|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Haft vibrationer i bilen sen jag köpte den, och då var det nya däck på 16". Satte dit andra fälgar som är 18" och det vibrerade ungefär likadant. Tänkte då att jag skulle ta bilen till verkstad och balansera den. Det var mycket ojämnt i däcket men efter det var bytt så blev det nästan värre!? Passagerarsätet vibrerar och likaså solskydden! Någon som har den blekaste? (Bromsskivorna är relativt nya) | |
|
Vibrationerna kommer från bakvagnen. E39an är känslig för obalans i hjulen och de ska helst noll-balanseras, dvs inte ha några balanseringsvikter alls. Vad är det för däck? |
|
|
Hej! Osäker på vilka däck det är. Han var tvungen att lägga dit 35g vikter på ett av däcken iallafall. Tog han bort alla vikter så var det 95. |
|
|
Troligen blir känsligheten ännu värre när diverse bussningar och leder börjar tröttna. Hjulupphängningen på de här bilarna innehåller många delar.. // Magnus |
|
| Kan ju vara så att fälgen inte centrerar på hjulnavet. Det kan eventuellt behövas centreringsringar. | |
| Önskade att nån jag känner har hjul till e39 så man kan testa. Men som jag sa så var förra däcken jag hade på nya och 16". | |
|
Nu förstår jag inte riktigt... Fick ett hjul 35 gram balansvikter men visade 95 gram obalans utan dessa? Då känns det som att det är något fel vid balanseringsarbetet! Om jag minns rätt i huvudet är 35 gram maximalt tillåten vikt enligt BMW - mer än så tyder på mekaniskt problem i fälg och/eller däck. Exakt vilka däck är det? Märke, modell och dimension? Är det en sedan eller touring? Är det en touring är det troligt att de fyra stora ("cola-burkarna") bakvagnsbussningara är dåliga - vanligt att de läckt ut oljan och då kan man få vibrationer och "gungningar" i bakvagnen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Även om fälgarna är nya så kan det behövas centreringsringar såvida det inte är originalfälgar till just din bilmodell. | |
|
Den behövde 35 till. Utan alla vikter var det 95 som behövdes. Det är en sedan. Enda jqg kan säga är 18" däck. Kan kolla sen vilka däck sen som sitter på. Det lustiga är stt dem förra fälgarna som satt på var speillans nya på bmw original fälgar. |
|
|
Ska prova att köpa nya däck o fälg. |
|
|
Sjuka är att det blev en liten snutt värre efter balanseringen vilket jag anser är väldigt konstigt |
|
|
Behövdes det 95 plus 35 gram = 130 gram på ett hjul? Då är det något allvarligt problem, antingen med fälgen och/eller däcket och/eller balanseringsmaskinen och/eller operatören... Om man slarvar med att spänna fast hjulet i balanseringmaskinen ordentligt kan det bli konstiga obalanser vid mätningen. Känns lite dramatiskt att köpa nya däck och fälgar innan du rett ut vad som kan vara fel...risken är ju att du får exakt samma fel igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
60 och sen 35 till. Mjo men hag börjar bli riktigt jävla trött. Bänt o böjt på stag o allt möjligt men hittar inget alls. |
|
|
95 gram på ett hjul är på tok för mycket! Prova att balansera det igen och får du samma vikter igen - vrid däcket på fälgen 180 grader och testa igen - blir det fortfarande mycket vikter - vrid däcket 90 grader - blir det fortfarande mycket - vrid det 180 grader. Blir det inte märkbart mindre vid de försöken är det något fel med fälg/däck, förutsatt att man utför arbetet korrekt och balanseringsmaskinen är hel... Vad är det för däck? Fabrikat och dimension? Vissa lågprisdäck kan ha hemska obalanser pga. fel i konstruktionen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Fabrikat är hag osäker på. Men det är 245/45/18 på bakdäcket där obalamsen var sjuk |
|
|
Vibrationer i alla farter? Kända punkter på e39 är silentblock. Homoknuten kan också ge ordentliga vibrationer, men rullar man i friläge ska det inte kännas. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Vibrationerna börjar runt 70kmh. Det är automat så det är svårt 😔 |
|
|
Bara att peta i "N". Mvh Ola |
|
|
Måste väl gå förbi R för o ta mig till N. Kan inget hända då om jag skickar i backen haha. |
|
| Då har du en väldigt ovanlig låda på din e39. | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.