AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.478

328i f31 -13 ...kamkedje haveri

Sida 2 av 2
bu
73
bubbi
328i touring -13
Någon som vet var man kan hitta en utbytesmotor?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Bildelsbasen kanske. Hittar ingen N20 där just nu, men det kanske går att byta till B48?

Länk
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Eller 330i

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Åberopa good will. Något måste de ju ändå kunna stötta med! Sen som flera sagt, leta utbytesmotor på annat håll.
bu
73
bubbi
328i touring -13
Tack för tipsen!
Finns det någon annanstans förutom bildelsbasen man kan leta,verkar inte finnas något som passar...

Beträffande goodwill kan det nog bli svårt...
Bilen bärgades till närmsta verkstad som mitt bolag har avtal med, mekonomen.
Eftersom det är mekonomen som har gjort diagnosen kanske inte BMW accepterar det...eller?

Sedan när det kommer till diagnosen så tycker jag att det var lite märkligt. Kundmottagaren ringde upp mig och sa att det hade slagit i och var ventilsallad, fanns inget komp på någon av cylindrarna.
Det är väl självklart att man inte har något komp om kedjan hoppat, behöver inte betyda att det slagit i. Han sa ingenting om att de tittat med kamera.
Har inte fått tag i mecken för att reda ut detta...
Det finns ett fall upplagt på Youtube där en kille bytte kedjan själv, det hade inte slagit i. Jag körde på högsta växeln i 80 km/h när motorn dog...
Kan man bara ha tur ibland?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller så stora reparationer och med så "lite kött på benen" skulle jag nog försöka få en second opinion.
Det är ju knappast något som hindrar att en annan verkstad kikar på bilen också, även om det kanske innebär att du får stå för en viss kostnad.
Fråga försäkringsbolaget vad som händer om du tar bilen till en annan verkstad och de då t ex. konstaterar att motorn går att rädda till mer rimliga pengar - då känns det som att första verkstaden bör stå för en viss del i din merkostnad.

Några bildbevis från ventilsalladen borde vara en enkel match med "snabelkamera" eller lyfta ventilkåpan och se hur det ser ut - tar inte många minuter att lossa...

Kontakta din BMW-verkstad - de kanske kan ge en hint om det är lönt att söka good-will och då kan de behöva kika på bilen givetvis.
Är BMW-verkstaden lite smart gör de allt de kan för att få jobbet och kan då få ett ganska omfattande verkstadsjobb där de kanske kan debitera timpengen medan BMW kanske står för delarna (eller åtminstone merparten av dem).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em
906
em3
M3 cab -03
Tyvärr, tror jag Johan B, i den ideala av världar...

Idag hämtade jag ut M3'an från ett byte av Airbag, denna gång i ratten ( för tre år sedan på passagerar-sidan).

Denna gång fick jag också en "personlig" mekaniker att lämna till, men fick hämta nyckeln efter inslaget kundnummer i "verkstads-disken".

I den andra kön, stod en kund och argumenterade med min tidigare mekaniker, Dennis ( allt på Bavaria,Solna), om en sorts extrakostnad, någonting.....

Detta säger mig, förnuftigt, att verkstäderna gömmer framför allt fler "filter", du får allt svårare att prata reella ting med den som utfört jobbet ( OBS! Mitt jobb just idag var att hämta ut efter ett frivilligt/gratis byte av Airbag!).

Och, jag ser en skillnad, från BMW Bavaria i Solna, för 3 år sedan, då jag både lämnade och hämtade bilen från samma person (teknikern), när de gjorde samma insats på passagerarsidan.

De har organiserat om. du får inte längre tala direkt med den som gjorde jobbet!

Att verkstaden skulle vara lite "smart" och smidig, finns inte i deras nya system, med kunden allt längre från den mekaniker som arbetat....Det är min upplevelse, utan att ha råkat, såklart, 0 kr. för byte av Airbag, borde väl inte ge mig problem. (Eller?!)

em3
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Fanns inte ett par n20 på bildelsbasen? Annars går det ju att ta från Tyskland.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
"Dessa motorer har uppenbarligen allvarliga brister vad gäller kamkedjan och styrskenorna fram till -15 då de fick en uppdatering ..."

Finns det något sätt att kolla från vilket produktionsdatum eller VIN som uppdateringen gjordes? Jag passade på att fråga Bavariaverkstan i Danderyd igår när jag ringde i ett annat ärende, men de påstod att det varit några problem med kamkedjorna i N20. Man vill väl inte prata om saken kan jag tänka......
bu
73
bubbi
328i touring -13
Turborulle, googla problemet lite snabbt och där har du svaret.
BMW lägger uppenbarligen locket på.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Turborulle: Sa Danderyd vilka problem det har varit?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
bubbi- Jag skulle råda dig till att kontakta andra verkstäder i fall nu Bmw slår ifrån sig allt vad det gäller goodwill, och du får stå för ett motorbyte själv. Eftersom försäkringsbolaget inte ersätter någonting behöver du heller inte kontakta dom.

Jag har kontaktat en rad olika verkstäder gällande kedjebyte på min bil i fall det skulle bli att den börjar rassla. Har börjat få in en hel del offerter nu och kan säga att det skiljer ganska stora summor beroende på verkstad. En av mekonomenverkstäderna vill ha mer än Bmw.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Kane: "Turborulle: Sa Danderyd vilka problem det har varit?"

Förlåt, jag ser nu att det fallit bort ett "inte" i mitt inlägg. På Danderyd så sa de att det inte har varit några problem med kamkedjorna i N20-motorn.

Men N20 är ju inte så vanliga i Sverige som i USA, så att det är kanske så att det är förhållandevis få haverier här. Och de N20-haverier som sker drunknar kanske i jämfört med N47-haverierna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.