|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gjort 4hjulsinställning för 2 månader sedan och allt var toppen. Men nu när jag kör på vägarna och håller ratten rak så kan hjulen ändå svajja till vänster och höger, måste hålla ratten stenhårt och parera när det blir ojämnheter på vägarna. Inget klonkljud eller missljud. Jag misstänker styrleder eller spindelled. Hur felsöker jag vilken led det är som. Öste bytas ? | |
| Rft däck ? | |
| Nej inga rft | |
| Dåliga stötdämpare? | |
|
Har du bytt däck/fälgar sedan hjulinställningen? Vad är det för fälgar (inpressningsmått (ET/IS))? Vad är det för däck? Hur är skicket på däcken? Slitage fram och bak? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jättefina däck inköpta förra året, 225/45-17 märkesdäck. orginalfälgar till e91 på min e91a. jämnt slitage överallt. @mats: nej inga fel på dämparna fjädrar fint över gupp och vägbulor utan missljud. felet är att framhjulen ändrar riktning, typ att man måste parera när man ser minsta lilla ojämnhet. tillochmed de vita strecken mellan filerna vid filbyte. |
|
|
Vad är det för fabrikat och modell på däcken? Är det samma däck fram och bak? Hur mycket mönsterdjup är det kvar på däcken fram respektive bak? Gjordes hjulinställningen med samma fälgar/däck som sitter på bilen nu? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan vara hjullager som är dåligt också. behöver inte märkas när man drar i hjulet med händerna. Eller bussning/-ar som är dålig. | |
|
Hej! Det låter exakt som mitt problem. Jag har inte hunnit att testa byta något i bakvagnen än, men hissar jag upp bilen bak så kan man med lite kraft ändra toe in på båda sidor, med lite gnissel. (Håller 9 & 3 ) Vänster bak har vid två hjulinställningar haft fel toe. Länk : nummer 18 kan jag enkelt vicka på med en plattmejsel, så den verkar vara slut (camberstag?) Ska ta och byta ut det mesta i bakvagnen. Kommer återkomma med resultat när detta är gjort. |
|
|
Hej Jontilito! Jag är ganska säker på att mitt problem sitter i fram på bilen. jag liksom känner när framhjulen ändrar riktning både till höger och vänster. alltså dvs EXTREEEEMT Extremt extremt spårkänslig. ska lyfta bilen i helgen och känna efter, men jag tror att jag kommer märka av samma problem om jag håller framdäcken (9 och 3) och vickar. kanske får lämna in bilen på en felsökning hos mekonomen |
|
|
TIPS! |
|
| Jag TROR jag har lokaliserat problemet. Tror att en skruv på rattstången är lös | |
|
|
|
|
OK, har nu kollat skruvarna på rattstången och kommit fram till att det inte är ngt fel där :( tror ja lämnar in bilen på felsökning snart. |
|
|
@Driftking - Jag tycker också att det känns som att problemet sitter i framvagnen. Men mina bussningar känns OK, också kollat och läst om att torx bulten på styrsnäckan kan bli lös. Men så var inte mitt fall, och jag har nästan byllt allt i framvagnen och kör med nya coils samt fjäderbenslagringar. Bakvagnen har visat fel vid de senaste hjulinställningarna och BMW säger själv att det är någonstans bak som problemet är. Har inte hunnit med att byta något där än, vi får testa oss fram helt enkelt! :- ) Återkopplar så snart jag hittar något. |
|
|
@jontilito Jag vet inte om har vågar säga att det finns fel i bakvagnen då jag känner i ratten hur den drar när jag stöter på minsta spår eller lutning i vägen. tror nästan att framhjul/hjulen vickas brutalt inåt och utåt och därav svänger vid minst gupp/spår. men jag har försökt ta tag i hjulen kl 12/kl6 och ryckt men finner inge fel :( |
|
|
När främre bussningarna till bakre bärarmarna (bakvagnen) gav upp på E46:an blev den extremt känslig och slingrade sig över vägen som en "kåt orm". Minsta rattrörelse gjorde att den stack iväg i sida och bilen blev hemsk och rent farlig i sin väghållning. Nu ser bakvagnen lite annorlunda ut på E90 så det går inte att jämföra den bussningen rakt av mellan bilarna. Men jag tippar på att du har en eller flera bussningar i bakvagnen som är helt slut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har känt efter på alla framvagnsdelar och ruckat på dem. det enda jag hittade var att den stora bärarmen på höger sida gnekar och rör på sig. på vänstra sidan är den tight och stum utan oljud. artnr: 31122405862 (dragstag) tror jag hittat mitt bekymmer. Länk bör jag byta dragstag på båda sidorna? skall jag även passa på att byta bärarm på båda sidor ? (artnr:31122405860) |
|
|
Spännande! Hör av dig efter bytet om det gjorde någon skillnad. Jag hade passat på att bytt på båda, brukar ha det som regel att man byter på båda sidor. Lycka till, återigen uppskattar om du återkommer hur det gick för dig då jag upplever samma problem. MvH Jonathan B |
|
|
Jag har beställt dragstag till båda sidorna. väntar på att de ska komma vilken dag som helst. förhoppningsvis idag och så blir det byte på tors eller fred. återkommer. |
|
|
Bilen fick en 4hjulsintällning i april då mekonomen gick igenom bilen i både bakvagn och framvagn vad gäller bussningar stag och fjädring etc. Mekonomen testkörde aldrig bilen efter inställning. -jag blev inte nöjd och hittade gnisslet jag la upp video på. Nu är främre länkarmar övre bytta på båda sidor och speedy gick igenom både framvagn och bakvagn samt 4hjulsinställning. Mekanikern testkörde bilen och var inte nöjd med inställningen och gjorde det på nytt. -jag känner mig ganska nöjd men inte hundra och börjar nu misstänka mina goodyear efficientgrip RFT Sommardäck........... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.