AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.924

BMW E24 635CSI 86 motorn kaput

Sida 1 av 2
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej,

Motorn har tickat ganska högt på första cylindern sedan jag köpte bilen ca 4 år sen. Jag har justerat ventilerna men tickandet försvann inte. Hursomhelst så gick motorn bra tills jag tog ut bilen för några dagar sen för att köra. Efter bilen blivit varm tryckte jag ner gaspedalen till kickdown på sportläge och när den kom upp i varv så smällde det till ordentligt från motorn. Efter det så gick bilen väldigt dåligt med missljud på köpet. Jag har lämnat in bilen hos Göran på G.P och fick nyheten idag att avgasventilen på första cylindern är av och det är märken på kolven. Så förmodligen blir det enklare att byta motor.

Har ni några förslag eller tips på var jag kan hitta en ny motor så tar jag tacksamt emot det.

Länk
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Vill även få tips och råd om det är bättre att renovera motorn. Tänker på att även om jag hittar en motor så kan jag ju inte med säkerhet veta i vilket skick den är och kostnaden blir stor hur som helst.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där låter väl inte speciellt svårt att reparera? Det är ju just en så kallad reparation - sådant som bilverkstäder inte sysslar med längre. Jag ser att du bor i Stockholm så det finns ju en mängd BMW-inriktade entusiastverkstäder att vända sig till.

Bil&Motorteknik i Huddinge - Per Larsson
GW Engineering i Bagarmossen - är det inte han du menar i ditt inlägg?
Spirous på Norrtullsgatan i Vasastan

Alla dessa fixar detta enkelt. Det låter för övrigt inte så komplicerat, det behövs kanske en ny kolv, två nya ventiler och ev ny kamaxel samt lite kärlek.

Bil&Motorteknik i Huddinge har gjort en hel del på min 850, alltid med gott resultat.

Om du vill kosta på din bil en riktig kärleksbehandling så kan jag rekommendera Wokke.de i Kaarst utanför Düsseldorf. Då kan du få motorn renoverad till nyskick om du vill, med nya bultar med mässingsbeläggning om du vill ha det. Det kostar dock en hel del som du säkert förstår.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Trist :-(

Men som Alexander är inne på så måste det där ju gå att laga av en rejäl meck! Att fråga BMW är bara dumt och om det är en ventil som gått av och en kolv som fått lite märken så måste dessa trasiga delar gå att byta mot nya eller bättre begagnade. Den här Göran, som identifierat felet, kan inte han laga?

Man gör det nog inte på köksbordet på en kvart men en riktig mekaniker (även om dom inte växer på trän längre) vet ju hur man gör det där på enklast möjliga vis.

Alexander tipsar om några bra firmor i 08-trakten, det finns fler. Sök här på Forumet och du kommer få ett antal till som du kan kontakta.

Niklas

Fransosen
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej och tack för ert svar!

Ja det är samma Göran. Han säger att det förmodligen blir billigare att byta motor. Per har gett mig ett prisförslag: ny motor + arbete + vätskor 25000kr.

Länk
Ny (ny???) motor inkl montering för 25k är som hittat, men det är nog en "annan" motor som avses gissar jag...

M30B34 är rätt ovanlig, gissar att den "nya" motorn blir en M30B35.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Precis, ny för mig men i verkligheten begagnad säkert 30 år gammal.

Jaså, har jag M30B34?

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
25 000 för en utbytesmotor med arbete är väl ändå rätt skapligt? Dessutom kan du säkert få utbytesmotorn lite extra renoverad för 5000 till med nya ventiltätningar och lite annat smått och gott.

Det är väl bara att köpa? Dessutom får du väl behålla den gamla motorn och kan plocka isär i småbitar?

Nya utbytesmotorer från BMW brukar benämnas "Short engine" i utrustningslistan. Motorn till min 850 (M70) fanns fortfarande kvar i utrustningslistan till 2016. Den kostar 199 275 kr! :)
Min gissning är att den "nya" motorn är en B35, bilen tappar lite av sitt värde då, om man skall vara petig. Den blir en bastard. Dessutom tror jag att man får flytta lite delar från gamla motorn, tex tråg. Men, i det här fallet med M30B34 eller M30B35 så är det säljarens marknad, antingen så köper man motorn "för dyrt" eller så renoverar man den befintliga (om cylindrarna klarat sig) för mycket mer. Nästa fråga är vilket skick den "nya" motorn har, att säljaren säger att den är i bra/OK skick är givet, men hur mycket vågar man lita på det? Är ju knappast sannolikt att säljaren kan uppvisa servicehistorik samt dokumentation som styrker det påstådda mil antalet. Så här skall man vara skeptisk, det enda man kan gå på är hur motorn låter, går o känns när den väl är i bilen. Allt annat får anses vara sagor.

Så om bilen är jättefin utan rost mm så kan det vara på sin plats o kolla hur cylindern ser ut, har den klarat sig så skulle jag föredra en renovering. Men det blir såklart dyrare än 25k, gissar på 60-80k hos rätt verkstad, tror INTE att "rätt" verkstad är B&M eller GW.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej igen,

Allt ni säger stämmer. Var inne på att köpa en utbytesmotor från blocket/ebay eller annanstans men man vet verkligen inte vad man får. Då skulle man få renovera den också innan man sätter in den. Jag tog Pers offert. Han vet vad han gör och jag litar på att hans motor som jag köper är ok. Han sa att den var genomgången med renoverad topp. Självklart kommer han titta på kamaxel, ventiler mm innan han sätter in den. Han ger även garanti. Så med detta sagt och gjort så var man 25000kr fattigare....men vad gör det om 100 år när allting kommer kring....

Bilen tas in om tre veckor och ska vara klar inom 4 veckor från idag. Återkommer med resultat.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kul! Fatta hur nöjd du kommer vara om 4 (tänk 5-6 veckor) när du får tillbaka bilen. :) Jag tror du kommer bli rätt nöjd med B&M. Föreslår att du ber att få se motorn nerplockad så du ser att grejerna är schyssta och de kan byta ut sådant som ev inte är det.

Gör du ett stort jobb så blir du genast en rätt bra kund (i och med att din slutnota blir rätt saftig) och då tror jag du kan vara rätt säker på att de gör ett bra jobb. En sådan där grej är ju sådant som är ett roligt jobb på vilken verkstad som helst.

Be att få se bilen med den gamla motorn urplockad, så de kan laga sådant som eventuellt är rostigt eller trastigt.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Tack för tipset AlexanderK

Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Med tanke på att det är en automat (TS nämnde kickdown) tycker jag inte att man behöver bry sig om att det blir en M30B35 istället för en M30B34 om man ser till samlarvärde, har det varit en manuell däremot. Hoppas motorbytet går bra!
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej Westerlund och tack för din kommentar!

Vad är skillnaden mellan de två och har det någon betydelse om det är en automat eller manuell?

Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,
Även om jag personligen föredrar manullt växlade bilar så håller jag inte alls med om tankegångarna om att ett motorbyte inte betyder något på en automatare. Det är självklart bättre ur samlarsynpunkt att ha originalmotorn i bilen. Skick och mil spelar större roll i så fall.

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag kan inte djupare detaljer. Men M30B34 är en äldre version än M30B35. Någon kan säkert bidra med mer info. M30B34 tror jag användes fram till -87 och finns med och utan kat. När e34 kom -88 så fick de M30B35 och de är katrenade. Effektsiffrorna skiljer en aning också.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Håller med CSi. Rätt motor gör att värdet behålls. Nu vet vi iofs inte om det är en B35, men det ligger nära tillhands att tro det. Kolla med verkstaden så slipper vi gissa? Oavsett, be att få den gamla motorn, den kan hur konstigt det än låter ha ett relativt högt värde.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Liten fråga, är någon av er med i fb gruppen BMW E24 ”The Shark”?

Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det jag menar är att en manuell 635 CSI är värd mer pengar än en automat, därmed blir värdeminskningen mindre rent procentuellt p.g.a. motorbytet om det är en automat. Personligen skulle jag aldrig köpa en "klassiker" med en automatlåda.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Tjena vänner,

Tänkte fråga om ni följer eller är med i gruppen Bensinupproret 2.0? Jag är det i allafall.
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej igen,

Fick nu veta av verkstan att de inte har en motor som passar. De trodde att de hade en som passar men motorfästerna passade inte. Har ni tips på var jag kan hitta en passande motor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.