|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag betat mig igenom alla småfel på bilen men har en nöt kvar som jag inte knäcker. Hade felkoder på de två yttre sensorerna och beställde därför 2st nya. Felkoder borta men inget pip. Alla sensorer tickar men när jag testar med Inpa så ger bara de mittre sensorerna utslag. Om jag nu fått fel sensorer så tycker jag de mittre borde ge pip ändå. (Eftersom det inte finns några felkoder) Märklig detalj var att när jag snodde en från min 540 -02 så ger den utslag trots att det enligt partslistorna är fel sort. Hade även en annan PDC styrenhet men den beter sig exakt likadant. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i felsökningen. Tacksam för förslag. Mvh Ola Mina bilar: Länk | |
|
Hm... Jag skulle börja med att kolla artikel nr på prylarna som sitter i bilen, dvs sitter det rätt prylar med tanke på årsmodellen? Eller är det i värsta fall nån sorts blandning av "nyare och äldre" som ställer till det? Kanske-kanske läge att lyfta av bakre kofångaren o kolla skicket på kabelstammen som löper i kofångaren? Eller så är det så enkelt att högtalaren som ger "pipet" har gett upp? Och för att göra det extra "roligt" så har jag för mig att högtalaren sitter under hatthyllan :( |
|
|
Kabelstammen är det inget fel på, lätt att testa, ryck ut en sensor och får du då felkod så är det inte avbrott. Det är kollat. Ljudet är testat via Inpa och det fungerar. Men min tanke, som du är inne lite på, är att man bytt ut styrenheten till en nyare och monterat de sensorer som kom 09/2000, därav att det ger utslag på en sensor från min 540 2002. Ska norpa båda yttre från 540 och kolla om systemet hoppar igång. Styrenheten som sitter i nu heter 6904023 men jag kan inte utläsa om den är pre eller facelift när jag kollar real oem Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Bra att nån är kung på Inpa, får lära mig jag med, även om jag inte har behov just nu men det kan ändras fort. Funkar Inpa på E36 med? Kört på E34 eller hur? | |
|
Begränsat på e36, speciellt M3 och inga e36 före 94. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Behöver input här. Följande läge har jag på PDC. Inga felkoder. Alla fyra sensorer tickar. De yttre sensorerna "ser" ej. (De är bytta) I Inpa ser man följande: Backen är i. Inget släp ikopplat. Men "PDC activated" är inte tänd. Det skumma är om jag gör en defaultkodning med NCS-expert på PDC så hoppar den igång och tänder "PDC-activated" Slår jag av och på tändningen så är systemet dött igen. Trixigt fel detta. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Jag hade nog i det här läget (eller faktiskt långt tidigare) provat att korstesta sensorerna. D v s byta plats mellan en yttre och en inre och se om felet följer med. Det verkar ju inte kunna handla om något annat än kompatibilitetsproblem, tycker jag. Även om de utbytta tickar kanske de inte ger rätt signal tillbaka? /Lennart |
|
|
Lennart, då måste jag ju ta ner kofångaren, hoppades på att slippa det. Men det kanske ändå är nästa steg. Mvh Ola |
|
|
Ja, jag var osäker där. Det var längesedan jag hanterade sensorer och det var på en E38 -95. Där satt samtliga sensorer i plastlisten, vill jag minnas. Ser ut att vara lika på min -99. Tänkte att det kunde vara samma på -00. Men M5 är ju nåt helt annat. Och produktutvecklingen kräver säkert att allt skall bli allt krångligare... /Lennart |
|
|
Nu har jag även bytt de mittre sensorerna men felet kvarstår. Kolla på denna film, jag har precis innan filmen defaultkodat PDC-modulen med NCS expert men efter tänding av/på så går systemet inte igång. Inga felkoder. Länk Dock så indikerar inte de yttre senorerna på att något finns i vägen så att säga. Behöver input nu känner jag... Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
OlaO uteslut inte kabelstammen råkade ut för liknande probem dock en F10 vi höll på fram och tillbaks med nya sensorer alla tickar men inget ljud. Det visade sig i vårt fall att kontakten glappade. Jag klippte av alla kapbar typ 7 stycken och tvinna och lödde ihop allt. Det funkar fint nu. |
|
|
Catch, vilken kontakt menar du? Jag håller på att mäta samtliga kablar nu mellan sensorer och styrenhet. Hoppas hitta något. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Jag slet ut hela kablaget nu och kan se att jag tappade en till sensor när jag håller på och böjer och trixar. Beställer en ny härva. Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, I en annan tråd nyss påpekade jag hur mekaniskt känsliga hon-kontakterna kan vara. Minsta lilla vickande - och det är verkligen svårt att undvika - när man drar isär sensor och kontaktstycke, kan göra att det inte blir kontakt när man sen sätter ihop dem igen. Man tror inte att det skall vara så, för metallen tycks vara ingjuten i solitt gummi och kontakten verka vara "hur stabil som helst". Denna erfarenhet kommer från mitt arbete med - 95:an, men modernare teknik brukar ju sällan gå åt det robustare hållet. /Lennart |
|
|
Tack Lennart. Jag har fyra helt nya sensorer och sen har jag beställt en ny kabelhärva så det vore väl f-n om det glappar sen. Lite surt att behöva plocka på stöten igen men jag måste ha bilen imorgon, bilen är ju min något överdrivna daily-drive. Men den stora frågan är varför PDC:n är avaktiverad, ett defekt system ska ge en varningston och sen tystna. Min tycker att allt är frid och fröjd men piper ej och indikerar "not active". Tror inte innerst inne att härvan kommer lösa problemet. Det är något annat. Mycket märkligt var det att när jag bytte backswitchen så satt där bara en plugg. Ingen switch. Någon kanske har försökt tystat systemet förut. Det syntes att någon också varit ocg trixat bakom stöten då den frigolitbit som ligger där bara var hälften kvar av. Det ligger en hund begraven, men jag ska hitta den! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Min panna ligger i djupa veck. Jag har nu bytt kabelstammen till PDC men fortfarande intikerar systemet "not activated" trots att den känner att backen ligger i. Frågan är om systemet ska ha ytterligare någon "klarsignal" förutom backen för att gå igång? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Ola när vi hade det problemet på F10an så slog den ut även främre pdc tänk om det är samma på e39 och du kanske har även problem fram som allt ut bak? | |
| Skrev lite otydligt. Främre var ut funktion men slog även ut bakre pdc. Kanske du har liknande problem | |
|
Catch, jag har bara PDC bak ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Jag läser lite överallt att säkring 61 i skuffen är till PDC. Jag har inte ens stift på den positionen? Finns någon därute med en 99 eller 00 med PDC som kan kolla om den ska finnas? Hittade även denna PDF som beskriver retrofit av PDC. Även där nämns säkring 61. Se här:Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Under punkt 3, "Overview of installation..." nämns det under under sista punkten, "Note", att för fordon utan strömförsörjning till Fuse 61 skall "Kabel C" användas. I skrivande stund har jag ännu inte läst på tillräckligt för att ha en chans att behärska temat men litar på att du har motivationen .. :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.