AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.653

Försäkra 420d 2015! 12000/år?

Sida 1 av 2
Ha
30
Hazze.A
523 -06
Tycker försäkringen på min 420 är svindyr.
12 000kr/år.

Bor i villa med garage.

Gjorde en sökning på Insplanet och valde förhöjd självrisk.

Paydrive var billigast med 900kr/mån
Moderna försäkringar kom 2:a mer 980kr/mån.

Är 47 år och bor 5 mil utanför GBG.

Vad betalar ni andra för era 4 serie i försäkring?
Som jämförelse:
31 år
435i
Kungshöjd med bilen på gatan
11300kr/år för utökad helförsäkring och reducerad självrisk
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Låter dyrt ja. Har du kollat Aktsam?
Något har skett med försäkringspremierna. Min 320 GT ligger på 15000 per år, en mil norr om Sthlm, 38 år, skadefri.

Är det kvalitén på bmw? Bilbränderna? Stölderna?

För några år sedan hade jag en X5a som jag kämpade hårt för att få ner till under 10, men lyckades varje år. Den hade rejält starkare motor och dubbelt så dyr.

Surt! 15 lax är saftigt.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vet inte om det är någon direkt nyhet att BMW generellt är bra mycket dyrare att försäkra än många andra vanliga bilmodeller. Så har det vart i många år.

Till stor del beror det sannolikt på att de är mer drabbade av delstölder och skenförsäkras i större utstäckning än många andra modeller.

Ofta får man en rimligt premie första året, för att sedan höjas...

MVH Christofer
29 år Skåne BMW 440i MPPSK 12k/år
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

IF visade sig va billigast för mig nu i Blekinge.

Själv kollar jag alltid bolagens hemsidor o jämför, så kan man justera självrisk mm mer exakt.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kolla med AKTSAM! Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är stölderna som har orsakat den här sista höjningen. BMW har alltid varit lite dyrare pga mer riskbenägna förare men motsvarande lika dyr Volvo eller Volkswagen mfl (= sånt som inte är populärt i öst) kostar nu ~50% av motsvarande BMW och så var det inte tidigare.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som sagts tidigare, det är alla stölder som driver upp premien.

Jag fick en höjning på sjuan med 20% här nu i våras (TH) och när jag ringde för att kolla upp varför var det raka svaret att det stjäls för mycket BMW, framför allt delar då och det är SVINDYRT att återställa vilket så klart hamnar på försäkringskollektivet men framför allt då de som oxå kör BMW. Svårare är det inte.

Man kan skoja till det och säga: det kostar att ligga på topp :-)

Niklas

Fransosen
Man får kompensera med att åka halvförsäkrat, o sen köra lite försiktigare.
Min M140 - 18 kommer hamna på 7300:- / helår och helförsäkring när vagnskadan går ut.
LF / 39år / Liten ort utanför Helsingborg
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kolla även med Watercircle. Klart billigare än alla andra på dom bilarna jag kollat.

Jag har aldrig behövt använda försäkringen så vet inte hur det fungerar. Det är ändå ett dotterbolag till IF så borde ju fungera som vilket annat bolag som helst kan man tycka.
em
906
em3
M3 cab -03
Fransosen, vad betalar du för "3:an"?

Jag betalar 2.200 helår......för trafik på min M3. De ville ha 6-7' för halvförsäkring ( frågade aldrig på hel, meningslöst då motor och drivlina inte ingår..), på 5 år har jag en "fond" på en 20-25'.

Jag tror de flesta överförsäkrar, har fem bilar och lite 2 och fyrhjulingar, men har kommit till slutsatsen att det är bäst att lägga pengarna i en egen fond. Det är kanske kaxigt, men jag har inte drabbats av mer än ett ärende på 40+ år, min släpkärra tog knappt skada alls, men parkeringsskadan på den stackare som öppnade dörren när jag körde ut från parkeringen, fick sin framdörr kraftigt demolerad. Och, ja, jag tyckte det var hans fel, som öppnade dörren när jag körde, men blev "skyldig", trafikförsäkring utlöst, 1000 spänn.

Jag vill inte uppmana bimmerägare att försäkra ner sig, men kanske inspirera till att fundera på vilken nivå av försäkring som är rimlig, och se till den totala fordonsflottan. Hur mycket jag sparat i fonden totalt, jfrt med helförsäkring, kan nog ligga på 6-siffrigt belopp!!

MEN, det kan hända att man klantar sig, frågan är hur mycket man ska förbetala för det......det finns inget rakt svar, parametrarna är antalet fordon och en bedömning av den egna prestationen i trafiken......

em3
em
906
em3
M3 cab -03
.......givetvis är också bostadens placering, garage mm. med i spelet, men det tänkte jag att de flesta hade koll på.......
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Em3 +1
Frågan är väl om man har råd att chansa? Att man sparar pengar på att försäkra ner sig råder det väl ingen tvekan om men vad händer den dagen man råkar krascha bilen, om än kanske bara lite lätt och får stå för notan själv? Att laga även en lätt skada är ju svindyrt idag så då får man hoppas man har några skadefria år i ”chansfonden” men jag tror inte det är många inte har den möjligheten när det väl händer, i så fall får man kanske bygga upp fonden innan man försäkrar ner sig?
Att köra på devisen ”det händer inte mig” är nog mer naivt än gångbart. Att vara efterklok och se till vad som inte hänt blir ju inte heller rätt underlag för framtiden.

@Em3: Förstår inte varför Hel är meningslöst att ha på en äldre bil med högt värde bara för att maskinskada inte gäller? Smäller du får du ju inte en spänn...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett sätt att få ner premien är att höja självrisken!

Kan göra rätt mycket på premien...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em
906
em3
M3 cab -03
NVG11,

jag är nog ingen generell likare, 4 bruksare och M3:an, alla mellan -98 och -04. Det är inte värt den skyhöga premien med helförsäkring, du kan kalla det naivt, men det är en kalkylerad risk jag tar på de 100-150 milen M3:an rullar per år. Klart att jag skulle bli grundligt besviken på mig själv, om jag klantade till det. De 4 bruksisarna är tillsammans värda under 100', men bruksvärdet är högt, och de är alla välfungerande, men inte värda att helförsäkra.

Skulle jag haft en bil som var under 6 år, hade det varit ett annat läge.....

em3
em3: ok, jag relaterade till TS bil, dvs en något nyare vagn. Har själv en bruksis Trafikförsäkrad, men på mina andra vågar jag inte chansa... entusiastbilen går dessutom bara några månader om året så då är ju kostnaden dessutom knappt hälften och den summan lägger jag gärna för att slippa oroa mig om nåt skulle hända.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
@ em3

Tror jag betalar runt 6000kr per år i helförsäkring på 3-serien. På den kändes det som den dyraste biten i förhållande till vad man "får" är garageförsäkringen. För några år sedan kostade en garageförsäkring typ 50kr/månad men nu vill dom ha 200-250kr...

Men som sagt, det hänger mycket på var man bor och hur man parkerar bilen.

Har alltid kört helförsäkring på alla mina bilar i princip oavsett ålder. Jag vet att man i det långa loppet förlorar på det men det känns enklast så. Ifall man har otur nån dag...

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.