|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vet att det finns många här på forumet som är väldigt kunniga och insatta. Så vilka moderna BMW (3 eller 5-serie) runt årsmodell 2014-2016 anses vålla minst bryderier? Motoralternativ, växellådor, extrautrustning osv. Skatt, försäkring och förbrukning spelar mindre roll. | |
|
De senaste åren tänker jag direkt på 325d LCI på E91, men den är för gammal för ditt spektrum. 530dA är en modell som spontant jag inte hört så mycket typfel på. |
|
| Min femma har nu snart gått helt problemfritt i tre år, eller jo; Jag hade ett litet knarrljud i stolen som de fixade efter 6 månader. Annars bara tanka och köra. 520da | |
| Kan slå ett slag för f30 320d med automat. Inte ett fel på nästan 17000 mil. | |
|
Jo, men tanken är väl att skilja på enskilda exemplar och vilka modeller som har få typfel. Har inte just 20d motorn haft lite strul? Iofs har det ju sålts enorma mängder av den så procentuellt kan den ju vara väldigt välfungerande. |
|
|
Utifrån vad som skrivs och vad man hör (och vad jag själv upplevt) är det några saker jag tänker på: 1. x-drive - känsligt system som verkar haverera relativt ofta med dyra reparationer som följd. Extremt viktigt med samma rullomkrets fram och bak annars tar fördelningslådan stryk! 2. Manuella växellådorna - verkar vara problem med att främst backväxelns synkroniseringsring spricker. Var försiktig så bilen står helt still innan du lägger i backen för att minska risken. BMW vill byta låda vid det problemet = dyyrrrt, men det finns firmor som byter ring till starkare dito för relativt rimliga pengar även om det svider en del i plånkan då med. 3. "N47-problematiken" med dåliga kamkedjor/drev, verkar nästan ha upphört helt från 2012/13. 4. Direktinsprutade bensinarna - kan koksa igen i insugskanalerna: åtgärdas med valnötsblästring. Kanske inte världens dyraste "reparation" men ändå något att ha med i bakhuvudet. 5. Ad-bluesystem - verkar ha en förmåga att frysa/oxidera sönder ledningarna. Finns säkert fler saker men det var de jag spontant kom på... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 330D rwd måste vara det mest pålitliga av årgångarna 2014-2016. | |
| Luftdämparna går ju sönder på löpande band så det är nåt att beakta, konstruktionsfel. | |
| Jag skulle säga att 3-serien är mer problemfri. Ingen luftfjädring t ex. Undvik panoramataket. | |
| Johan B, du skrev att bensindrivna bilar kan koksa igen i insugskanalerna, vad kan det tänkas bero på? | |
|
Hög åteledning av avgaser (sot) till insuget via EGR ventilen, och inga spridare som spolar rent. Alla motorer med direktinsprutning har mer eller mindra samma problem. Lungt körda bilar drabbas i högre grad. |
|
| Ok, tack för svar. | |
|
Blixten, Isåkare förklarade det i stora drag. Den stora skillnaden mellan direktinsprutade och "vanliga" insprutade bilar är att i den första sitter injektorn så den sprayar bensinen direkt in i cylindern ("bakom" ventilerna), medan i traditionella bilar sitter injektorn så att den sprayar bensinen i nedre delen av insuget och då kan det spola bort föroreningar i insuget och på insugsventilerna. De flesta GDI-motorer får problem med koksavlagringar förr eller senare - blästras bort med krossade valnötsskal. Det kräver lite specialutrustning vilket inte alla verkstäder har. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite olja från vevhusventilationen sätter sig också på ventilerna. Det blir kladdigt på ytan och koks på djupet. Enligt BMW finns det inga problem med detta...... Gjorde rent efter 15000 mil i samband med byte av högtryckspump. Inga extrema mängder med skit men efter 20000 mil är det säkert hög tid. |
|
|
På Mitsubishi som var först ut med problemen, kunde man plugga EGR ventilen för att slippa problemet, om det är praktiskt möjligt på en motor av idag vet jag inte. Trivs väldigt bra med min gamla E90 325 -05, och den verkar ha den sista vettiga bensinmotorn BMW tillverkat, funderar alvarligt på att leta upp en likadan lågmilare och säkra upp för framtiden. |
|
|
Får man rajlera lite.... Det är väl tre ord som inte kan finnas i samma mening :-) Nu överdriver jag så klart men tycker att det verkar vara mer problem med nya BMW än med lite äldre. Sen så är ju moderna bilar mycket mer avancerade på alla plan så det kanske inte är så konstigt att det blir fel då och då. Men tänker t ex med BMWs problem med bilar som drabbas av den där tråkiga termiska incidenten (på svenska, den börjar brinna) var väl knappast ett bekymmer på äldre bilar? Inte i den omfattningen att dom måste återkalla runt 30.000 bilar. Sorry, drog iväg från frågan. Kunde inte låta bli.... Niklas Fransosen |
|
|
Naturligtvis är vill han veta typfel och inte enskilda exemplar. Men jag tror dock i min enfald att en f3x med bakhjulsdrift och en n47 tillverkad 13 och senare med automaten är rejält pålitlig. Ingen egr som krånglar som i b47, kamkedjan verkar ha blivit tillfixad (dock har det ju sålts en hel del motorer av n47 och det är alltid personer med otur som låter högts), ingen fyrhjulsdrift som kan strula med allt vad det innebär och inga synkringar som pajar i den manuella lådan. Skippar man också panoramatak så kan man sitta väldigt trygg. |
|
| Hur vanligt är det egentligen med fel på den manuella lådan på nyare BMW? Jag har läst flitigt på olika forum och de flesta transmissionsproblem verkar uppstå på de automatiska lådorna, t.ex. ZF5HP19 där det finns ett "metallurgiskt probelm med en D-ring". Jag är inne på min andra X3 med manuell låda och har aldrig upplevt problem med vare sig koppling eller synkronisering. När jag däremot provkörde en X3 med automat fick jag efter en stund ett felmeddelande om drivlina - full drivkraft inte tillgänglig, vilket fick mig att undvika automatlåda när jag senast bytte. | |
|
Det är nog inte alltför vanligt att backen upphör att fungera på de manuella lådorna. Men när det händer har det varit dyrt att reparera och då ger det skriverier. Idag finns det betydligt billigare alternativ i form av att ett par firmor erbjuder reparation via annonser på blocket. Under 10 tkr plus demontering/montering. Troligen är även lådan förbättrad idag, men vet inte om det är så och i så fall från när. Min fru har en kollega på jobbet som råkade ut för att backen inte gick att lägga i på sin 2011 520d. BMW reparerade den för betydligt lägre summa än lokala mekonomenverkstaden, dit hon först körde bilen, offererade. Det var något år sedan och om jag minns rätt kostade det runt 40 tkr hos BMW. |
|
|
När man tittar på annonser på till exempel Blocket, så verkar övervägande delen vara dieslar med automat. Kör inte så ofta längre sträckor och därför hade jag hoppats på att det skulle finnas ett större utbud av bensinare. Verkar som att en senare n47 motor, automatlåda, bakhjulsdrift, sedan och rätt spartanskt med extrautrustning är en bra spec för att minimera problem. I rostskyddstester så har ju BMW fått goda omdömen sedan flera år tillbaka. Inte mycket att klaga på efter några år heller, generellt? |
|
| Köper du en sedan så slipper du dessutom ytrostproblemen på bakluckan som BMW tydligen alltid har på sina touringmodeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.