|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Dawwe, visst är det så att ett belägg optimerat för bana normalt är mycket tuffare mot skivorna. Men det gäller även BMW:s "egna sportbremsbeläge" - som jag för övrigt tror är Textar. Jag tror att det ligger någon form av beräknad kalkyl på bromsskivor - åtminstone för M-bilarna. De vet att standardbeläggen är för "mjuka" för bankörning, de kletar sönder skivorna, så därför byter de skivorna på garanti när det händer och erbjuder samtidigt en relativt dyr uppdatering till "hårdare" belägg. De hårdare beläggen sliter mer på skivorna men knappast så mycket att man hinner slita ut skivorna under garantitiden. Blir win-win, kunden är nöjd, för man fick nya skivor "gratis". Kostnaden för nya belägg glömde man liksom bort, för man fick både nya skivor och bättre belägg. BMW är också glada, de fick en nöjd kund (som kanske köper en till M-bil någon gång) och behöver förmodligen inte byta flera skivor på garantin p.g.a de tåligare beläggen. Men visst, i mitt fall hade de förmodligen kunnat neka eftersom det var uppenbart att bilen hade körts på bana. Speciellt eftersom cup2-däcken var kvar på bilen på icke original-fälgar ganska mycket bredare framdäck än standard. Det lär ta ganska rejält på belägg/skivor med klistrigare och bredare däck. Å andra sidan så berättar BMW i officiella reklamsnuttar hur fantastiska bromsar bilen har, hur enormt bra diffen funkar på bana etc. Det blir lite ihåligt om man gör sådan reklam och sedan säger - va har du kört på bana? Då gäller inga garantier överhuvudtaget. |
|
| MUC: Jag håller med. Reklam för bra bromsar men de får inte användas som i reklamen? Det blir "lite konstigt". Skönt att det löste sig så smidigt, oavsett hur det gick till, du upplevde det som en positiv upplevelse och är NÖJD. | |
|
Köpte 2005 en 525i Touring på BMW i Mölndal. Bilen var begagnad, hade gått 3,500 mil. Efter en vecka började ratten skaka vid inbromsning. Åkte in med bilen. BMW: ”skivorna är skeva, det går på begagnatgarantin.” När de sedan blev kassa igen, ett drygt år senare: ”vi byter dem gratis. Du har två års garanti på det förra jobbet”. När de sedan blev dåliga igen sålde jag tillbaka bilen och bytte till en e61. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Satan va skönt och hitta det här inlägget. Var orolig över ditt svar på mitt senaste inlägg men detta bekräftar ju totalt att du är direkt dum i huvudet.. Du vill altså att jag ska tänka när du själv funderar på om det är "skit bmw" för att skivorna rostat på en 10 månaders orörd bil?! Detta gick från en klump i magen till ett asgarv! =)=)=) Hade du inte registrerat dig från 2006 hade jag ju naturligtvis trott du vart ett troll, men nu verkar det ju inte var fallet tyvärr.. |
|
| Transocean: Hur slutade detta? Blev det nya skivor fram på "garanti"? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.