AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.248

När köper ni nya däck?

Sida 2 av 3
Ni som sätter all tilltro till däcken, varför köper ni inte 3-4 uppsättningar med hjul? En för varmt väder o torra vägar, en annan för kallare o torra sommar vägar, slicks eller semislicks? En för våta/fuktiga vägar o sista för stående vatten. Sen typ likadant för vintern. En liten billyft till det så man snabbt kan montera de mest optimala däcken för dagens väder, kanske en mutterknack med? Mycket tillspetsat absolut!

Vad anser ni om åretrunt däck med djupt mönster vilka har betydligt sämre prestanda än sommardäck under sommar-halvåret? Slitna sommardäck eller bra (5mm) året runt? Har gummits mjukhet ingen inverkan alls? Retoriska frågor som inte behöver besvaras :)
@Dawwe

En sann bilentusiast har så klart en sådan uppsättning....
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Vänta längre med däckbyte säjer Michelin.

Länk
Ojojoj, den där artikeln kommer skapa diksussion i den här tråden...
Nä...Det där gäller bara Michelin... Men intressant vad de kommit fram till, lite i linje med vad jag trodde men inte att ett slitet däck kunde vara bättre om än så på torr asfalt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att greppet på torr vägbana inte blir så mycket sämre med slitaget är väl kanske ingen stor nyhet...det är våtgreppet som försämras i takt med slitaget logiskt nog. ;)

Sedan är det som sagt en annons från Michelin även om den är skriven som en "artikel" och jag misstänker att den är skriven ur ett centraleuropeiskt perspektiv med generellt mer torr körning men framförallt som en grund till marknadsföring av sitt nya Primacy4-däck som enligt Michelin behåller sina goda egenskaper betydligt bättre än konkurrenternas däck i takt med slitaget...

Men hur man än vänder och vrider på det så tappar man säkerhetsmarginal med slitna däck och då främst i väta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Så Michelin ljuger när de skriver "Michelin har tack vare omfattande tester kunnat visa att ett bra premiumdäck behåller det mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen 1,6 millimeter". Vad mer ljuger de om isf? Våt vägbana är nog inte vägbana där det står massa vatten.

De passar sig för att skriva endast "däck", men det är väl inte helt orimligt att anta att sämre däck fortsätter att vara lika mycket sämre med tilltagande slitage. Mönsterdjupet har som störst inverkan för vattenplaningen (överraskande nog brukar Nankang ligga i topp just gällande vattenplaning?). Jag väljer som sagt att fortsätta att köra ner till slitagemarkeringen, helt oberoende av vad tester säger, det har funkat bra hittills, men man får såklart "tänka" lite... Jag skulle oxå kunna hävda att jag gör det för miljöns skull, men då skulle jag ljuga :D.

Man kan nog påstå att "tomtar som byter vid 4 mm är just tomtar", däcken är "tillräckligt bra" då, om man får tro Michelins annons, men just i detta fall så ljuger de antar jag. Byter man vid knappa 2 mm så kan inte ens jag klaga, man behöver inte slita ner däcken helt, det gör inte jag heller, byter som sagt vid ca 1.6 mm.

Ni som byter vid 4 mm, hör av er till mig så tar jag hand om däcken mot en mindre miljöavgift o ser till att moderjord får det lite bättre samt att ni med gott samvete kan montera nya miljöförstörande däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Michelin skriver att "Vissa däck" kan behålla sin bromsprestanda i väta långt ner i slitagenivån.

Men nu är det inte enbart bromsprestanda som är intressant - däck med lite kvarvarande mönsterdjup vattenplanar t ex. mycket tidigare än däck med mycket mönsterdjup kvar. Dock finns det säkert skillnader här också - vissa däck kan försämras snabbare än andra vid slitage.
Michelin efterfrågar själva mer forskning på området.+

Nokian har en annan syn på mönsterdjupet kontra säkerheten:
Länk

Man kan vända och vrida på det hela - men faktum kvarstår ändå: oslitna däck presterar generellt bättre än slitna dito i väta och särskilt om det är mycket vatten på vägbanan eftersom det handlar om ren fysik - större kanaler (om de är rätt utformade) kan evakuera en viss mängd vatten snabbare ut från däckets slitbana!

Vissa personer kanske vill leva på gränsen och dessa ser jag som "tomtar", men jag byter hellre däck lite oftare och ser detta som en rimlig merkostnad för ökad säkerhetsmarginal - runt 3 mm mönsterdjup tycker jag är rimligt för sommardäck, för att få lite större säkerhetsmarginaler.
Och jag kör även av samma anledning på "premiumdäck" och då helst Michelin...

Var och en gör som de vill...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men man får köra med "insidan" ibland. 2 mm mönsterdjup evakuerar mindre vatten än 5 mm, självklart. Är det ordentligt blött så kan man, om man vill, köra långsammare.

Byt för all del vid 4 eller 6 eller varför inte 8 mm? Men klanka inte ner på den som väljer att byta vid den lagstadgade gränsen på 1.6 mm. Däcken är markant sämre då när det är mer vatten på vägen, utan tvekan. Men som sagt, till viss del så kan man "kompensera" genom att köra långsammare. Är det tillräckligt mycket vatten på vägen så spelar det ingen roll hur bra däck man har, de vattenplanar ändå.

Kontentan är alltså att man kan i rätt stor utsträckning anpassa sin körning efter individuella förutsättningar samt rådande förhållanden. Den möjligheten är underskattad. Är man så korkad att man kör alltid i skyltad hastighet oavsett vad så borde man kanske inte vara ute på vägarna alls.

Man får tycka olika, vilket vi gör. Det finns inget rätt eller fel, däremot "Rätt för dig behöver inte vara rätt för mig" o vice versa. Jag kör med mina däck på mitt sätt, o ni med era på ert. Jag anser det vara slöseri att byta vid 4 mm, andra anser det vara orimligt att köra ner till 1.6 mm. Rätt för en, fel för den andra. Det finns folk som tycker att 6 år gamla bilar är jättegamla o nästan "skrotfärdiga", jag delar inte den uppfattningen alls.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Ner till 3 mm på sommar och absolut minimum 4 på vinterdäcken. Byter dock gärna tidigare än så.
Transocean
Min. 5 mm på vinter....min 3 på sommar måste man ha.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Vid mycket spårningar eller något annat fel annars går dem ner till max gränsen.

Toyotan är 3 mm kvar på bak 2 på fram körs normalt sett aldrig fortare än 50 kmh rullar mest i stan å däcken går hur fint som helst trots dem är tillverkade vecka 42 2004. Michelin energy blir samma däck nästa sommar eller barum däck dock har dem sprickor. Tänker leta nya i vinter :P
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
När jag böt sommardäcken på bmwn hade jag nog kvar runt 4 mm men bilen var o körbar med rft däcken vid gupp fick man hålla i ratten bokstavligen.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
5 mm kvar på framdäcken, 2,5 mm på bakdäcken, nya beställt och betald. Synd med xdrive och små toleranser på rullomkretsen, framdäcken tåler köras ett tag till.

Crille
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@Crille-Boy. På xDrive kör jag samma dimention runt om så man kan skifta och får abolut jämt slitage. På övriga bilar har jag bredare bak.

Håller även med mycket i vad "Dawwe" säger. Man får ju anpassa sin framfart efter statusen på grejjerna man kör.

Kör man ned till 1.6 mm så får man ju slå av lite på tempot om det är vatten på vägen. Man får ligga kvar i husvagnsfilen och inte ut i vänsterfilen och hänga på dem med flång nya sulor. Kan man inte låta bli är det läge att sko om bilen tidigare.

Glömmer aldrig när jag låg och små-planade med grymt breda däck på bilen när regnet vräkte ned. Då blåste en Renault Laban förbil i raketfart med cyckelhjulsmala däck på bilen och det blev bara två smala sträck i vattnet på vägen från hans 155or.

På torr väg kan det ju bli grymt grepp när man slitit ned mönster så det inte flexar längre (om man fortfarande hållit gummit mjukt och greppande vill säga)

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@BMW_MAN, Absolut bra tänkt, hade lik dimension runtom på min F11 men på min F06 är det 20” 245 fram och 275 bak, ser lite konstigt ut om man byter om på dom :-)

Crille
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ha ha ha... Crille... klart du inte kan skifta om du har olika bredd fram o bak.

Jag är lite sådan att stylingen ska passa ihop med funktionen för det ska stämma i mitt huvud.

Jag har tex två st bakhjulsdrivna bilar, där har jag monterat rejält mycket bredare bak.

Sen har jag två 4WD bilar också, Där har jag samma storlek runt om, inte bara för att kunna skifta runt om, utan för att driver alla 4:a hjul så är det snyggast med samma storlek på alla 4:a i mitt huvud, det passar liksom ihop.

Ungefär som att ska man ha 4-tums utblås på avgassystsmet så ska det vara 4 tum hela vägen, inte sugrör under bilen. Stylinegn måste passa med funktionen.

Men det är ju jag det... och jag är väl lite annorlunda. :-)
Frågeställningen från TS kanske är gammal och överspelad vid det här tillfället men jag är som jag är och vill inte lägga ut pengar på nya däck om dom fortfarande är lagliga.

Så jag säger som så att jag kör tills däcken är nere på slitmarkeringarna, dvs på sommardäcken. Och enligt Kaparns länk gör jag rätt. Köpa nytt om däcket har 4mm kvar är slöseri. Vaska däck det det är förlegat.
Lexus: Precis. O när vinterdäcken nått 3 mm så slänger jag på de tidigare på höstkanten eller kör längre på våren, tills de är ner på 1.6 mm o byter först då. Riktigt så bra går det inte för mig att jag tänker byta vid 4-5 mm, hade inte ens gjort det om jag haft en pengabinge lika välfylld som Joakim von Ankas :D
75
2
750iL
BMW 750iL
Statusblå metallic
-87
Jag är förfärande slarvig vad gäller vinterdäck och slitage. Lite bakhjulsdrift på det blir perfekt som lekstund beträffat, men inte så mycket mer. Jag köper nya däck när jag blir upplyst om att det är dags, inte sällan med tillägget "som vi påpekade förra året".

Kör om, kör rätt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.