AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.737

Tuning B58

Sida 2 av 4
Ja men jag har fått deras bromsprogram som säger 419 på drivhjulen dvs 460
460-360 ger 100
Förstår du nu då ??

Jag har fått 0-100 av dom 4,1

Kolla vad din bil gör så ska jag be dom ta en repa 100-200 så kan vi jämföra båda.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
I´m out !
Jag återkommer när jag fått 100-200 så får vi se.
Spännande

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Eller så väntar man bara på mhd så kan man mappa hur mycket man vill mellan olika steg, med fria uppdateringar till en bråkdel av priset.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
yes !

Har en polare som har en order på BM3 som är likande MHD. Detta verkar vara framtiden av tuning. Simpelt ska det vara. Konstigt MHD bara fungerar via android..
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är Protuningfreaks som har BM3-lösningen.
De är mycket seriösa, de fixade ett par mappningar till min gamla N54 baserat på COBB accesport.

Är egentligen samma princip som BM3 men man slipper köpa en separat accessport och kan istället flasha via datorn eller smartphone.

Bra pris också:
Länk

Det hade jag kört på om jag hade en B58 som skulle modiferas.
Då kan man börja med steg-1 och känner man sen för att byta down-pipe, intercooler så laddar man bara ner en ny mapp eller ber Protuningfreaks fixa en specifikt för min konfig.
Inget nytt på trimhimlen.
Systemet med nedladding av program via OBD uttaget har BSR haft minst 15 år.
Sen om du kör via telefonen spelar ingen roll.
MHD har inga program alls ännu till B58.
Till N55 har dom kit med intercooler och downpipe i steg 2 och 2+
Man ser i telefon displayen att programmen kostar runt 5 tusen och sen tillkommer en downpipe för 8 tusen och en intercooler för 8

BSR tar 15 tusen för 460 Hk.

Klart prisvärt.

Originalprogrammet finns i din PPC så det enkelt att återställa.

Jag kan inte se några som helst fördelar med MHD.
Dom dök upp på nätet 2015 och BSR har funnits i 25 år.

Men någon måste ju vara testpilot.
Det kan ju gå bra !!

MU
940
MUC
M340i - 2025
@TurboX, fast det är det som är grejen med t ex BM3, du behöver ingen accesport (PPC).
Det ingår ingen PPC i priset hos BSR, då måste du antingen köpa till en PPC eller låna en av BSR.
Känns ganska bökigt jämfört med att köra via datorn/telefonen.
Hur ofta byter du program
Aldrig för det kommer inte att ge någonting om du inte byter hårdvara samtidigt.

Om du säljer bilen så åker du till närmaste återförsäljare så återställer dom programmet utan kostnad.

Att ens komma på tanken att köpa program bara för att det lite billigare när man köpt en bil som har kostat 650 tusen är ju helt tokigt.

Det är värt varenda krona att betala två tusen till och veta vad man får.
Snål spar och fan tar brukar det heta.

Sen missar du en hel säsong men på vintern så kostar BSR bara 6 tusen så då är det samma pris.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Du måste jobba för BSR !

Du byter prg ex vid service, om du lånar ut bilen till någon inom familjen. Du gör det frekvent om möjligheten finns. Smart lösning.

Du köper inte för det är billigare, du köper för det är bättre. Om det kostar 6 eller 10000:- spelar inte så stor roll.

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Jag ser det mer som att bsr är en gammal relik åtminstone när det gäller bmw tuning. Mhd gav otroligt fin respons på min n54. Jag kunde byta mellan olika mappar hur jag ville inom 2min beroende på väglag/bensinkvalitet/körstil. Sedan får man automatiskt fortlöpande uppdateringar av programvaran gratis. Det ihop med möjligheten att anpassa programvaran ihop med XHP flashtool som utvecklar programvara till zf6hp/zf8hp lådorna är ytterligare en fördel. Bsr är bara en dyrare och sämre version av en simpel OTS map.
Efter denna tråd så blir man INTE sugen på BSR... Hade faktiskt övervägt dem beroende på vilken motor det blir på nästa bil.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag tror ingen direkt smutskastar BSR. Det är mer att de ljuger om hk som jag blir sur på. Idag fick jag ett sms , en polare har köpt BM3 för 8000:-. De hävdar 430 hk på hjulen, ca 480 hk i motorn. Alla verkar fullständigt spruta ur sig helt galna siffror. Då är det bättre att var mer optimistisk. Sen finns det olika mätmetoder. Jag går bara på recensioner på FB och liknande. Jag har inte läst en enda dålig sak om Dervtech, Wrench, HC Performance. Det disuteras väldigt flitigt och många hoppar på och skriver recensioner.

En B58 med seriösa tuners ger oftast 100 hk, men inte 120+.

Man kan prova ett program gratis.
Låna en PPC eller åk till en återförsäljare så kan ni prova helt gratis.

Då kan ni köra era acc mätningar.

Sen gör ni samma sak med dom andra trimföretagen så får ni ju alla svar och väljer sen det som ni gillar bäst.

Då har ni alla fakta och kan avsluta diskussionen om fejkade effektsiffror.

Får nu låna B58 programmet och testa det.

Så fort det torkat upp så lägger jag ut acc tider.
Sen får ni lägga upp era så får vi se vilka som kan utmana BSR.
Se länk.

Länk

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Idag fick bilder via MHD WhatsApp. Steg 2 ger 470 hk/630Nm beroende på bränsle.

M140 MHD stege 2. DG Precision 200 cells cat.

Draggy GPS.

0-100 3,52 sek ( X-drive )
0-200 = 12,08 sek

Superbils prestanda !
Men nu håller vi oss till verkligheten.
BMW 340I Xdrive

Vem har provat programmet i Sverige i sin egen bil.

Jag har nya siffror på BSR i min bil 0-100 och 0-200.

Jag lägger ut dom så fort ni andra redovisar era från verkligheten så kan vi jämföra.

Mrx

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Bsr är fortfarande skit i jmf med bm3/mhd. Mhd har utvecklats genom tusentals loggar i snart ett år. Betatestare hjälper till att utveckla en överlägsen produkt, som förfinas och uppdateras löpande.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag har MHD steg 1, steg 2 på g ( rest på dp från England ) prg kan ett barn använda. Det sköter sig själv, du kan inte sabba din ecu hur du än gör fel. Tar backup osv.

MHD support är oslagbar, forum där det finns mycket kunskap. Har du ett problem får du 20 förslag och idéer hur du ska lösa det. Otroligt hjälpsamma !

Amerikanerna trimmar hårdare än oss vad jag kan se, de mixtrar mer med inställningar och meth. Jag kör mer på "safe!..

Hänger du på MHD B58 testers malcus ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag har MHD steg 1, steg 2 på g ( rest på dp från England ) prg kan ett barn använda. Det sköter sig själv, du kan inte sabba din ecu hur du än gör fel. Tar backup osv.

MHD support är oslagbar, forum där det finns mycket kunskap. Har du ett problem får du 20 förslag och idéer hur du ska lösa det. Otroligt hjälpsamma !

Amerikanerna trimmar hårdare än oss vad jag kan se, de mixtrar mer med inställningar och meth. Jag kör mer på "safe!..

Hänger du på MHD B58 testers malcus ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.