AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.324

Kompressorkonvertera M5 E39?

Sida 1 av 2

Fråga:
Erfarenheter av att kompressorkonvertera en M5 E39? Håller det? Någon som gjort det i Sverige? Problem? Hur mycket laddar dom och effekt? Kostar? Egna åsikter.

MVH/ Qvarnis
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Qwarnis: Länk

mig veterligen finns ingen som sysslar med det i sverige, och några egna erfarenheter har jag definitivt inte! ;-) Planer på att dra igång liknande verksamhet i Sverige?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Aj fasen de hade inte kit till E39 M5, sorry!
Qvarnis:
Hittade lite om trimning av M5 bland gamla inlägg, kanske finns det nåt av intresse här..

Länk

Länk

Länk

Har läst en del om att det verkar vara problem med kopplingen på M5:an redan i standardutförande, mao lär det även behöva stärkas upp där vid trimning.

Kompressorkitet som Ess har till 540 ger 407hk, en ökning med 121hk eller 42%.

Qvarnis:
Länk till RMS i USA

Länk

Qvarnis, "BlackM5" på BMWM5.com har kompressormatat sin M5 på RMS. De har jobbat på hans bil ett bra tag nu och verkar fortfarande inte vara klara. Läs mer här:

Länk

Enligt RMS själva ska det inte vara några problem men ändå blir projektet mer och mer försenat.... inte för att avskräcka dig för jag är säker på att om det är ngn som skulle lyckas med det så är det du!

Jens
Black M5´s bil borde vara klar efter vad jag läst. Här svarar han själv på frågor ang. konverteringen..

1. When did RMS first take possession of your car?
End of October 01'.

2. When you first gave RMS your car, how long did RMS tell you it would take to complete the car?
They said 2~3 months.. But then they wasted alot of time in order to find room for the aftercooler because there was NO room. So alot of time was wasted here.

3. Do you now have the completed car? If not, what date is RMS indicating?
No i dont have the completed car yet but RMS have indicated that it should be ready tomorrow. They have started the car and the results according to them is "very impressive" so that is good to hear. What i know is that they just need to take the car out for 10 runs of about 10 miles each in order to reset the ECU. I was told the car has been tested on the dyno up to 70% throttle and as high as red line the last time i spoke to them. Im going to call them today for updates.

4. What is the anticipated horsepower and torque output?
I have actually ordered the stage II (with aftercooler) and was promised 550bhp but Osh has offered me a stage IV kit for free because i have been waiting for soo long and it should now produce 600hp more or less. The est. torque is 500lbs if not more. The stage III comes with extra water cooling and the stage IV is just with the extra carbon fiber pipes.

5. What are the guarantees / warranties from RMS (e.g., power output, parts reliability, etc.)?
2 years warranty on the engine and anything else that could be damaged from the supercharger kit.

6. As a % (I'm not asking for specific $ amounts), what is the difference, if any, between the total pricing RMS first provided to you when you gave RMS your car, and the actual total price to be charged to you in the end?
No price difference. I paid what we agreed. It is roughly 50% of the kit's price and those were paid 50% up front... then 30% and 20% at the end. and i have paid the full 100% which also includes a sports clutch. The clutch is not included in their kit so it is a extra cost for those who want their SC kit. BTW, they have invested BIG $$$ into this kit (6 figures)!!

I hope i didnt miss any other questions.

MalteK, enligt BlackM5 själv hade han i a f inte fått bilen igår (8/10). Han har provkört den men RMS håller fortfarande på med finjusteringen av elektroniken.

330xiA, jag har aldrig hört ngn berätta om positiva erfarenheter från RMS. Ess, däremot, finns ju flera här på forumet som inte haft några problem med! Håller också med om att M5-motorn antagligen bör lämnas orörd.

Jens
Tack för visat intresse. Vi har precis sålt vår BMW 528 touring "Blöjexpressen" och är spekulanter på några M5 i Tyskland. Eftersom det skall bli familjebil, om än tillfixad sådan, verkar detta vara ett projekt som behöver ytterligare en familjebil...:(

MVH/ Jocke Qvarnström

Lotus Samuel
Länk Dom har grejer dom. Men det kostar... annars kan man ju bygga själv också.
Lotus Samuel:

Grejen är det att jag vet precis hur mycket strul det blir och hur mycket det kommer kosta om man ska göra allting själv som förste man. Belive me, i've tried that!!! Och här är det som sagt frågan om att familjen behöver bilen nästan varje dag, inte de första 10 månaderna i ett garage och jag får åka kommunalt...

Qvarnis

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, fast det är väl ändå som så att effektmålet är med och påverkar prisbilden.....

Montera en kompressor så enkelt som möjligt, ladda o,3 bar och låt en duktig kille mappa så kan man nog räkna med bra effektökning, rimliga pengar och rimlig byggtid.

//Jesper
Qvarnis:
Varför inte köra M5:an med motorn som den är och istället lägga krutet på styling etc. Motorn är ju rätt vass redan i standardutförande, dubbla effekten mot den 528 du susat runt i tidigare. Framförallt har jag en känsla av att tillförlitligheten lär vara långt mycket bättre utan motortrim.

Mvh / Malte
MalteK, det är Qvarnis vi pratar om.. =)

Jens
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
I en "Total BMW" april 2002 hade dom en M5:a som var trimmad av Dinan 470 hästar utan överladdning! Kanske de skulle vara något?
Lite lusgas på så blir det ju riktigt trevliga siffror...
Jag har inte varit här på ett tag PGA:bilbyte
-men så såg jag den här tråden.

Jag körde med/mot en svart M5 e32 på nynäsvägen,och jag kan lova att han bara försvann.Sen såg jag samma bil(jävel) på statoil i brandbergen,och jag var bara tvungen att få veta vad (fanskapet)hade gjort med bilen,först ville han inte säga någonting men efter ett tag så öppnade han huven iallafall och då såg jag att det satt en kompresser på den.(en lysholm var det))

och bilen som jag körde då var en s4.
-ja jag vet att ni kommer att klanka ner på mej nu,men jag säger bara 4x4 på vinter är överlägset..
så går det när man är trött,e34.
-undra var man fick e32 ifrån.duuuhh.!
-->330xia
för liten bil och för tråkig motor,men om dom hade gjort den lite större och pulat ner en v8. då hade det varit intressant.

jinxs:
En X5 4,6is kanske är bilen för dig :D
Länk

Mvh / Malte
-->MalteK
Jag skulle nog hellre vilja ha den där snubbens E34, för fan vad den gick.Men X5 är fräsch den också om man gillar stads jeeparna.
Men det är nog inte min grej,för om man ska köra i skogen. Så ska man ju ha ett riktigt skogsmonster som man inte är rädd om.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jodå den här snubbens E39 touring rör på sig lite grand:) Färdig med kompressor och allt bara komma och köpa.
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.