AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.273

Knarr från bakvagnen när man kör och vrider på ratten

Sida 1 av 2
Ni
199
Niclaza
535d lci
Ok experter, hjälp mig felsöka.

Jag har en f11 530D 2011. Bakhjulsdriven.
12400 mil. Servad som den ska osv.

Uppstår ett knarrande ljud som jag tror kommer bak i bilen.
Men missljud kan ju vara svåra att lokalisera.

Står jag stilla med bilen och vrider på ratten uppstår inget knarrande.
Men är bilen i rullning (både fram eller back) så minsta rörelse på ratten så knarrar det någonstans bak i bilen.

Så om jag bara krypkör och vrider ratten fram och tillbaka knarrar det i takt med rattens rörelser, knarrar inte mer eller mindre betroende
På rattutslag eller vilket håll jag rattar. Men man hör att knarret uppstår så fort man rör ratten. Upphör att knarra när man håller ratten stilla.
Knarrar inte om man kör över gupp och håller ratten rak.

Samma problem med både vinterdäck och sommardäck.
Knarrandet har blivit värre och värre, började lite för 1,5-2 månader sedan och nu är det påtagligt.

Någon?
thekinglives
Niclaza: Saker och ting blir lättare om du hade skrivit vilken utrustning bilen har.
Men jag gissar att du har "intergral active styrning" och att det är styrningen på bakhjulen som knarrar, isåfall är det utbyte av den som gäller, blir ett lagom hål i pengapungen.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Det har den.
Inga varningar eller felkoder dock?

På vilket sätt blir den defekt så att ett knarr uppstår?
Och behöver man byta hela styrväxel då?
Någon bussning var min första tanke. Berätta gärna mer om det felet och hur man kan säkerställa att det är så.
Bilen känns normal i styrning och uppför sig som den ska på vägen i alla hastigheter.

thekinglives
Vet inte exakt vad som tar slut i den, vet ingen som reparerar dem, vet bara att
den säljs som komplett del på bmw.

Lättast att veta 100% att det är den är att hissa upp bilen bak (viktigt) och att
koppla upp bilen mot sevicedator och sedan finns en funktion som aktiverar bakhjulsstyrning.

Har du inte tillgång till detta kan du i idriven välja att du kör med snökedjor, då inaktiveras bakhjulstyrningen och den borde bli tyst.

Blir inga felkoder det är ju "bara" missljud. inga konstiga symptom av samma anledning.

Min höll i 10000mil.....gick på maskinskadeförsäkring.
Hade de inte tagit den hade jag nog provat att på ett väl valt ställe monterat dit en smörjnippel och tryckt den full med något lämpligt fett.....
tt
19
tt89
BMW 535d f11
Hade samma fel på min. tog en spruta fyllde sprutan med lös kopparspray och tryckte in i damaskerna på kolvstången sen har den varit tyst i två år. lätt fel och sparar massor med pengar. ta en kanyl så skadar man inte damasken när du punkterar den.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Kolvstången? Menar du stötdämparna då?
tt
19
tt89
BMW 535d f11
nja inte stötdämparen. det sitter en styrväxel i bakvagnen som styr dina bakdäck ett par grader. du kommer se detta när du kryper under bilen. den är ganska lätt att komma åt, det är kolvstången som går in och ur motorn där som garanterat gnäller.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Stort tack för förtydligandet.

Så jag ska alltså ta en kanyl och sticka hål på damasken och fylla med lämpligt smörjmedel? Har jag uppfattat det rätt då?
Det går inte att lossa damasken i änden och spraya in något därifrån?
Ni
199
Niclaza
535d lci
Är jag rätt ute med markerade damasker på bilden?
Länk
tt
19
tt89
BMW 535d f11
japp precis så. Har för mig att det var jävliga klämmor där och man skadar nog damasken mer än när man sticker ett litet hål på den, har man en vass spets så återsluter damasken det hålet.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Ok tack!
Är kopparspray det bästa att använda? Var köper jag sprutan?
Hur många sprutor körde du in i varje damask?
tt
19
tt89
BMW 535d f11
jag hade inte sett att du la in en länk där. det du har på bild är styrväxeln fram. den ser inte lika dan ut, den är mycket mindre och har mindre damasker.

sprutan hade en kompis, tror han hade köpt den på biltema. jag använde kopparspray för att det var det jag hade och som jag kunde spruta in lätt. den kopparsprayen som finns på sprayflaska använde jag.
tt
19
tt89
BMW 535d f11
www.ebay.com/itm/Bent-09-15-BMW-F01-F02-7-Series-Rear-Axle-Integral-Active-Steering-Actuator-HSR/232740989009?epid=1023097712&hash=item363071a851:g:OqQAAOSwFnxboGQA
tt
19
tt89
BMW 535d f11
så ser den styrväxeln ut.
blev en jävla bra länk det där :/
Ni
199
Niclaza
535d lci
Den funkade iaf!

Då vet jag var jag ska smörja.
Ska bara hitta den lilla klumpen med!

Stort tack för ditt engagemang!
Hoppas det hjälper mot knarrandet.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Återkoppling:
Smörjde upp enligt dina tips och bilen är nu tyst och fin igen!

Du ska ha ett stort tack för tipset!
Återstår att se hur länge den förblir tyst!

Många tack!
tt
19
tt89
BMW 535d f11
härligt:) min har vart tyst i två år nu:)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sånt här gillar jag! När trådarna slutar i lösning!

powun
320dA M-Sport - 2013
Jaha då var det min tur att försöka mig på denna reparation.

En fråga sprayade du i ett glas för att sen dra upp med sprutan.

Eller gjorde du ett hål och tog medföljande ”rör” och tryckte in och sprayade?

Fungerar det fortfarande?

Med vänlig hälsning, YJ
Ni
199
Niclaza
535d lci
Min är fortfarande tyst och fin efter denna operationen!

Jag gjorde precis som du sa med ett glas och en spruta.
Använde även den röda pipen som brukar medfölja sprayburkar.
Kräver lite tålamod men det blir bra!

Lycka till!
Ni
199
Niclaza
535d lci
Jag gjorde ett litet hål i damasken och tryckte in allt där i olika riktningar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.