna vilket är "bra" i utrustningssammanhang och bilen blir smidigare till vardags. | |
|
Blixten: Jag har inga problem med riktningsstabiliteten. Har kört 2000mil med min, varav minst 600mil Autobahn. Hastigheter 0-285km/h. Den är extremt riktningsstabil. Jag kan garantera att du kan äta en macka och styra med andra handen även om det kanske inte rekommenderas. |
|
|
Manuell vs DCT. Testa att köra en DCT innan du bestämmer dig om det är någon som helst tvekan vilken du ska välja. Och testa att köra den på lite mindre kurviga vägar och håll dig på 2-3-4 i snabbaste läget. Det är en jäkligt rolig upplevelse och det är så långt ifrån en vanlig trött automat man kan komma. Min åsikt i alla fall. Plus att man har automatläget om man vill när man kör mer till vardags. Manuell kommer säkert på sikt att hålla värdet bättre. Dels ovanligare och dels är det ju en hel del som vill ha tre pedaler och en växelspak att dra i. Men här och nu tycker i alla fall jag att DCT är både fantastiskt bra och väldigt roligt. Blev ärligt talat lite besviken när jag testade nya M5:an med vanlig automat. Inte för att den rent tekniskt är sämre (är den säkert inte) men det var inte samma upplevelse i den typen av bil när växlingen inte märktes. Sen är det såklart tycke och smak och vilket körmönster man har med. Så testa båda. |
|
| För det första så finns det ingen självklarhet i att saker som inte är populära nu, helt plötsligt blir populära i en oviss framtid. Hur många tänker behålla sin M2 i 5, 10, 15 år? Så köp den bil du vill ha, och inget annat. Det finns väl 22 000 M2 i N55-skrud enbart, och jag har aldrig sett någon annan M-bil så ofta till salu på Blocket som M2:orna. Räkna med normal värdeminskning, köp den vill du vill ha och använd den på det sätt du önskar. | |
|
Nimgaard Det var ur ren kostnadssynpunkt BMW beslutade att inte ha DCT i framtida bilar, jag håller med att DCT är helt underbar och inget skäl att välja manuell i det läget. Undrar bara hur många som verkligen känner till att nya M5 F90 inte har DCT utan traditionell automatlåda, besvikelse.... |
|
|
aerobat, då är det sannolikt så att sportchassiet även förändrar hjulvinklarna på M2. Men personligen tycker jag att det är skräp att man skall vara "tvungen" att extrautrusta bilen med det för att få acceptabla köregenskaper på en M-bil. De hade förresten en jämförtest mellan mercedes, audi och en 650 bmw i en svensk motortidning ganska nyss, även där ansågs bmw:n ha sämst/dålig riktningstabilitet vid körning rakt fram... |
|
|
Om man är ordentligt lång så ger de väldigt snygga competitionstolarna alltför dåligt lårstöd eftersom de inte är justerbara där. Tyvärr. Många förordar manuell men prova att "köra aktivt" med paddlarna manuellt i något av de sportigare körlägena och se vad du tycker. Det är en smaksak men jag älskar det, kör bara i automatläge om jag råkar ha en macka i ena handen hehe. Tycker du den är bullrig så finns det lösning för att få den lite tystare. |
|
|
Jag specade min m2c med standardstolar. Inget jag tänker på iaf. De är ju jättebra. Sportbromsarna känns ju helt rätt. De ser såå coola ut och är fantastiskt bra. Antagligen lite overkill på vanlig väg.... Jag tycker man ska ha: -manuell (sista chansen, snart bara hyvriddrivlinor att tillgå) -sportbromsarna -harman (lät skräp i början men har blivit okej) Även om jag ska köra ner bilen till skrot så tror jag manuell har framtiden för sig. Det går inte snabbare men det är så långt från autonom körning man kan komma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.