|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja precis, det känns ju alltid som den ska vara där. F61. Min hade dock PDC från fabrik så det kanske löstes på ett annat sätt men jag tycker att den alltid är med i matchen så att säga. Ska rota lite i kablaget imorgon. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
thekinglives |
ola: Har inte läst allt i tråden så om jag skriver lustigt skyller jag på det, men tänkte dela mina erfarenheter iallafall. Bilen har PDC från fabrik och alla givare samt PDC enhet höger bak i kofferten finns och är anslutna, men PDC piper inte, inte ens "felpipet"? På min om kontakten från pdc enheten till sensorerna är urjackad piper den med "felpipet". likaså om ngn givare varit paj. Jag vet också att man kan justera ljudnivån med tex "BMW Scanner" kanske kan man stänga av det med, du har förmodligen kollat men ändå. PDC enheten , har du provat med en annan får din nuvarande ström? Sista långskottet: har du mot förmodan dragkrok? eller har det suttit? isåfall leta där då den kan spöka med PDC. |
|
King, inget felpip när allt är ikopplat. Felpip om man drar ur kabeln till sensorerna. PDC kontrollmodul bytt. Bilen har faktiskt avtagbar dragkrok från fabrik. Titta på denna film där ser man tydligt att trailer är "not present" och att backen är i. Länk Det luriga är att systemet går aktivt en gång när man kodar modulen men inte efter tändning av/på. Detta upptäcktes av en tillfällighet då jag skulle koda in en ny modul. Det som återstår är den kabelhärva som matar PDC med ström och kommunicerar med bilen. Ska riva ner baksätet och kolla så fort jag får tillfälle. King, har du säkring 61 därbak? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
De många varianterna av PDC på E39 M5 förbryllar. K a n s k e kan den här skissen bli en ingång? Åtminstone gäller där inte längre säkring nr 61, utan en annan som jag redan glömt numret på. Länk En detalj i det aktuella problemet är att BMW inte drar de där skarpa gränserna i modellernas ändrade utföranden, som man gärna vill tro. En knivskarp gräns i tekniskt utförande mellan t ex 98-08 och 98-09 finns inte. Istället kan enskilda tekniska lösningar ha implementerats både (långt) före och (långt) efter detta månadsskifte, som i allmänhet gärna betraktas som en absolut gräns mellan "före" och "efter" . /Lennart Edit: I funktionsbeskrivningen för den aktuella PDC-funktionen sägs det att "fel-pipet" endast ges när PDC-knappen trycks in. Vid endast inläggning av backen, blinkar bara PDC-lampan (i knappen, som på min?). Förvisso en skillnad mot tidigare som jag dessbättre hittills sluppit erfara. |
|
|
Tack Lennart, F21 sitter där fram tror jag. Däremot finns ingen knapp på dessa bilar. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
thekinglives |
ola: nej. ingen säkring på NR 61. Sitz heizerung hinten...sätesvärmare bak....?? |
|
Problemet löst!! Tack till Peter U som såg denna tråd och ringde upp mig (!) Han hade exakt samma problem fast på en e46 och hade upptäckt att just de yttre sensorerna måste vara OEM av någon anledning. De duger inte med kopior trots att säljarna på typ eBay hävdar detta. De inre däremot fungerar fint med kopior. Detta verkar gälla bilar med endast 4 sensorer. På min 540 med 8 sensorer fungerar kopiorna på samtliga positioner. Tack igen Peter och även ni andra som har intresserat er. Nu är äntligen M5:an felfri. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Grattis! Vilken fantastisk lösning! Och att komma på den! "Nu är äntligen M5:an felfri." - Ungefär till nästa vecka, eller så... ;) /Lennart |
|
|
lenwib, det tog bara en kvart faktiskt ;-) Jag upptäckte en felkod på nivågivaren för Xenon. Men det är ju lätt fixat. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.