|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en F34 320D xDrive M-Sport 2018 som jag köpte lätt beggad. Har mestadels kört den på vinterdäck som jag köpte själv (18" 225/45 bak och fram), nu när jag bytte till sommardäck så spårar bilen ganska kraftigt, speciellt på motorvägarna runt stockholm där man nu nästan kör med hjärtat i halsgropen. Det är en staggered setup med 19" 225/45 fram och 255/40 bak, däcken är Pirelli zero runflats bmw original/stjärnmärkta. Är det normalt att det spårar så pass mycket? Är det runflats eller det faktum att det är bredare däck bak som gör att den spårar så kraftigt? Jag funderar på att köpa nya icke-runflat däck men då behöver jag fortfarande ha bredare däck bak eftersom fälgarna bak är bredare... Förslag på däck i så fall? | |
|
Samma situation för mig, spårar inget på vinterhjulen men med sommar (kör 19" med samma dimensioner och typ av däck som du har) så drar det rejält i ratten stundtals. Man vänjer sig och desigmässigt tycker jag GTn kräver 19" men ska bli intressant att prova nya däck som inte är runflat! |
|
| Prova att laborera med lufttryck i hjulen. Kan göra skillnad. Sen brukar slitna däck ge mer tendens till spårning. Sen känner jag tyvärr igen beteendet. Jag upplever det som lite värre i år jfr med tidigare år. Motorvägen jag åker en del på är dock väldigt sliten och där känner man av spåren tydligt. Om man ska körs icke rft så är min upplevelse att Michelin 4S är ett riktigt bra däck. | |
| Prova med med 3,3 bak och 3,1 fram, det funkar rätt bra för mig. | |
| Rft däcken spårar väldigt mycket jag fick hålla i ratten vid minsta lilla ojämnhet. Jag hade ändå 4 mm kvar byte till vanliga däck av bra märke då försvann problemet. | |
| Micheliln primacy borde vara ett bra val för dig om du vill ha bra komfort å allmänt bra däck. Sen finns ju deras sportdäck men dem kanske är något sämre i komfort än primacy men bättre på grepp. | |
| Såg nu det var xdrive har dålig koll på om dem däcken passar bra finns nog andra här som vet då fördelningslådorna är kinkiga på bmw | |
|
Kan vara en kombination av orsaker: 1. Ev. lite felaktig hjulinställning. 2. Ev. lite felaktigt lufttryck i däcken. 3. RFT-däck - är kända för att spåra pga. oflexibel stomme. 4. Däckdimension: Breda däck med låg profil = oflexibel stomme = spårar. Jag skulle börja med att göra en hjulinställning och därefter prova lite olika däcktryck. De som står på b-stolpen är "komforttryck" - det brukar bli lagom om man lägger sig mellan "komforttrycket" och det som gäller för "full last och hög fart". När det gäller bredare/lägre profiler, brukar man behöva gå upp i tryck för att det ska spåra mindre. Nackdelen är då att det blir stötigt och det blir etter värre med RFT och 19"..... Om däcken är slitna och ska bytas - köp vanliga däck så kommer du att få mycket bättre väghållning. Dock är det viktigt att du köper exakt rätt dimensioner med "staggered wheels" och att de är BMW-märkta för att få garanterat rätt rullomkrets om du har x-drive. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade samma Pirelli RFT på min F34a. Vidriga däck, fick blå hålla i ratten. Finns verkligen dåligt med däckalternativ till dessa bilar om man ska ha Stjärnan. Så jag chansade och byttre till Michelin PS4 och bilen är en dröm att köra, behöver knappt hålla i ratten. Bara hoppas fördelningslådan inte tar stryk, märker inga konstigheter alls i dagsläget. | |
| Vadå stjärnmärkta däck? Det är väl bara att räkna ut rullomkretsen och köpa däck efter det? Under 1% skillnad bör ju vara ok. | |
|
Är massor med diskussioner kring detta. Om de har BMW stjärnan är de gjorda och tunade för BMW Xdrive med olika dimensioner fram och bak. Många beskriver hur fördelningslådan rasar med fel däck. |
|
| Haha är xdrive då känslig att skillnaden på gummiblandningen spelar roll? Skönt att man kör rwd nästa bil då. | |
|
Det är inte gummiblandningen som är annorlunda, däremot kan däcken ligga lite utanför gängse industristandard gällande rullomkrets, så att däck med olika bredd/profil fram/bak får samma rullomkrets trots att de inte ska ha det om man räknar "manuellt" på dimensionerna. Detta gäller "staggered tyres" och med de dimensioner som BMW anger till respektive bil/fälg. Problemet gäller i princip bara för x-drive med staggered wheels. Kör du med rwd eller samma dimensioner runt om är det inget problem så länge du har däck från samma tillverkare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad har du för ET på sommar/vinterfälgarna? | |
|
Ja, ET-måttet kan spela stor roll! Även om man har olika däck fram och bak (fabrikat/modell) och även om det är stor skillnad i mönsterdjup fram och bak (mycket mönsterdjup ger mjukare/mer följsamt däck). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har en F31 med 255-40-18 bak och 225-45-18 fram. Bytte ut originaldäcken (RFT) mot PS4 (ej RFT) för två veckor sedan och fick en ny bil! Äntligen beter sig bilen som den ska. RFT däcken var skräp till denna bil och ingen garanti för fördelningslådan - den gav upp vid 4000mil trots originaldäck både på sommar och vinter. |
|
|
Tack för all input! Jag hade 2.4 runtom och har nu gått upp till 2.7 / 2.9 och tycker bilen spårar mindre och även blev lättare med servon vilket var välkommet, tyvärr var det mycket köer idag så blev inte testat fullt ut. Ska fortsätta laborera med lufttrycket så får vi se var vi hamnar. Tycker dock de är bekvämare på BMW än vad de var på min audi där rft i kombination med chassit blev alldeles för stötigt för min smak. Hade ingen aning om det här med xdrive och rullomkretsen i kombo med staggered, tack. |
|
|
3,3 bak och 3,1 fram ? Jäklar, jag kör med 2,7 bak o 2,3 fram. Samma dimensioner. Önskar tips från andra med. Vänligen |
|
| Ja det kan tyckas högt men jag tycker det är bästa avvägningen. Liiiite stötigare kanske men mycket mer riktningsstabil och rullar lättare. | |
|
Jag köpte för någon månad sedan en 328 GT -14 X-drive hos Riddermark. De har satt i system att efter fotografering, plundra bilarna på sina original BMW-fälgar och ersätta dem med billiga eftermarknadsfälgar. Så även min bil som levererades med en uppsättning 8x17 med 225/55 lågprisdäck. Bilen gick ändå förvånansvärt bra med den uppsättning, bra komfort och spårade inte alls. Väghållningens yttersta gränser testade jag dock inte. Jag har nu köpt en uppsättning M-sport dubbeleker 8x18 ET 34 (alla 4) som jag satt på Goodyear F1 Eagle Assymetric 3, 225/50 RFTt. Jag har tidigare kört SAAB 9-5 Aero med samma däck (dock inte RFT) och bilen gick som en dröm med de däcken. Jag ville därför ha samma, men det fanns inte utan RTF i dimensionen 225/50 R18. Jag chansade därför på att det skulle bli bra ändå, men blev tyvärrr besviken. Däcken är betydligt bullrigare än lågprisdäcken från Riddermark och även om de inte spårar särskilt mycket, så är det ändå så pass att man blir irriterad av att sitta och passa ratten hela tiden. Så frågan är nu, om jag ska köra vidare på 18`-fälgarna, vilket däck ska man satsa på? De enda premiummärkena i den dimensionen utan RTF jag har hittat är Michelin Primacy 3 och Continental Premium Contact. Alternativet skulle vara att köra med 17`-fälgar, där utbudet av däck i dimensionen 225/55 verkar vara större. Jag kör inte direkt på samma sätt som jag gjorde för 30 år sedan, så prioriteringen ligger idag mera mot komfort än extremt bra väghålling vid kurvtagning i hög fart...... Pirelli har ju redan sågats av Iggeman så de går bort. Michelin Primacy körde jag på för väldigt många år sedan och det var ett trevligt däck. Dock vattenplanade de väldigt lätt, men man kan ju hoppas att den egenskapen har förbättrats genom åren. Körde på Continental SportContact för några år sedan, men återgick till Goodyear som var både tystare och stabilare. Så: 18 eller 17 tum. Och vilket däck (utan RTF)? |
|
| Personligen har jag bra erfarenhet av Continental premium Contact 6. De vann dessutom vi bilägares test nr 5/2019. Michelin primacy kom på 5:e plats. Continental var dock inte lika bra avseende vattenplaning som konkurrenterna. Övriga egenskaper var dock tillräckligt bra för att vinna testet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.