AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.528

M140 MPE Vs Original Pris

Sida 1 av 2
Hej,

Någon som vet pris för ett Mpe och vad ett original kostar ?

// Tobias
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite nyfiken, vad pratar vi om? M Performance misstänker jag att Mpe är, men vad mer exakt?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag köpte här: Länk

Super service och tog bara 3-5 dagar.

Original är nog för dyrt. Är det "råare" ljud du är ute efter ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Finns två sätt att få mer ljud.

1)MPE och behåll allt framåt original (du måste kapa röret )

2)BCS midepipe och behåll sista dämparen.
Du får samma ”pops and bangs” med båda alternativen.

Det jag har till salu är med ”drone killer” som är avsett om du har MPE.
BCS midepipe = samma ljud som med ett MPE…till en tredje del av priset.

Länk
@ pellepirat vill ha lite mera ryt när man gasar, samtidigt vill jag ha den lika tyst som nu i Comfort när man pendlar, går den ekvationen ihop ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja det blir bara skillnad i sport läget oavsett alternativ.

Comfort låter den som vanligt, en gnutta högre men inget jag märker. Du får aldrig det riktiga rytet som jag tror du är ute efter. Då får du köra straight pipe och MPE. MEN då kommer burret i vissa hastigheter ( därav drone killer )

Jag förstår att det verkar svårt, jag gick den dyra vägen. Började med MPW, sedan BCS. Nu måste det av pga downpipe...

Du kan hämta mitt rör när jag monterat downpipen så får du själv testa dig fram. Röret bak måste ändå kapas oavsett.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
läs så mycket du kan :)

Länk
Kanske ska gå andra vägen och byta DP och behålla org avgassystem, lite mer effekt och lite dovare ljud :) ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja det kan vara en lösning.

Tror det finns snygga pirat kopior på ändrör..så får du MPE kolfiber look.

Sök lite på allexpress.
Beroende på vilken typ av ljud man vill åt, så gäller det här:

1) Resonanslådan under bilen tar bort höga toner.
2) Helmholtzkammaren i ljuddämparen tar bort djupa toner.
3) Kvartvågsresonator fixar till det 1 och 2 inte löser (dock inom smalt spann).

Inget av dessa höjer eller ändrar ljudet något nämnvärt, men tar bort drone i kupen vid vissa varvtal. Den främre burken kan man ta bort helt om man vill ha mer aggressivt rejsljud, men den bakre ska man vara rätt försiktig med om man inte vill ha resonans vid låga varv, typ motorväg.

Frekvensområdet där dessa fungerar är rätt smalt, med bara ett par tiotal Hz i amplitud. Det är svårt att få plats med en enda resonator som tar bort all drone.

Det kan vara bra att veta innan man sätter sågen i grejerna, eller bytar ut massa saker hejvilt. Tänker på alla som köper eller tillverkar egna muffler deletes. Lär låta satan i kupén...
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
vilken uppsättning har du Mahhbechh ?
Pelle
Sorry, har inte sett svaret förrän nu.

Jag har ingen M140, utan en 435i med performanceljuddämpare till en 235i. Mitt inlägg ovanför kan dock appliceras på alla motorer, och inte bara raka sexor. Det man får trolla med är exempelvis längd på rörutstick in i kammaren på nummer 2, eller hur lång nummer 3 ska vara. Det får man mäta sig fram till från modell till modell.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Vad ska man köpa om man vill ha mer hk och behålla möjligheten till någorlunda tysta starter på Comfort, samt klara besiktningen? Har kollat på Armytrix som var hutlöst dyrt med montering.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
@Jaymz , det är svårt att få mer effekt bakom downpipen. Det är där "blockeringen" sitter. Har du funderat på cattless downpipe
Jaymz
På en turbomotor - vilken som helst - så gäller att öka flöde/minska mottryck så nära inpå turbon som möjligt. Således gör det lite till ingen skillnad att exempelvis byta en ljuddämpare om det är effekt man vill åt. Som Pelle sitter så är det i motorer för gatbruk i dp du kan göra vinster. Längre bak duger det bra med att ha vanligt 80mm rör hela vägen ut.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Nä har dålig koll vad man ska göra och vad som ger rätt effekt. Vill dock inte göra någon förändring som gör att jag inte får igenom den i besiktningen.

So far har jag satt in en jb4 med blåtand, funkar bra och ger lite bättre knuff men lite ojämn kraftkurva, så jag brukar inte ha den aktiverad. Har även satt in ett Eventuri insug som gjorde mycket för ljudet när man kliver på gasen samt att det känns som att effekten ökat lite, men det kan vara placebo. :)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
du får inget ljus som inte klarar SBP. Så högt blir det aldrig oavsett vad du gör. Turbon och OE downpipe dödar det mesta.

Ska du ha rätt trim kö MHD, enkelt och de som levererar mest effekt på ett "säkert" sätt.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Var inte direkt ljuded jag var orolig för utan avgasvärden eller felkoder.

Vilken downpipe är "bäst" utifrån effekt om man kör med original avgassystem?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
mindre cellvärde ökar chansen till felkoder. Cattless kan ge felkoder. 200 cells och uppåt borde fungera. Min 300 cells fungerar fint.

Wagner, HJS är dyra , superbra tilverkning med fäste. VRSF är välkänt, "Kina" tillverkat och utan fäste.

Jag har inte hört någon som kör sportcat utan att trimma..
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Gracias! :)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag montera downpipen igår. Tog bort BCS midepipe, trodde det skulle bli för högt ljud. Det blev det såklart inte...under bilen ännu en gång :)

Hoppas det blir riktigt bra ljud denna gången.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.