AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.089

Bmw 325i E91 -10 rycker under körning varm som kall.

Sida 1 av 2
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Bmw 530D F11 M-Sport Touring
Hej.

Har ett märkbart problem med min e91, köpte den igår av handlare. På vägen hem så börjar den rycka, varm som kall, runt 2000 var +/- 300 varv kanske...
Tidigare är nox-givare, alla spridare och stift bytt.

Frågan är ifall någon spole är dålig, dessa vad jag vet ska inte vara bytta. Bilen har gått 9000 mil och är manuell.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
På vissa bmw motor är det rätt vanligt med kassa tändspolar inte ovanligt heller att 2 går sönder samtidigt. Låter ju som tändspolar men felkodssökning kanske våre bäst.'

Runt 10000 brukar stiften bytas också så lika bra å göra det med isf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en seriös handlare du köpt den av, har du minst tre månaders garanti - låt dem fixa problemet...

Är det "snabba" eller "långsamma" ryck?
Är det det första är det troligen tändrelaterat och är det det den andra är det troligen luft/bränslerelaterat.

Om bilen stått länge med nästan tom tank, kan det vara kondensvatten i bensinen som ställer till det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Johan B: Jag tankade full tank 98 oktan. Den stog med nästan tom tank, de var en av mina idér.

Svar på din fråga är att den rycker med snabba ryck.
Jag tänkte höra av mig till dom. En Ford-handlare så jag tror inte dom kommer bråka.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är viktigt att tändstiften är de som rekommenderas av bmw inte några som en mekaniker eller någon annan säger är likvärdiga... Dessutom är det viktigt att kolla att elektrodavståndet är rätt.
Jag har även varit med om att smutsiga kontakter till vanos gett upphov till ryckningar. Lätt hänt att det blir lite fuktigt/oljigt där med tiden.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Blixten: Jag ska kolla detta, såklart kan de spela roll. Jag kan i nuläget bara anta att de monterat angivna stift. Vet du på förhand vilka de ska sitta?

//Martin
bl
2.294
blixten
325i -88
Nej jag vet inte. Förr brukade det stå i instruktionsboken. Har du tur står det i din.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Stog inget i instruktionsboken, ska ringa BMW och kolla idag och se vad dom säger.

Tack för hjälpen!

//Martin
bo
283
borka
325i Cab -10
Här finns bra info om tändstift och mycket mera! Kanonsida!

/Anders

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in på realoem.com och knappa in sista sju siffror/bokstäver i chassinummer, och stega dig fram till rätt undergrupp (motor/elektronik) så får du upp exakt vilka stift som BMW säljer till bilen.

Oavsett problemet, bör du låta säljaren hantera detta för om du börjar "klydda" med det själv är det risk för att de kan hävda att det är du som orsakat problemet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Enligt säljaren har den stått ett längre tag. Stift, spolar och nox-givare ska tydligen vara bytt. Ska få kvittona på detta idag, (fick inte med mig detta vid affären).

Och enligt säljaren så har den körts väldigt korta sträckor av tidigare ägare.
Frågan är då ifall N53-motorerna är känsliga och kan koxa igen pga av detta?
Säljaren hävdar de och tycker jag ska börja köra lite mer "aktivt" med den innan vidare åtgärder vidtas.

//Martin
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nu har inte jag själv den aktuella motorn, men när jag köpte min bil trodde polaren som jobbar på BMW att den var nyare och hade N53 motorn, och sa "varva ur motorn regelbundet, vi byter spridare i parti och minut på lugnt körda bilar.

Min egen bil, som ju har den tidigare motorn, hackade också vid konstant varv, visaren till varvräknaren hackade som sekundvisaren på en klocka, men det gick över efter jag bytte tändstift (NGK) men det var ju dock nyss gjort på din bil.
bl
2.294
blixten
325i -88
I instruktionsboken på en 325i -88 jag hade en gång, stod det att om man kört lugnt under en period (typ stadskörning) och motorn går lite ryckigt, rekommenderas att köra med förhöjt varvtal (4500-5500 varv) under ca 5 km. Förslagsvis 3:an eller 4:ans växel. Vilket då kan rensa bort sotiga avlagringar. Funkar bra även på dagens bilar.
bo
283
borka
325i Cab -10
Ta ur ett stift och kolla, det finns bara en typ till din motor enl sidan jag länkade till: ZKBR7A-HTU. Köp på BMW. Stift byts vid vartannat oljebyte.

/Anders

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Ska kolla upp detta. Ryckningarna har blivit mindre nu när jag kört med förhöjt varvtal (ca 4000rpm) under en längre sträcka. Även kört mer aktivt...

Hoopas de går över helt. Återkommer!

Tack så mycket så länge alla!

//Martin
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Handlarn tog in bilen utan snack. De hade bara bytt 4 stift och spolar, och det satt BOSCH-stift. Vilket kan diskuteras, främst varför man byter 4st och inte alla 6st.

Återkommer med hur bilen blev efter felsökningen på firman.

//Martin
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Likt min bil då. Tidigare ägare hade bytt 2 tändspolar (en i taget) på auktoriserad verkstad. Man hade monterat ett nytt stift när man bytt spole, men inte rört de andra stiften.
Så i bilen satt 2 ganska fina stift, och 4 som var tokslut.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Låter som BMW-standard där alla bilar äldre än 5 år successivt börjar rycka och tappa effekt.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Har hämtat bilen och den känns mycket bättre. Dock inte helt hundra tycker jag, kan bara vara en känsla jag har också.

Är det någon som vet ifall dessa 6or är kända för att "rycka" normalt?

Hade tänkt byta alla spolar också nu när jag vet att stiften är bytta.
bo
283
borka
325i Cab -10
Min beter sig normalt utan ryck. Be en aukt verkstad koppla in Inpa för met precis felsökning. TP verkar ha haft otur med bilar om han skriver dådär..

/Anders

J-
534
J-A
325i T -08
Om NOX-sensorn är hel är det inte ovanligt att det kommer enstaka sporadiska ryck. När NOX-sensorn är kass går motorn homogent lambda 1 och då rycker den inte. Sensorn håller ca 5000 mil. Fick 2 st utbytta av BMW. Nu har jag NOXEM som funkar kanon. Förbrukning 0,65.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.