AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.841

Går rostiga skivor på garanti?

Sida 1 av 7
Transocean
Hej, kom till bilen idag efter 10 veckors uppehåll i Japan. Bromsarna var helt fastrostade då bilen stått ute sedan januari. Körde en sväng på ca 1 mil, bromsa och gasa samtidigt men nej; är bara tjock rost jag ser och bilen vibrerar häftigt när man bromsar utan att hastigheten minskar :-)

Skall köra 8 mil i morgon; får se om det hjälper? Men hur är det egentligen, är väl knappast föreskrivet nånstans att man måste köra med bilen med x antal dagars mellanrum; annars förstör man bromsarna och det är då ditt eget fel och inte skitkvalite BMW sålt till dig? Är det någon som fått skivor på garantin?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsar (skivor och belägg) ingår INTE i garantin - det står uttryckligen i garantivillkoren.

Har du tur kan du bromsa bort rosten men mer sannolikt är att du behöver svarva dem eller byta dem...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är inte riktigt sant att "bromsar ingår inte i garantin". De ingår inte om bilen stått still ute o rostat som i detta fall, däremot är jag övertygad om att det går att "bromsa de fina" igen, men det tar nog 30-40 mil "med bromsande körning" om inte mer, jag har bromsat skivor fin-fina trots att bilen stått insnöad på en parkering i ca 3 mån i Norge, det tog ca 100 mil... Iaf min far fick "bromsvibbar" på sin dåvarande F10 -15, bilen hade gått ca 3000 mil o var drygt 1 år gammal. BMW bytte till nya skivor efter att ha konstaterat att de slagit sig, på garantin utan att strula, beläggen byttes däremot inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, läs garantivillkoren!

Om de har tagit skivbyte på good-will eller annat är en annan femma...

Mvh
Johan B

Goodwill eller vad man väljer att kalla det är ingen skillnad enligt mig så länge kunden inte drabbas ekonomiskt. Villkoren är ofta formulerade för att täcka in (skydda?) tillverkaren i så stor utsträckning som möjligt. Det kan finnas individer som kör 8-10000 mil/år. Skulle en sådan individ komma o hävda garanti på skivorna efter 23 månader och 18000 mil pga att de är slitna eller skevat sig är det rimligt att neka även enligt mig. Men skivor som skevat efter 3000 mil kan jag inte köpa ens om jag har på mig mina starkaste BMW glasögon :D. Nu vet vi inte vare sig ålder eller mil på bilen i fråga, men skivor som rostat pga ”ogynsam körprofil” kommer så klart inte gå på garantin med största sannolikhet. Men att påstå att det är ett kategoriskt nej på allt vad gäller bromsar stämmer inte, sen om BMW väljer att kalla det garanti elle goodwill har mindre betydelse för brukaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är stor skillnad på garanti och good-will!

Den första är tvingande för tillverkaren och den senare kan tillverkaren själv välja om de vill utföra av "god vilja" trots att de inte behöver det egentligen...

Så svaret är fortfarande att bromsskivor och belägg INTE täcks av garantin - det står tydligt i garantivillkoren - läs dem!

Mvh
Johan B

Återigen för bukaren är det helt oväsentligt om de kallar det ”Garanti” eller ”Goodwill”, resultatet är identiskt. Skall vi börja märka ord så är det ju falsk marknadsföring av många generalagenter att benämna något för ”Vagnskadegaranti” när det i själva verket är en försäkring med självrisk, en tilläggsprodukt från generalagenten.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men förstå att det är STOR skillnad!
Det handlar inte om ordmärkning utan om förståelse för rättigheter och hur garanti och good-will fungerar och handläggs.

Garanti är du garanterad att få utförd utan problem.

Good-Will får du stå med mössan i hand och hoppas på deras goda vilja - i det fallet spelar kundrelationen stor roll. Är du "god kund" och har en engagerad kundmottagare som skriver en bra good-will-ansökan till BMW centralt (för det görs i alla good-will-ärenden där inte lokala verkstaden vill stå för kostnaden) är det större sannolikhet att du får igenom din reparation helt eller delvis skadelös (vanligt vid större good-will-fall är att kunden får betala reparationen men BMW står för delarna tex.).
Är du en "obetydlig kund" är risken stor att man får avslag på sin good-will-ansökan...

Så återigen: Bromsskivor och belägg ingår inte i garantin - helt enligt garantivillkoren!

Man kan alltid försöka få dylika saker på good-will men man kan inte räkna med att få igenom det.

Mvh
Johan B

Men OK ingen garanti enligt villkoren men väl en kostnadsfri reparation för kunden. Nån betalar något så klar, sen om det är BMW, GA eller ÅF är rätt oväsentligt för kunden?
Johan: Jobbig morgon? Garanti är en form av försäkring, tvingande med garantigivarens goda vilja. Eller finns det någon allmän garantimyndighet?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Oftast kan du inte bromsa bort rosten. Beläggen slits och rosten blir kvar. Med vassa skrapstål av hårdmetall går det bra att skrapa bort rost. Det som krävs är att du får bort rosten som ligger "ovanpå" skivan. Dvs att du går en slät yta.

Jag har räddat några skivor med ett verktyg typ detta. Länk

Jag rekonditionerade en bromsskiva med gravrost till en snöskoter i helgen med bra resultat med liknande verktyg.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe det är nog du som har en jobbig morgon och har lite otur när du tänker...

Garanti är ett ingånget avtal som är bindande. Allt finns svart på vitt i garantivillkoren.

Good-will är ett åtagande som sker helt på de villkor som tillverkaren/säljaren väljer från fall till fall.

OM man får igenom en good-will och OM de då väljer att ta hela kostnaden för reparationen från tillverkarens/säljarens sida, blir utfallet detsamma för brukaren. MEN om man får igenom en good-will, får man anse att man har haft tur och kan tacka tillverkaren/säljaren för att de tagit ett större ansvar/åtagande än de egentligen behövt göra rent juridiskt.

Mvh
Johan B

Men Johan... Så länge tillverkaren (eller GA/ÅF) tar på sig att åtgärda felet så kvittar det vad det kallas eftersom resultatet är identiskt? O bara för att du skall veta, jag ringde nyss o frågade min far om hur det var med hans skivor. Han sade att han lämnade in bilen till ÅF, sedan ringde de upp honom o meddelade att de är skeva och att det går på garantin o kostar honom således 0 kr. Sen om de ansökte goodwill eller inte kan kvitta, i hans ögon så var det "garanti" o det var det just "garanti" ordet de använde. Han behövde vare sig tjata eller tjafsa, o nej han är ingen "storkund" hos ÅF. Så det gick på "garantin", det är så han ser det, oavsett vad garantivillkoren stipulerar. Därmed kan man alltså inte kategoriskt påstå att "bromsskivor tas inte på garanti", även om det står just så i villkoren, andemeningen kan vara den att man anser att skivor nästan aldrig går sönder o således faller de i de allra flesta fallen under "förbrukningsdel", men att man trots detta insett att det finns undantag, dock väljer man att generalisera i villkoren (?), sen kan det kvitta om det är garanti med eller utan citationstecken.

Häng inte upp dig på villkoren ordagrant, det kostar inget att försöka, men i TS fall med rost så tror jag det blir svårt, även om man skulle kunna hävda garanti med motiveringen "Skall inte en premiumprodukt som BMW klara mer än 12 veckor utomhus utan att skivorna rostar sönder helt så är det galet....". Så testa med att åberopa garantin, men ett avslag ligger nog rätt nära till hands?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
det går säkert att bromsa bort det mesta som många sa, Ts har alltså lämnat bilfan på parkering ute i snö och skitväder i flera veckor utan att röra, klart som fan att skivor/belägg börjar bli ledsna, bilfan är gjort för att köras. Men när man vet att man inte kommer att röra bilen i ett så långt tag varför inte låta nån bekant/familj/vän nycklarna att köra bilen lite medans man är borta? så har farsan gjort varje år när han vart på semester i 1-2 månader, har fått köra hans bil lite gran och bromsa/ladda batteri tills han kommer tbax, aldrig varit några problem. För en gång skull är ja på bmws sida nu;) Dumheter tycker jag!
Är helt med Johan B som vanligt! Är du trogen kund löser de det! Har fått mkt good will genom åren för rostangrepp på kaross, fjädrar, bromsskivor mm. Ofta med motiveringen: många kunder bryr sig inte om bilen men vi vet att du är noga så då löser vi det! Skadar inte att prova!
Fast Johan B's "åsikt" är ju att det är ett kategoriskt NEJ till garanti. Anmäl (anmäl!) på garanti (nej rostiga skivor kan blir jobbigt...), sen kanske det går på "nån form av garanti", vilken form kan kvitta så länge det inte kostar något för ägaren. Även om villkoren är formulerade som ett kategoriskt nej så ser det något annorlunda ut i verkligheten.

Sen kan tillverkarna alltid hitta förklaringar "Dina skivor har fått beläggningar pga a för sparsamt använda bromsar", "Dina skivor har slagit sig pga för aktiv körstil". Min åsikt är att det är ofta svårt för tillverkaren/GA/ÅF att slingra sig ur detta, under förutsättning att bilen gått normala mil. En 23 månader gammal bil med 20000 mil där är det rätt givet att skivorna kan vara helt slut.

Som det sägs, anmäl på garanti, motivera "rätt". Var inställd på avslag. När du bromsar till skivorna så ta det varsamt, du vill inte blåanlöpa skivorna.
bl
2.294
blixten
325i -88
Johan B har rätt men det verkar som Dawwe har lite svårt för att vilja förstå skillnaden på goodwill och garanti.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Johan har helt och hållet rätt.

Man kan aldrig som någon självklarhet räkna med att få något kostnadsfritt åtgärdat som Good Will, oavsett om ens far, eller jesus och hans lärljungar, tidigare har fått en liknande åtgärd utförd utan kostnad.
Det är helt upp till säljande/servande företag om man ens vill försöka söka Good Will hos tillverkaren och i nästa steg är det helt upp till tillverkaren att besluta, helt efter eget godtycke.
Formellt finns inget samband med andra liknande händelser eller beslut utan varje sak är en enskild händelse.
Vi som har erfarenhet vet att det kan vara mycket avgörande vilken kund det är som önskar Good Will och det kan vara mycket personberoende hos det säljande/servande företaget vad personen i fråga (t ex verkmästaren) finner "tid och lust" eller liknande att göra mot tillverkaren.

Garanti däremot är ett avtalsförhållande.
Dock kan det finnas skillnader i garantin, åtminstone i tillämpningen, om ägaren är en privatkonsument eller en juridisk person (firma/tjänstebil). En privatkonsument har i princip och generellt alltid ett mycket starkare skydd än en juridisk person.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, bromsfiber kommer garanterat inte att tas på "garantin", men kanske på Good-will!

OM man får igenom good-will helt, blir det som jag skrev innan, ingen skillnad i praktiken för kunden.
MEN det är osäkerheten om man får good-will eller inte och i så fall hur mycket BMW står för, som är den intressanta frågan...

Faktum är att BMW och andra biltillverkare relativt ofta tar rena garanti-åtgärder som good-will för att slippa skapa prejudicerande garantifall som andra kunder kan åberopa senare. Good-will sker alltid på producentens/säljarens villkor, som de då kan besluta precis hur och vad de står för i det enskilda fallet - nästa fall kan bedömas helt annorlunda utan att kunden då kan säga så mycket om det...

Mvh
Johan B

För tusende gången, jag skriver "Det är inte riktigt sant att bromsar ingår inte i garantin". Jag har INTE påstått att ALLA "bromsfel" går kategoriskt på garanti (med stort G eller med citationstecken). Johan B ger intrycket av att "Nej det är inte ens nån ide att anmäla på garanti om man har bromsfel, för man får alltid ett avslag", vilket absolut inte är sant.

För en drabbad individ som lämnar in bilen på garanti åtgärd (vi kan ta min far som exempel) där man säger att "ratten skakar" så är det HELT betydelselöst om det går på Garanti (den som Johan B pratar om) eller "garanti i nån annan form". Detta är inte svårt att förstå. Det enda jag påstår, är att det är ytterst svårt för ÅF att slingra sig ur det fel som min far hade, dvs där man konstaterat att skivorna slår mer än det tillåtna på en drygt 1 år gammal bil. Sen hur de löser detta kvittar, så länge det inte kostar kunden något, och i fallet med min far så VET vi (faktiskt!) inte hur de löste detta, men det tog det på Garantin, eller "garantin", för det gick fort och utan tjafs, bilen lämnades in o dagen efter så var den klar, utan nån mer info än "Din bil är klar, välkommen att hämta den". Detta tolkar kunden som...garanti (med stort G), sen om det verkligen är sant eller om det var "nån annan form av garanti", är helt betydelselöst för kunden.

Och återigen, rostiga skivor blir knepigt att få igenom, men vad har man att förlora på att försöka? Det är sällan villkors texter är generösa, helst vill man väl få det mesta till CID (Customer Induced Damage).

Lästförståelsen är ganska dålig bland vissa skribenter, eller så läser man det man vill tro (på). Och jag är precis inne på det Ulf530 förtydligar (och då sista raden...) dvs "Dock kan det finnas skillnader i garantin, åtminstone i tillämpningen, om ägaren är en privatkonsument eller en juridisk person (firma/tjänstebil). En privatkonsument har i princip och generellt alltid ett mycket starkare skydd än en juridisk person."
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det är faktiskt DU som inte har tillräcklig läsförståelse eller förmåga att förstå det du (kanske) läser!

Jag har skrivit tidigare att man alltid kan försöka åberopa good-will och hoppas på det bästa.

MEN återigen: Bromsarna kommer aldrig att tas som garanti eftersom de inte ingår i just garantin, utan OM de tar reparationen så sker det inom good-will!
Så Dawwe du har helt fel när du skriver att de kan tas som garanti!
När du försöker blanda ihop garanti och good-will, lurar du bara dig själv och kanske även andra som läser det du skriver!

Skillnaden är återigen inte alltid utfallet/effekten mellan garanti eller good-will, utan skillnaden ligger i att du aldrig i förväg vet om en good-will går igenom till din favör då det är återförsäljaren/generalagenten/tillverkaren som HELT bestämmer vad de tar i det specifika fallet.

Nu hoppas jag att du förstår skillnaden och jag kommer inte att fortsätta försöka förklara skillnaden mellan garanti och good-will, utan förstår du inte nu får du läsa mina tidigare inlägg tills du förstår....

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.