|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
malcus@ Har nog läst på en del och vet att s58 och B58 är mekaniskt samma motor. (Jobbar i branschen) |
|
|
Lite lustigt att dessa fick 380hk . Mitt och alla mina bekantas MPPSK gav bara 360hk enligt BMW. Samma årsmodeller dessutom?? T |
|
| Vad menar du med samma mekaniskt? S58 har annan slaglängd/kolvdiameter, dubbelturbo, annat kylsystem, annan insprutning, mer kylning, annan topp bla. Du kanske har blandat ihop B58an med den nya B58tu? | |
|
Jobbar just nu med kylsystemet till dessa motorer och var tidigare ganska säker i sak. Men efter läst ditt tvärsäkra inlägg malcus så blir jag något konfunderad och börjar tveka. Men säkert är att X3 och X4M med 510 Hk är B58 singel turbo rakt av. |
|
|
malcus@ kollade internt och du har rätt. Jag hade fel och skäms 😬😬😬 |
|
| Testkör en 428 innan du bestämmer dig för att den kan konkurrera med sexan. Jag testkörde innan jag köpte min och kom fram till att 28i inte var något för mig. Enorm skillnad mot 35i och hade önskat att 28i gjort jobbet för då blir det billigare, men vissa saker är värda sin merkostnad. | |
|
428, vad pratar du om? Jobbar du nu med kylsystemet? Du är väl ingen utvecklingsingenjör på BMW? S58 och B58 är som sagt inte samma sak. |
|
|
Tjena grelle kul att du är vaken. Har faktiskt en diametral motsatt uppfattning. Dock annan bil 4,serie. Sitter dock nu fast i 6 cylinder träsket 😖 |
|
| Nix men vi är ganska många konsulter och leverantörer. | |
| Som sagt, b58ans turbo på vanligt bränsle får slut på flåset vid 470-480. S58 kommer säkert kunna prestera något i spannet 600-620 med original turbo. | |
|
malcus har kollat lite och du har i stort rätt. Men både turbo och bränsle pump på B58an klarar en bra bit över 500. (kylnigen är samma som s58) |
|
| Nej inte FBO på endast bränsle, med metanol så är det en annan sak. Enda kylningen har gemenskap är att det är water to air intercooler, S58 har dock värre grejor. | |
| 428, du är ju mer dum i huvudet än vad jag först trodde... | |
| När jag köpte min 335:a så jämförde jag noga mot 328, både med manuell låda och sportautomat. Valet av växellåda påverkar upplevelsen markant så det gäller att jämföra rätt, dvs auto mot auto och manuell mot manuell. Min upplevelse är att skillnaden är stor mellan 328 och 335. Och det på alla sätt. Ljud, respons, moment och för att inte tala om toppeffekt. Det är självbedrägeri att tro att det inte är någon större skillnad. Men för att återknyta i tråden så bör man först bestämma sig för om man vill trimma. Och är svaret ja så bör man gå på 30 eller 40i som är mer trimvänliga än 28 och 35i. | |
|
Update... Köpte en jättefin 430 GC sedan. Snygg, helt klart men... - Saknar väghållningen och närvaron (BMW känslan) i min sänkta E91. - HATAR, att slirkopplingen (automatlådan) som sitter mellan motorn och bakhjulen växlar upp så fort jag rör gasen. Detta gör att om jag ligger på jämn fart och trycker till på gasen tar det ca 1 sekund innan det börjar hända något. Visst jag kan trycka 2-3 gånger på en knapp, läsa av instrumentbrädan, peta spaken åt vänster och vips så är jag redo att köra med paddlarna men vad f... Var bara tvungen att skriva av mig lite. Moderna bilar är inte lika roliga, thats it. Man ska bara sitta där bortdomnad och slippa göra så mycket som möjligt. Körglädje finns inte längre, inte under 400k iaf... Eller? Längesedan jag körde dubbelkoppling nu och det var en 991. Är det typ roligare? "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| BlueBeemerBoy, det låter som om du egentligen skulle köpt en manuell 2-serie. :) | |
| BlueBeemerBoy, är det en x-drive? M Sport? | |
|
*tsint* Full M-sport och ingen X-drive. Den har även runflatdäck vilket jag misstänker förstör känslan en hel del. "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Bluebeemerboy Konstigt ändå. I familjen har vi en 330i som jag tycker låser växlarna sjukt tidigt och gör precis som man vill och inte växlar varken upp eller ner i onödan. Gällande vähgållning o känsla så förstår jag att man kan bli lite missnöjd om du går från E9X till F3X, då man dels mjukat till chassit ordentligt (även om man jämför M mot M etc. Har du adaptivt chassi?) och dels bytt från hydraulisk styrväxel till elektronisk sådan. Där tappar du mängder med körkänsla och kontakt. Du vänjer dig dock, tyvärr. Jag har precis gått från en Bmw 435i med sportautomaten till en Porsche med PDK. Jag upplever PDK som en av de bättre dubbelkopplingarna jag kört men inte i närhetne av lika smidig och förlåtande som momentomvandlaren i bmwn. Rent av brokig, till o med.. |
|
|
Det kan vara så att 3 serien är annorlunda? Skäms nu men jag vet faktiskt inte om det är adaptivt... Just 991 är den enda jag kört med dubbelkoppling. En 991 Carrera S. Lyckan var total efteråt. Alla jag pratar med älskar lådan i min bil, själv tycker jag nog mer om bilar som är lite mer mekaniska. Vet faktiskt inte vad jag ska byta till nu, känns sådär... Grattis till 991! Drömbil... "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.