AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.479

328i f31 -13 ...kamkedje haveri

Sida 1 av 2
bu
73
bubbi
328i touring -13
Idag var jag ute och körde i normal lunk i 80 km/h när bilen plötsligt dog.
Körde åt sidan och stängde av tändningen. Slog på tändningen igen för att försöka starta, startmotorn gick men motorn gick inte runt....surt.

Bilen har gått 12300 mil och servicen är skött som den ska.
Googlade på problemet och tydligen har bmw satt dit underdimensionerade kamkedjor på dessa motorer.

Är det någon annan här som råkat ut för detta eller känner till problemet?
Någon som vet vad BMW har för policy angående detta?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När kamkedjan går av brukar motorn gå runt utan problem och ovanligt lätt eftersom kompressionen försvinner. Säker på att det är kedjan och inget annat mekaniskt som havererat?

Har heller inte hört att den motorn har problem med kedjan.
bu
73
bubbi
328i touring -13
Bärgade till verkstad som kollade felkoderna...
Mecken sa att jag inte hade något komp samt att felkoderna pekade på att kamkedjan hade hoppat.
Det du säger stämmer nog...motorn gick runt lätt eftersom kompet var borta..
bu
73
bubbi
328i touring -13
Hade inte heller hört om att det skulle vara några kamkedje problem innan jag kollade runt på nätet...
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Är den fullservad på bmw så kan man iaf göra ett försök att få någon sorts goodwill. Tydligen finns det ju en ändring på kamkedjan efter 01/15 som åtgärd.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Riktigt surt. Vad har du för övre gräns i maskinskadeförsäkringen bubbi?
bu
73
bubbi
328i touring -13
Bra idé Marcus.
Köpte bilen för två år sedan och har själv servat på BMW. Ett problem kan ju vara att förra ägaren servade en gång på mekonomen....
bu
73
bubbi
328i touring -13
Jag menar Malcus så klart...:-)
bu
73
bubbi
328i touring -13
Ser mörkt ut med försäkringen. Har aktsam och enligt försäkringsbrevet ersätter de upp till 10000 mil, min har gått 12300.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tråkigt! Min maskinskada går till 15.000 mil så då kan jag sova lugnt om nätterna i 9.000 mil till!

Hoppas att BMW vill ta sin del i det. Annars blir det surt.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Chansen att bmw tar det är nog låg när den inte är servad på bmw rakt igenom.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Illa. Lider med dig bubbi. Ta dialogen med bmw, var saklig och fråga om det är rimligt att sådant här händer på en bil som en servad enligt plan. Bara hoppas på att du får någon slags hjälp från dem och att det inte blivit så mycket följdskador i motorn. Det är för dåligt att sådant här händer. Fast finns ju värre fall. Hade en Golf V 1,4 TFSI i familjen och på den fick vi problem med kamkedjan vid 7000 mil. Men vi hade tur att styrsystemet satte felkod och tände motorlampa innan kedjan hann hoppa (bara sträckt). Så bara att tacka diagnosen att den inte blev värre den gången. Vw betalade för övrigt utan att blinka.
Riktigt tråkigt! kommer ihåg när jag beställde en f31 328i 2013..kollade på youtube när den byggdes..reagerade när jag fick se motorn plockas ihop, tyckte kamkedjan såg klen ut..I ditt fall vet man inte orsaken, sträckaren eller något annat. En sak kan vi vara säkra på, det jagas vikt. Är det någon som vet..hur motorer testas? Sätter dom den i en bänk och kör ett antal timmar som motsvarar ett antal tusen mil..och plockar isär motorn för att se hur den är.
Eller går vi samma väg som vitvarorna som tvättmaskiner, diskmaskiner kylskåp..det görs tester på hur rent dom tvättar/diskar, men ingen hållbarhetstest..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gör massor med simulerande bänktester där man kör motorn en normal livslängd under olika förhållanden. Men det är fortfarande så att verkligheten ibland överraskar.
bu
73
bubbi
328i touring -13

Tänkvärt ....
Dessa motorer har uppenbarligen allvarliga brister vad gäller kamkedjan och styrskenorna fram till -15 då de fick en uppdatering ...

Bilen står just nu på verkstad och jag väntar på domen, har jag tur kommer det bara kosta ca 22000..
bu
73
bubbi
328i touring -13
Idag ringde verkstaden och meddelade att kolvarna har slagit i ,ventilsallad....motorn är skrot. Ett motorbyte kommer att kosta ca 100000kr.

Till alla er med en 328i av årsmodell 12/13 som har passerat 10000 mil....SE UPP!!!
Se till att kolla över kamjedjan med tillhörande styrskenor!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Oj 100000 lät som ett ofantligt överpris.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Kommer BMW att stå för kalaset eller?

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Fy fan. Bmw bör hjälpa till och åtminstone ta del av kostnaden. Helmotorras vid 12000 mil är inte ok.
bu
73
bubbi
328i touring -13
Bmws motorgaranti sträcker sig till 10000 mil....så nej jag kommer inte få någon ersättning utan processande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be verkstaden att göra en good-will-ansökan!

Med lite tur tar BMW en del av kostnaden centralt.

Annars låter 100k Kr dyrt, men jag gissar att de räknat med en splitt ny motor...
En motor från en skrotad bil bör ligga mycket lägre i pris.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.