AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
14.196

4 serie GC - Lite råd

Sida 1 av 5
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!
Tänkte sälja min 325i E91 och skaffa 4-serie.
Har några funderingar som jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med.

- Växellåda
Innebär paddlar på ratten växellådan med dubbelkoppling eller finns den "vanliga" automatlådan även den med paddlarna? Har glömt bort namnen på lådorna. I mitt fall är jag intresserad av manuell eller DCT eller vad BMW kallar lådan med dubbelkoppling nu.

- X-Drive
Är det stor skillnad upplevelsemässigt att köra en 4:a med X-drive? Jag skulle kunna tänka mig att ha X-drive för att inte behöva vara rädd för att köra på vissa ställen på vintern. Däremot känns det som en nackdel att den är lite högre, jag brukar sänka mina bilar. Naturligtvis kan man sänka en X-drive men är den 15 mm högre original är säkert dämparna avstämda högre upp med.

- Motor
Självklart vill jag ha en 435i. Anledningen till att välja 420, 428 eller 430 är att jag får en bil med mindre mil på för samma pengar. Köper jag 4-cyl blir det ett steg 1 i den.
Vet att detta diskuterats flitigt men kan inte låta bli att be om råd här ändå... :-)
Undrar även om 430i skiljer sig mycket från t.ex. 428i när det gäller bränsleförbrukningen IRL?

Tack! :-)

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Sa
66
Salte_petter
BMW 330e Touring M-sport -21
- växellåda med paddlar är zf8, den är näst intill lika snabb och uppför sig som en dct

Resten låter jag någon annan svara på :-)
Växellådan
I en 4-serie bortsett från M4 finns bara ZFs 8-stegade momentonvandlarlåda. Ingen DTC. Den är sjukt snabb ändå så du kommer vara nöjd. Sportautomat = paddlar på ratten. Samma låda oavsett paddlar eller ej.

X-drive
Jag har xdrive i min f32 med 6-cyl bensinmotor och tycker det förtar körglädjen. Bilen känns typ tung och sävlig trots att den är snabb som en orm (400hp). Hade jag valt igen hade det blivit rwd. Behöver bara xdrive ett par ggr om året ändå (bor i gbg).

Motor
Köp en sexa. Du kommer inte ångra dig. Köper du ingen sexa, köp en 430i (inte 428i). Du kan få upp den till 300hp utan vidare och då blir den snabb.

Fördel 4cyl: mindre vikt fram - lite lättare i foten
Nackdel 4cyl: Allt annat.

Bränsleförbrukning min xdrive 3,0 r6: ca 0.9 motorväg. 1,3 i stan.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Aah vad bra, det underlättar saker och ting.
Då är det manuell alt. paddlar på ratten som gäller när jag letar bil!

Egentligen vet man ju det där med sexorna men man måste ju ändå fråga... :-)
Får se vad det dyker upp för tillfällen att provköra när man sålt E91.

Tack!

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hade en 428i och den gick grymt bra. Köpte även JB4 trim box från Schmiedmann som de monterade och du får en otrolig snabb bil. Bilen är såld men jag har boxen kvar om någon är intresserad.
Transocean
Köp en 440i RWD om du kan, eller en 430i om du måste. Sitter B58/B48 motorer i dom och dessa är mycket robusta samt trimvänliga. S k BMW-modulärmotorer. Medans 328i/335i verkar redan vara på gränsen från fabrik... du skall ju trimma eller hur :-) Visst fan skall en BMW trimmas!
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Haha sant! Har faktiskt räknat med ny programvara och kanske ngt mer.
Har man ändå turbo så ska det ju utnyttjas fullt ut...

440i blir det nog ingen denna gången iaf.
435i om jag hittar någon jag vill ha.
430i verkar lättare.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag kör sedan snart sex år tillbaka en 335i RWD med åttastegade sportautomaten och kan bidra med mina tankar och upplevelser:

Växellådan: jag har tidigare alltid kört manuellt och motivet till det har varit kördglädje och känslan. När jag ska skulle köpa 335:an så var just valet av växellåda centralt. Jag var inne på manuell och kämpade hårt för att hitta ett ex med manuell låda att prova. Jag hade först provat med automaten och det var den provkörningen som gjorde att jag fick upp ögonen för nya trean med sexa. Automaten imponerade stort på mig. Beteendet påminner om en DCT fast att man samtidigt får väldigt fin komfort, starter och särskilt vid rangeringer, typ när man backar. Den är riktigt snabb och går i lock up typ direkt på alla växlar. Provkörningen av en manuell blev en besvikelse för mig. Värt att veta är att jag kom från en Golf VI R med manuell låda. Jfr med Golfen så hade bmw mycket längre slag i lådan, den uppfattad kärv och stegningen är alldeles för utdragen, tänk motsatsen till tätstegad. Bilen kändes slö jfr med en med automat. Sen ska jag inte säga att lådan är dålig men jämfört med Golfen så var det klasskillnad. Mitt solklara val blev sportauto.

Xdrive: en anledning till att köpa en bmw var att få bakhjulsdrift. Jag hade möjlighet att prova på vintern och blev överraskad över hur bra den greppar. Jag skulle säga stt i södra Sverige så är RWD inget att vara oroad över. Bilen får också en mer lätthet i steget som är rätt trevlig. Vidare störde jag mig på att bilar med xdrive är högre. Det är förvisso bara 10 mm men det syns.. Så här sex år senare så är jag mer öppen för xdrive nästa gång. När det blir rejäla vintrar, eller egentligen bara blött och kallt så är tractionproblem vardag typ halva året när man har mycket motor. Men jag ångrar inte att jag valde RWD.

Motor: kortfattat får man en helt annan upplevelse om man går från 28/30i till 35/40i. Det rockerat kranka igång motorn så förstå man. Ljud, känsla, registrets bredd och så klart mer effekt och moment, utan att behövs trimma är stora plus. Sen finns det några saker att tänka på om man vill vässa motorn. Som redan nämnt så är B-motorfamiljerna mer trimvänliga och verkar ha mer marginal. För sexorna så är det också skillnader även för 35i beroende på årsmodell. Jag har en 13 och de är sista årsmodellen av den varianten som har pneumatisk wastegate. I klartext betyder det att man har sämre möjligheter att kontrollera turbinvarvtalet vilket begränsar toppeffekt. Jag har power kit till min vilket jag varmt kan rekommendera då det gör stor skillnad för upplevelsen men toppeffekten stannar på 326 hk. Har man istället en årsmodell 14 eller nyare så har de elektrisk styrning av wastegate och får därmed 340 hk med samma PPK. Dessa skilllnader följer varianterna på eftermarknadstuning. 340i hade varit mitt klara val idag. 360 hk och 500 Nm med PPK med alla garantier bevarade. En grym motor som har mycket stor potential om mina väljer att trimma med annan part.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack för all input så långt!
Ska försöka få tillfälle att testa innan jag köper. Känslan är viktig för mig.
Det ser inte ut att bli någon 440i just nu, det står mellan 435i och 430i. Har alltid klarat mig bra med bakhjulsdriften, det är ibland på vintern man har känt suget efter X-drive. Mild sänkning och chip kommer det att bli...

Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag kör en 16 440i med mppk och X-drive men som är sänkt just för att man inte skall få den extra höjden. Tycker att det är riktigt gött med X-drive som alltid greppar! Har piskat en å annan M3/4 vid rödljusen tack vare det :) Dock är min ganska stötig pga sänkningen, tillräckligt mycket för att komforten skall försämras markant... Men men :lä)
Cygnus
Hur är den sänkt, och hur mkt? Min f32 har H&R-fjädrar som sänker 20mm och det gjorde gott som fan, men originaldämparna hänger inte riktigt med längre. Har adaptiv dämpning.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

De flesta 435i jag hittar har X-drive. Undrar om det ens finns manuella rwd? :-)

Har kört i princip alla mina bilar jag ägt sänkta på ett eller annat vis.
Köper man inte dyra dämpare så kommer man långt med original M-dämpare men jag skulle inte gå över 20 mm sänkning från original och redan där får dämparen leva ett "hårt liv".. Men jag fick en ide! Köper jag en X-drive nästa gång så ska jag kolla om en mekanisk verkstad har möjlighet att "kapa ner" dämparen lika mycket som jag sänker bilen, alltså bearbeta dämparen i änden och göra nya gängor och ett "stopp". Borde inte vara så konstigt med rätt utrustning. Bilen skulle kännas som original M fast lägre. Klockrent!

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Hade tidigare en428 och upplevde den vs 435 manuell som rappare.
Vilket den också var iaf gentemot min bekants.
Iofs kan det varit ngt "fel" på 28an då även BMW tyckte att den var piggaste laget.
Köpte den dock den som en PS och BMW bekräftade efter koll att allt var original.

Har nu en 440 och har hittills varit ngt besviken då den kändes väldigt klumpig/understyrd ((lika 35an) och inte alls lika agil som 28an.Dock snabbare rakt fram..

Men har haft lite tur med tillverkningsdatumet och har kunnat installerat ett MPPSK som rättat till allt.

Vet inte exakt vad som ingår förutom 35 hk, 50Nm och ett helt underbart ljud.
Men lådan växlar helt klart snabbare, gasresponsen är kvickare , styrningen mer exakt och understyrningen är som bortblåst..

Tror dessutom att effekt ökningsuppgifterna från BMW är ngt konservativa..

Men som orgiginal om man är intresserad av kör upplevelse skulle jag nog rekommendera 428/430 före 435/440.

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det var som tusan... Får försöka testa en med 4:a och helt enkelt se om jag gillar den. Min kommer inte förbli original... :-)

42
785
428
Det tycker jag du skall göra.

Kan nämna att det dessutom skilljer ca 200 kg i tjänstevikt mellan min gamla 28 o 40 an vilket kan ha en viss betydelse.

Men som jag skrev ännu bättre är att få tag i en 40a med MPPSK (om du har pengarna) så hamnar allt på en helt annan nivå😀
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hade inte tänkt lägga så mycket så jag kommer upp i nivå till en 440 nu.
Men en 35 med steg 1 borde hamna i samma kategori. Många gillar dem.
Får väl helt enkelt se vad som dyker upp bör jag sålt min E91.

42
785
428
Ok fair enough.

Men skillnaden mellan 435 och 440 är större än mellan 428 och 435.orignal.

Tom med så att 428an piskar 435 an original med automat vs manuell med 0.1 sek helt enligt BMWS hemsida.då de båda såldes

Verkar även som att du vill trimma och då är inte 35 an det bästa alternativet pga konstruktionen.

😀
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Intressant att 328 verkar så potent ändå.
Vad tänkte du på med konstruktionen när det gäller N54 (tror jag)?
En kompis har en trimmad sådan (1-serie) och jag vet en ”trimmare” som erbjuder 378 Hp och 536 Nm i steg ett till 435i från 13-16.

En röd tråd som genomsyrar alla inlägg du gör 428 är att alla du bilar du själv äger och har ägt är sååå mycket bättre än alla andra bilar som alla andra har. Det är ett intressant fenomen, just saying.

42
785
428
Massachusetts eller vad du nu kallar dig...

Lite fakta och egen erfarenhet. hur många BMW har du själv ägt ....och påtala gärna med FAKTA i detalj vad som är felaktigt i mina inlägg så skall jag självklart rätta mig.

Väntar med spänning huuuu 🤗🤗🤗

42
785
428
Jo i original men i avseende på trimning är den inte bättre än 35 an.

Finns en tråd som jag startade i detta forum som om jag inte minns fel heter B58 vs n55 som med hjälp av diverse inlägg av insatta tpersoner förklarar skillnaderna i avseende på konstruktion.

Tyvärr en del inkompetenta troll också men dessa är lätt att bortse ifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.