AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.737

Värt att tänka på vid köp av M2?

Sida 1 av 2
bu
193
burner
M2 lci -18
Vår igen och såklart blir man alltid sugen på byta bil :)
Alltid varit grymt sugen på en M2a och nu när de finns endel ägare här på forumet vad är de man ska tänka på när man kollar på en? kända saker man bör tänka på osv? Har en 428 m-sport cupe automat idag men är lite sugen på manuell igen men alltid kul med automat men jag har hört att M2an ska upplevas manuell vad säger experterna? och hur driftsäker är en M2a generellt och även manuell vs automat?

Jag kommer även köra vinter lite men jag har dubbade till min 428 idag på bmw 18" fälg vet ni om de passar rakt av? fick för mig jag läst någon stans att de skulle det.

Jag har hittat 3st objekt just nu som råkade vara manuella någon här som vet något om de eller om prisbilden är vettiga och om handlarna är bra ha göra med?

1 Platumcars: Länk

2 Hedinbil: Länk

3 BMW Bilia Gbg: Länk

Trevlig helg på er!
Köp åtminstone en competition om du ska ha en M2. allt annat är ointressant när du senare ska sälja bilen då marknaden flödar med M2 standard och andrahandsvärdet följer ner därefter.....

Detsamma gäller M5 F90, tycker verkligen synd om dom som var första ägarna och kort efter lanserades competition modellen, ingen vill ha standardmodellen om den inte är ruggigt billig.....
Det beror ju helt på om man vill ha N55 eller S55.

Hade JAG letat M2 hade jag letat efter Mil/Skick/Pris. Jag hade nöjt mig med en N55 och gärna så lite utrustning som möjligt.

Det enda jag stör mig på en vanlig M2 är de fula standardstolarna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror manuell är helt rätt val på en körglad bil!

Competition slår såklart lite högre, men kostar mer och det finns alltid en värre modell för mer pengar. Det stannar inte vid Competition eftersom det finns andra M-bilar och andra bilar än BMW M...

Jag tycker interiören lyfts enormt av Navi prof. Annars ser det för tråkigt ut, men det är min personliga smak.
S55 är sjukt trevlig. Finns fin potential i den motorn utan att behöva bygga om, vilket det inte gör i samma usträckning i N55. Sen är stolarna en annan grej jag uppskattar i Comp. I övrigt är jag likgiltig.

Vill man vara cool på stan så räcker det med vilken vanlig M2 som helst. Gemene man ser och vet inte skillnaden, och du som förare kommer ha kul ändå :)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Köp en ”vanlig” M2 med manuell låda, är mycket mer prisvärt än competition.

Kan du tyska så har du ett intressant test att läsa på:

Länk

Intressant i denna artikel är också att de har bänkat vanliga M2 som gav 400 hästar och competition som gav 418hk. Sen väger dessutom competition 50kg mer.

Enda direkta typ-felet som jag vet om är diffen på årsmodell 2016.
Känner två stycken som äger M2-2016 och båda har fått bytta diffen, utan kostnad dock.
Kommer inte ihåg exakt vad problemet var men är åtgärdat från 2017.

Dina 18”-fälgar kanske passar, kanske inte.
Det finns 18” som passar men många gör det inte eftersom bromsarna inte får plats.
Nästa grej att kolla är bredd och ET, standard på M2 är 9X19 ET29 fram och 10X19 Et40.

bl
2.294
blixten
325i -88
Vissa 18 tums fälgar, för icke M-bilar sägs passa med spacer, medans 18 tums fälgar avsedda för m2, m3 och m4 passar utan spacer.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
400 mot 418 häst spelar ingen roll. Förr eller senare trimmar någon den. Competition har potential för 700 häst utan att råna en bank, och det har INTE M2 N55.........
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Problemet är bara att du måste lägga 250000kr på chassiet om det ska funka med 700hk.
M2:an blir inte roligare över 450hk, det är inte rätt bil om det är det du är ute efter.
Hade gått för en M2 lci med adaptiva led(supersnyggt) bästa tillvalet är long beach blue👌
I övrigt är bilarna rikligt utrustade som standard sett till biltypen.
Lycka till!
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Ut och provkör alla har olika smak många ger synpunkter men vissa visar inte ens vad dom åker i själva. Jag har haft många olika BMW och håller dem högt men tycker mycket av karisman har försvunnit på nyare modeller. Har aldrig kört någon M2 men vad jag läst om den tror jag det är en helt suverän bil som dessutom blivit riktigt prisvärd. Att betala drygt 100000 för ett par stolar och 30hk är ju bara löjligt det är bara ett ha begär som skapas av marknadsföring och ett allmänt HA begär. Då snackar vi unik körkunskap om du skall kunna finna skillnad i detta på en bana eller strippen och hur ofta är du där!!!! Lägg krutet på hur du ska äga och bruka bilen så kommer det bli kanon.
Och om man vill ha 700hk så finns det bilar som är byggda för det redan från fabrik och som håller för det dock till en högre kostnad men hur ofta går den effekten att använda.
Ut och testa olika manuell och dkg viktigast är ändå en välservad bil med oljebyte dokumenterat och utrustad efter dina önskemål och ett skick du är nöjd med.
Lycka till
Mike
bl
2.294
blixten
325i -88
Burner, det absolut bästa tillbehöret om man gillar att köra sin M2 och inte mest bryr sig om bling, som väldigt många här gör, är att skaffa justerbara camberplattor. Då kan man ändra cambervinklarna fram så att man slipper de rent ut sagt dåliga högfartsegenskaper som M2 har, oberoende av däckfabrikat. Finns hos Millway för ca 4000 kr. Men är du mest intresserad av hur instrumentpanelen ser ut med stora eller lilla navigatorn kan du hoppa över det...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Det bästa tillbehöret enligt min mening är M Performance chassiet. Då får man:
1. Otroligt mycket tightare körkänsla och mycket bättre stabilitet i hög fart.
2. En bil som inte ser ut som en SUV.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Blixten, hur artade sig detta problem på din M2? Var det på vanlig väg eller bana? Vilka farter pratar vi om?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag är också intresserad av att höra hur de dåliga högfartsegenskaperna yttrade sig och hur de botades med kamberplattor...
bl
2.294
blixten
325i -88
De dåliga egenskaperna yttrar sig på sätt att föraren ofta måste korrigera bilens kurs med ratten för att kunna hålla ett rakt spår, framför allt på motorväg, men även landsväg. Skillnaden i kursstabilitet märks redan från lägre hastigheter 60-70 km/h vid körning i smalare filer avgränsade med tex refuger eller vajerräcken. Sedan blir den positiva skillnaden mer märkbar ju fortare man kör. Att byta fil på spårig motorväg från 90 km/h och uppåt kräver inte längre den uppmärksamhet det gjorde före camberjustering fram.
Avsaknaden av tillräcklig riktningsstabilitet i standardutförande, speciellt vid motorvägskörning, framfördes även i Tyska tidningen Sport Auto´s långtidstest av M2 (5 000 mil). Där de noterade att M2 inte var en bil som man kunde köra på autobahn och äta hamburgare med ena handen och styra med den andra. Samt att ett rakt spår krävde frekventa korrigeringar med ratten. De körde på Michelindäck jag kör på Continental. Efter att jag lät göra 4-hjulsinställning med de värden som rekommenderas för M4 GTS är skillnaden minst sagt påtaglig.

Det är möjligt, har ej testat, att m-sport chassi även förändrar cambervinklarna fram. Det är ju positivt i så fall, trist dock att cambervinklarna fram inte går att justera i standardutförande...
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬

Ngt som ställer mig frågande till.

Den allmänna uppfattningen är att en med manuell växellåda håller ett bättre andrahandsvärde.

Men när jag kollar blocket så är ju sanningen diametralt motsatt?

MU
940
MUC
M340i - 2025
@428, det finns i princip ingen extrautrustning som ger pengarna tillbaka - ofta långt därifrån.
Vet inte vad du har hittat på Blocket som styrker din tes men tänk på att det DCT-lådan kostade drygt 37” i tillägg mot manuell i nypris.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
@MUC Hänger inte riktigt med. Men efter vad jag förstår styrker du mitt inlägg?
DCT bilarna är mer eftertraktade och dyrare på blocket.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hans inlägg styrker inte din tes. Han påtalar det faktum att M2 med automat ska ligga minst 37” högre för att ha samma andrahandsvärde som en manuell. De kostade ju så mycket mer som nya.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@428, styrker? - Nej tvärtemot.
Att en begagnad M2:a med DCT är dyrare än manuell är väl ganska självklart med tanke på att den - som sagt - kostade 37” mer.
Frågan är hur mycket som är kvar av dessa 37” jämfört med en manuell?

Antar att du kommer fram till slutsatsen att DCT är mer eftertraktad bara för att det finns fler till salu med DCT?
Men det är inget konstigt med det eftersom nybilsförsäljningen var övervägande del med DCT, kanske 70-30 i förhållande, eller ännu mer.

På sikt kan det mycket väl bli tvärtemot, manuell blir mer eftertraktad.
Borde rent logiskt bli så, ju sällsyntare desto fler vill ha det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.