AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.741

Tuning B58

Sida 3 av 4
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag har MHD steg 1, steg 2 på g ( rest på dp från England ) prg kan ett barn använda. Det sköter sig själv, du kan inte sabba din ecu hur du än gör fel. Tar backup osv.

MHD support är oslagbar, forum där det finns mycket kunskap. Har du ett problem får du 20 förslag och idéer hur du ska lösa det. Otroligt hjälpsamma !

Amerikanerna trimmar hårdare än oss vad jag kan se, de mixtrar mer med inställningar och meth. Jag kör mer på "safe!..

Hänger du på MHD B58 testers malcus ?
När redovisar ni era resultat 0-100 och 0-200 med BMW M Performance Drive Analyser ?

Då kan vi jämföra med BSR om ni törs !!

Gäller BMW 340I Xdrive.

Fakta:
BMW Alpina 340 I Xdrive 0-100 4 .0 sek
440 Hk
Enlig deras hemsida.

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nja körde det på min n54, erkänt bästa programvaran för den plattformen. Hade jag haft kvar m140in så hade mhd varit förstavalet. Som sagt produkten är utvecklad på 50-70 olika bilar i 10månaders tid innan dom släpper det till allmänheten. Vad har bsr? En testbil?
Jag har lånat programmet och en sportkat 200 celler av BSR.

Eftersom dom hjälpt mig under flera år med min SAAB Turbo X på 500 hk så har jag fått en bra kontakt som hjälper mig.

Nu gäller det B58 och inget annat ?

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
yes stämmer, det var ca 70 personer som var "test".

MDH riktigt coolt ! Monitor modul med logg om man nu vill logga.

Förstår inte hur bsr skulle kunna utmana om vi utgår från ren effekt.

BSR = 437 hp , 621 Nm
MHD = 470 hp , 630 Nm
BMW 340I x drive
Motor B58

0-100 ????????????????
0-200 ????????????????

Sen är det slutsnackat !!

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
det är nog bara du som har tiderna. Hade jag varit dig hade jag presenterat dem..kanske BSR kan gynnas..you never know.
Jaha !
Ingen av er kan redovisa fakta med klockade acc tider med trovärdig utrustning ??
Helt otroligt att ni sågar BSR helt utan fakta.

0-100 har jag klockat med BMW Drive Analyser.
4.0 sek
Lika som Alpina 440 hk Xdrive.

BSR redovisar 420 hk på drivhjulen och det stämmer definitivt.

Återkommer med 0-200. Bör hamna på ca 14 sek

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Går att ta ut rejält med effekt ur B58'an. Den tål det.

Men med de effekter ni diskuterar så kan man undra hur ZF'en och X-driven fixar detta?

Vidare så verkar det vara någon slags inflation i effekt uppgifter.

Exempelvis så är mitt MPPSK bänkat på 368 HK och 508NM på hjulen (Bimmer post)

Typ 420 resp 580 på vevaxel'n????

Visst den är jäkligt mkt piggare än std. Men ändå?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Har väldigt dålig erfarenhet av BSR, hade en Allroad A6 3.0tid, där växlarna mer eller mindre slängdes i, hade en annan identisk bil med annan programvara från Stertman blev en helt annan känsla och växellådan höll, det gjorde den inte på den BSR-trimmade. SÅ ja det är värt att köpa en bättre programvara om man köpt bil för 650k....
+1 inte heller nöjd med BSR, hade valt någon som är mer BMW fokuserad. ESS, SMOAB, Stertman. Eller beställa ett JB4-kit och en downpipe.
Vi diskuterar BMW B58 elllllller !!!!!
Där är BSR på framkant.

Den som har bättre trimprogram får väl prova dom och göra precis som jag.
Skaffa BMW Permormace Drive Analyser och testa.

Blanda i andra bilmärken eller andra motorer ju rena sandlådan.

Jag kommer att kontakta den som är ansvarig denna sida och försöka styra upp inläggen.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
VI diskuterar tuning till just B58 eller ? Det är fritt fram och säga vad man tycket någorlunda. Ingen har snackat skit om BSR, de har sagt sin synpunkt. Är man inte nöjd så skriver man det på forum lite här och var, så är det i dagen läge.

Din fråga från början var "VEM UTMANAR DET". Du har fått svar att nästan alla gör det, tyvärr för BSR. De får helt enkelt acceptera att andra är mer på framkant på just B58.

Kör du på din BSR och låt andra komma in med flikar vad som "fungerar" på B58.

Jag har beställt en Wagner 300 cells, kosta en förmögenhet med "godkänd" Euro 6. Alla 200 cells var slut med lång leverans, VRSF har jag hört båda bra och dåligt om..Kina tillverkat. Jag vill inte sätta på en skitkatt..MHD steg 2 så ger den ca 470 HK, 630Nm. Vill fortfarande bara köra 95 oktan.
bu
73
bubbi
328i touring -13
Pellepirat
Är inte automaten specad till 500 nm?
Hur kommer den må av 630nm isåfall?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
500Nm Original ja, de flesta tuners kör 600+. Jag har xhp steg 2 oxå.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Zf6hp21 som är specad till 450nm verkar tåla uppåt 1000nm i vrid ganska driftsäkert med XHP. Jag tror inte zf8hp50 är klenare, bara man byter olja på 8-10k håller dom nog bra.
bu
73
bubbi
328i touring -13
De tunade bilarna därute måste nog få några mil på nacken innan vi kan säga för mycket om driftsäkerheten. Så länge man inte gör för många banzai starter håller det säkerligen bra verkar det som. Den värme utveckling som det blir med ett effektuttag långt över specen borde ju påverka driftsäkerheten på sikt..
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Pellepirat & Malcus

Ni verkar ju ha örnkoll på detta därför ställer jag frågorna till er.

Har haft mitt trim ett tag nu och är ganska nöjd med både ljud och prestanda (jäkla skillnad mot original hade en 340 original som hyrbil i Tyskland förra veckan som kändes förbaskat tung o trött)

Iaf nu till frågorna.

Är skillnaden emellan vad jag har och ni förespråkar värt pengarna?

Efter vad jag förstått så är vxl lådan inget problem (har ju själv 500 NM original trim)

Och motorn vet jag klarar uppåt 600HK utan större problem.

Men har ni X drive? Om inte tror ni att x drive fixar effekt ökningen.?

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Du har 368 /508 idag som jag förstår det i texten ovan. Det är bra siffror, jag hade nog stannat där om du gillar körbarheten. Här tror jag det skiljer mest på tuners. Just körbarheten! Min Dervtech var ganska på och av i pedalen..allt eller inget. Som en dålig reostat. Många gnällde om just samma sak...

MHD är helt annorlunda, min tjej märker inte att den är trimmad, Den är precis samma som original när man kör lugnt. Jag hade mjuka växlingar innan men XHP är ännu bättre.

X-drive kan du koppla ur med XHP .
Hållbarhet osv kan man prata om i evigheter. Det gäller att köra med insidan.
Jag tycker du ska behålla det du har om du gillar körbarheten.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Det jag menade med mitt inlägg var att det finns fler parametrar än effekt i ett trim, tex hållbarhet och körbarhet. Skrev min erfarenhet av BSR du får tolka det som du vill.

(Svårt att ta någon på allvar som skriver med så många utropstecken)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.